• Anonym (orolig)

Missfall första graviditeten

För två veckor sedan startade mitt missfall, som också var min första graviditet. Var så otroligt lycklig och samtidigt chockad att det tog sig så fort, första försöket. Var i en bubbla och tänkte inte på något annat än vårt framtida barn som växte i min mage. Men efter ett tag fick jag en stark känsla i hela kroppen att något inte stod rätt till, några dagar senare fick jag blodblandade flytningar och mängden blod ökade. Vi åkte in till gynakuten där vi fick ett fruktansvärt dåligt bemötande, svarade irriterat att jag borde ringt innan så hade vi sluppit åka in och att det säkerligen inte var ett missfall.

Vi åkte hem igen och blödningarna blev bara större och större med stora klumpar. Där och då kändes det som hela min värld rasade. Efter en vecka med blödningar åkte vi till grannkommunen där vi fick ett vul där missfall konstaterades.

Jag känner mig så tom och kan inte tänka på annat. Känner mig så ensam i att förlora min allra första graviditet och känner mig livrädd för att försöka igen, samtidigt som det är allt jag tänker på :(

Är det någon där ute som varit i samma situation som mig och förlorade sin första graviditet? Behöver lite solskens historier... =)  

• Svar på tråden Missfall första graviditeten
  • Anonym (orolig)
    Flingan86 skrev 2016-02-22 15:33:11 följande:

Beklagar ditt missfall TS! Vet hur det känns. Man känner sig så mentalt och kroppsligt tom och ensam.

Jag fick också missfall i första graviditeten. Var så otroligt lycklig när jag plussade. I V8 började jag blöda. Fick lite taskigt bemötande på gynakuten för de tyckte inte jag blödde tillräckligt mycket och att jag inte verkade ha så ont att jag behövde ligga i fosterställning (?!). Men de såg hur jag grät och hur förkrossad jag var så efter en timme fick jag träff en läkare, som var världens underbaraste... Missfall konstaterades och hon kunde plocka ut hinnsäcken direkt under undersökningen..

Hon sa att 1-2 missfall är så himla vanligt, ca 30%-40% av alla kvinnor får någon gång missfall när de försöker få barn.

Nu till solskenshistorian :)

Jag blev rådd att vänta iaf en menstration innan vi började igen. Därefter plussade jag direkt och trots småblödningar så mådde bebis prima och vi fick en fantastiskt liten dotter! <3 2 år senare så plussade jag på första försöket och är nu i tredje trimestern med bebis nr 2.

Jag lovar dig att när du blir gravid och sedan får ditt barn så kommer den glädjen överta sorgen. Och jag brukar tänka som så, att hade jag inte fått missfallet i första graviditeten så hade jag aldrig fått just min dotter. Och jag känner mig så tacksam för att "det gick som det gick" för jag kan inte tänka mig livet utan just henne.

Lycka till

Låter nästan precis som för mig.. Började också blöda i v8 och blev bemötta med att jag inte blödde tillräckligt mycket eller hade tillräckligt ont.. Jag var helt förkrossad och grät och grät men fick bara höra att jag faktiskt fick lugna ner mig och att det var helt normalt.. När jag däremot vände mig till grannkommunen efter en vecka med blödning så fick jag direkt göra vul, med mycket bra bemötande. Tråkigt att det inte kan fungera lika bra överallt... 

ÅH så skönt att det slutade så bra för er! Det var helt enkelt meningen att det var just hon som skulle komma till världen =) Det är det jag också vill, blir gravid inom den tid jag skulle ha varit gravid, för att känna att hade det inte gått som det gått i första graviditeten så hade jag aldrig haft just detta barn.. 

• Anonym (orolig)
    Nyfiken90 skrev 2016-02-22 15:42:23 följande:
    Tack !! :) Trots tiden har vi ändå haft "lätt" att bli gravida då detta var min första ägglossning vi prickade in (har sedan p-pillerstopp för två år sedan hormonrubbningar vilket inte ger mig egen ägglossning ). Så vi försöker se det positiva, att vi KAN bli gravida :) vi grät ihop när vi förstod vad som hänt sen ställer vi oss igen och kämpar vidare. Då jag vet att jag kommer göra allt vad som krävs för att få bli gravida igen. Så vi har tid på kvinnokliniken nästa vecka så hoppas jag vi kan få börja med sprutorna direkt igen. :) Det som inte dödar det härdar men är såklart ibland sjukt trötta på allt vi måste gå igenom jämfört med andra och livet känns ibland med så sjukt orättvist..
    Håller tummarna er!! 
  • Nyfiken90
    Anonym (orolig) skrev 2016-02-22 15:57:22 följande:

Håller tummarna er!! 

