• cupcakemom

Hur mkt ska barnen få bestämma

Har två barn 9 och 12 år.. Dom har bott vv i 3 år nu... Men nu vill yngsta bo heltid hos mig pga olika saker (bla mkt barn och stoj och stim hos pappan)

Jag tycker hon ska bo vv, pappan vill att hon ska bo vv, men själv vill hon som sagt inte göra det just nu.

Har pratat med ett sk familejteam som inte alls tycker att barnen ska få bestämma sådan saker... Men både jag och pappan känner oss kluven.. Hon har nu vägrat åka till pappa utan bott hos mig i 4 veckor... Och visst hon kanske behöver en knuff för att komma över tröskeln och vara hos pappa igen.. När hon väl är där kanske det går bra... Men tänk om det inte går bra och hon mår dåligt igen... Hon har haft mkt ont i magen och problem med sömnen ett tag...

Pappan saknar såklart henne men vill ju ändå inte att hon ska vara där om hon är ledsen över att vara där...

Så svårt men nu har vi i alla fall bestämt att han kommer och hämtar henne efter skolan på fredag så får hon vara där i helgen i alla fall..

Men hur mycket tycker nu att man ska lyssna på barnen i sådana här fall...

Jag är ju mer inne på att man ska lyssna på barnen men vet ju att hon tycker om sin pappa och tycker att hon ska bo där också...

• Svar på tråden Hur mkt ska barnen få bestämma
  • Anonym (@)

När barnen är så pass stora skulle jag lyssna på barnen , uppenbart tycker ju barnet att det är jobbigt hos pappa o vem vill att ens barn ska må så ?

• Anonym (Ja)

Jag tycker att hon ska få bo där hon mår bäst. Det passar heller inte alla människor att hålla på och flytta varje vecka. Hur många vuxna hade stått ut med att ha det så själva? Däremot verkar hon ha en bra pappa som älskar henne och den relationen ska man vara rädd om! Kan de ha kortare umgänge, men ofta?

• Anonym (..)

Vi ändrade till varannan helg och att pappa och han gör något en kväll i veckan bara de två. Fungerar utmärkt!

• cupcakemom
    Anonym (@) skrev 2016-02-24 17:27:27 följande:

När barnen är så pass stora skulle jag lyssna på barnen , uppenbart tycker ju barnet att det är jobbigt hos pappa o vem vill att ens barn ska må så ?

Ja så är det ju... Dom vi pratade med tryckte på att hon inte riktigt vet vad hon vill eg och var nog mest inne på pappans rätt att ha henne vv
    Anonym (Ja) skrev 2016-02-24 21:20:08 följande:

Jag tycker att hon ska få bo där hon mår bäst. Det passar heller inte alla människor att hålla på och flytta varje vecka. Hur många vuxna hade stått ut med att ha det så själva? Däremot verkar hon ha en bra pappa som älskar henne och den relationen ska man vara rädd om! Kan de ha kortare umgänge, men ofta?

Ja hon är här en dag även på hans vecka pga en fritidsaktivitet jag skjutsar på och vi pratade om att även låta henne vara henne vara här en dag till och jag har föreslagit att hon är hos honom en dag på min vecka då de andra barnen inte är där.. Men det vill hon inte. Tänkte att hon då skulle kunna vara själv med pappa men hon vill ändå inte
    Anonym (..) skrev 2016-02-24 22:22:52 följande:

Vi ändrade till varannan helg och att pappa och han gör något en kväll i veckan bara de två. Fungerar utmärkt!

Ja helg umgänge kan ju många gånger vara bättre för barnen och inte betyda som många tror att föräldern inte bryr sig om sitt barns tar faktiskt tvärtom.

Jag har bra kontakt med pappan men risken är att en sån här grej kan göra att kontakten blir sämre då det är lätt att jag får skulden då det är mig hon vill bo hos...

Aja vi får börja med helgen och se hur det går för henne
  • FrökenKanSjälv
    cupcakemom skrev 2016-02-25 06:50:35 följande:
    Ja så är det ju... Dom vi pratade med tryckte på att hon inte riktigt vet vad hon vill eg och var nog mest inne på pappans rätt att ha henne vv
    Anonym (Ja) skrev 2016-02-24 21:20:08 följande:

Ja hon är här en dag även på hans vecka pga en fritidsaktivitet jag skjutsar på och vi pratade om att även låta henne vara henne vara här en dag till och jag har föreslagit att hon är hos honom en dag på min vecka då de andra barnen inte är där.. Men det vill hon inte. Tänkte att hon då skulle kunna vara själv med pappa men hon vill ändå inteJa helg umgänge kan ju många gånger vara bättre för barnen och inte betyda som många tror att föräldern inte bryr sig om sitt barns tar faktiskt tvärtom.