Tack! :)
  • FrökenKanSjälv

Min första graviditet slutade i missfall i V8. Efter det har jag fått tre friska barn. Efteråt förstod jag att det är otroligt vanligt med missfall men just då rasade världen samman.

• Anonym (orolig)
    FrökenKanSjälv skrev 2016-02-22 16:33:48 följande:

Min första graviditet slutade i missfall i V8. Efter det har jag fått tre friska barn. Efteråt förstod jag att det är otroligt vanligt med missfall men just då rasade världen samman.

Jo man känner ju sig så ensam om att få missfall, men tror mycket i det är att man inte pratar om det.. Just när det är ens första graviditet blir man ju så rädd att det ska vara något fel på en också. Hjälper mig mycket att höra att jag inte är ensam så tack för att du och ni andra delar med er! =)
  • vikkey
    Anonym (orolig) skrev 2016-02-22 15:31:18 följande:

Tack för att du delar med dig! Känns så skönt att höra om andra som varit med om liknande händelser och som det sedan gått så bra för, även om man inte önskar någon detta såklart. All lycka önskar jag er med bebben i magen =)

Tack. Och lycka till själv! Även om det känns som om världen går under, så kommer ljuset tillbaka igen. Ta hand om dig!
  • LFF
    Anonym (orolig) skrev 2016-02-22 16:58:21 följande:
    Jo man känner ju sig så ensam om att få missfall, men tror mycket i det är att man inte pratar om det.. Just när det är ens första graviditet blir man ju så rädd att det ska vara något fel på en också. Hjälper mig mycket att höra att jag inte är ensam så tack för att du och ni andra delar med er! =)
    Det som hjälpte mig båda gångerna var just att vara öppen med både att vi ville ha barn och att det gått åt skogen. Folk har lite svårt att ta det, att det gått åt h-vete, men det är liksom inte mitt problem. Om de är så "oförskämda" att de frågar om det inte är dags för oss att få barn, ja då får de höra skiten också.

MEN! När man väl börjar prata om det, då visar det sig att nästan alla har den erfarenheten bakom sig.
  • Anonym (orolig)
    LFF skrev 2016-02-23 08:34:37 följande:
    Det som hjälpte mig båda gångerna var just att vara öppen med både att vi ville ha barn och att det gått åt skogen. Folk har lite svårt att ta det, att det gått åt h-vete, men det är liksom inte mitt problem. Om de är så "oförskämda" att de frågar om det inte är dags för oss att få barn, ja då får de höra skiten också.

MEN! När man väl börjar prata om det, då visar det sig att nästan alla har den erfarenheten bakom sig.
    Önskar också att vi kunde vara öppna om det, hade känts lättare på nå vis.. Men skulle också kännas jobbigt att alla vet att vi försöker skaffa barn, som någon press på nå vis. Tur jag har en väldigt stöttande sambo, även om det hade känts bra att även prata med andra som varit med om samma sak..
  • LFF
    Anonym (orolig) skrev 2016-02-23 09:04:45 följande:
    Önskar också att vi kunde vara öppna om det, hade känts lättare på nå vis.. Men skulle också kännas jobbigt att alla vet att vi försöker skaffa barn, som någon press på nå vis. Tur jag har en väldigt stöttande sambo, även om det hade känts bra att även prata med andra som varit med om samma sak..
    Det är just i synnerhet när frågorna kommit som jag varit väldigt öppen med både att vi ville ha barn och att det gick åt skogen. Men även om du inte berättar för alla utan bara några utvalda så ska du se att du inte är ensam om det hela.
  • Nyfiken90

Jag har själv varit öppen om det till de närmsta i min omgivning. Det är skönt att få slippa frågor och kommentarer kring barnfrågan. Det som är negativt är att många tror sig veta hur man blir fertil utan att ha de minsta grunder. "Sluta tänk pådet", "åk på semester" etc. Man kan ju inte trolla fram ett barn och de är dem som aldrig kommer förstå om de själva inte gått igenom det. Annars är det skönt att ha uppbackning och stöd.

Svar på tråden Missfall första graviditeten