Jag har bra kontakt med pappan men risken är att en sån här grej kan göra att kontakten blir sämre då det är lätt att jag får skulden då det är mig hon vill bo hos...

Aja vi får börja med helgen och se hur det går för henne
    Att börja med helgen låter bra. Något slags kontinuitet i umgänget behövs annars är risken stor att det dör ut helt.

Jag funderar på om ni skulle kunna få till det så att hon faktiskt är hos pappa en dag när de andra barnen inte är där så att hon får uppleva hur det känns (och sedan själv vilja fortsätta med det). Tex att om alla andra barn åker till den andra föräldern på söndag kväll så kan hon stanna kvar.

Personligen tror jag på att man som vuxen har ansvaret för beslut om barns boende. Men jag tror å andra sidan inte på att köra över barns vilja totalt. Ni har en svår avvägning här men det låter som att ni föräldrar kan ha bra samarbete i frågan så ni har bra förutsättningar att lyckas.
  • Anonym (Lis)

Vid 9 år tycker jag faktiskt inte man är tillräckligt stor att bestämma själv, en annan sak när man är 12. Och det är väl det som ni fått höra när du nämner att ni fått rådet att hon inte skall välja själv. Så det minsta umgänget ni bör ha är varannan helg, risken är annars stor att relationen till pappan kommer dö ut och det är något hon kommer att ångra senare i livet. Kanske varannan helg och någon dag mitt i veckan om hon mår dåligt av varannan vecka? kanske även någon samtalskontakt för henne för att ta reda på det dåliga måendet så hon kan prata med någon utomstående. 

• Anonym (@)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-25 07:29:56 följande:

Vid 9 år tycker jag faktiskt inte man är tillräckligt stor att bestämma själv, en annan sak när man är 12. Och det är väl det som ni fått höra när du nämner att ni fått rådet att hon inte skall välja själv. Så det minsta umgänget ni bör ha är varannan helg, risken är annars stor att relationen till pappan kommer dö ut och det är något hon kommer att ångra senare i livet. Kanske varannan helg och någon dag mitt i veckan om hon mår dåligt av varannan vecka? kanske även någon samtalskontakt för henne för att ta reda på det dåliga måendet så hon kan prata med någon utomstående. 

Förr var rekommendationen att barn över 12 år fick välja själv men detta togs bort just för att att man ska gå efter barnets mående o göra det bästa för barnet oavsett ålder .
    Att tvinga ett barn att vara hos en förälder när dom inte vill är inte ok .
  • Anonym (Lis)
    Anonym (@) skrev 2016-02-25 07:32:58 följande:
    Förr var rekommendationen att barn över 12 år fick välja själv men detta togs bort just för att att man ska gå efter barnets mående o göra det bästa för barnet oavsett ålder .
    Att tvinga ett barn att vara hos en förälder när dom inte vill är inte ok .
    Jo fast 9 år är man inte speciellt stor. Stor sannolikhet att hon kommer tycka att det var tråkigt att föräldrarna inte bestämde mer och att de la för stor vikt vad hon som 9 åring sa när relationen till pappa sen inte är speciellt bra. 
  • Anonym (@)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-25 08:41:37 följande:
    Jo fast 9 år är man inte speciellt stor. Stor sannolikhet att hon kommer tycka att det var tråkigt att föräldrarna inte bestämde mer och att de la för stor vikt vad hon som 9 åring sa när relationen till pappa sen inte är speciellt bra. 
    Är det bättre att barnet mår dåligt vilket det uppenbart gör av att bara hos pappan vv ?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (@) skrev 2016-02-25 08:49:51 följande:
    Är det bättre att barnet mår dåligt vilket det uppenbart gör av att bara hos pappan vv ?
    Men man måste väl ta reda på orsaken varför barnet mår dåligt hos sin pappa? Nej då är det bättre att helt sluta bo hos sin pappa istället, suck!
Svar på tråden Hur mkt ska barnen få bestämma