• Anonym (tt)

Förstör jag för pappan och barnen?

Fram tills dess att bodelningen är klar så har ni båda fortsatt lika stor rätt att vistas i er gemensamma bostad. Ni kan givetvis sinsemellan komma fram till vilken överenskommelse som helst men det är helt frivilligt.

Som sagt, han har rätt att vistas i ert hem men det har du också.

För att det ska bli smidigt kan man komma övetens om att bo varannan vecka i det gemensamma hemmet men det förutsätter ju att båda har något alternativt boende. Du har inte det och ditt ex har ingen rätt att kräva av dig att du ska flytta ut varannan vecka.

Försök prata vett med honom. Förklara att de flesta som separerar blir tvungna att tillfälligt stå ut med sina ex. Och att du skulle göra honom till viljes om du kunde men att du nu inte har möjlighet. Om han fortsätter att tjafsa, slå bara dövörat till och säg att han får prata vidare med någon som bryr sig.

• Anonym (tt)
    Anonym (Skild) skrev 2016-02-21 19:57:12 följande:

Men det är väl er fd gemensamma bostad?

Vi gjorde så..jag bodde kvar i vårt fd gemensamma hus tills min bostad var klar. Vi skrev to.m papper på det vid bodelningen hos advokaten. Vi bodde varannan vecka i huset, en period hyrde vi en liten möblerad lägenhet. Pusslade för att vi båda skulle få vara med barnen. I ca 5 månader.

Nota bene, ni hade en gemensam frivillig överenskommelse. Det har inte ts och hennes ex.

Och eftersom de inte har det så kan ingen av dem tvinga ut den andra ur det gemensamma hemmet utan de får stå ut med varandra tills bodelningen är klar.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 08:33:00 följande:

Bra förslag.

Ett bra förslag. Men förutsätter såklart att alla de inblandade också tycker att det är en bra lösning. Om de inte känner varandra eller gillar varandra är det inte säkert att varken ts eller brorsan skulle vara bekväma med det. Dessutom är det inte säkert att exet heller skulle vara nöjd med det. Särskilt om han är lagd åt det svartsjuka hållet.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 11:42:06 följande:

Ni får väl hyra en liten 1a eller ett rum som ni bor i veckovis.

Att inte lämna barnen med honom? Hoppas du förstår att du inte har något val va? Men det är klart, har ni gemensam vårdnad så kan du alltid bara ta ungarna och sticka så blir det en rättsprocess av det hela... Bra lösning. "inte låta han ha barnen ensam" dummaste jag hört.

Eller så pressar du honom lite mer så att han tar med sig barnen till sin bror och sedan inte låter dig hämta?

Tänk till lite nu. Se till att fixa nåt alternativt boende så fort som möjligt.

Och ja. Bra förslag med familjerådgivningen. Gå dit.

Och du skriver att det är din lägenhet. Så du har med andra ord redan löst ut honom?

Det är deras gemensamma hem och de har lika stor rätt att bo där båda två. Den som inte klarar av det bör rimligtvis flytta ut tills bodelningen är klar istället för att kräva att den andra gör det.

De är två vuxna människor och ansvarar för sina egna känslor. Det är inte ts fel om exet mår dåligt och nu när deras relation är slut behöver hon inte ens bry sig det om hon inte vill. Och det är också bättre om exet vänder sig till andra än ts för sympatier.

För mig känns det också som exet försöker straffa ts på grund av sitt dåliga mående. Kanske förståeligt men ändå inte acceptabelt beteende.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 11:42:06 följande:

Ni får väl hyra en liten 1a eller ett rum som ni bor i veckovis.

Att inte lämna barnen med honom? Hoppas du förstår att du inte har något val va? Men det är klart, har ni gemensam vårdnad så kan du alltid bara ta ungarna och sticka så blir det en rättsprocess av det hela... Bra lösning. "inte låta han ha barnen ensam" dummaste jag hört.

Eller så pressar du honom lite mer så att han tar med sig barnen till sin bror och sedan inte låter dig hämta?

Tänk till lite nu. Se till att fixa nåt alternativt boende så fort som möjligt.

Och ja. Bra förslag med familjerådgivningen. Gå dit.

Och du skriver att det är din lägenhet. Så du har med andra ord redan löst ut honom?

Det är deras gemensamma hem och de har lika stor rätt att bo där båda två. Den som inte klarar av det bör rimligtvis flytta ut tills bodelningen är klar istället för att kräva att den andra gör det.

De är två vuxna människor och ansvarar för sina egna känslor. Det är inte ts fel om exet mår dåligt och nu när deras relation är slut behöver hon inte ens bry sig det om hon inte vill. Och det är också bättre om exet vänder sig till andra än ts för sympatier.

För mig känns det också som exet försöker straffa ts på grund av sitt dåliga mående. Kanske förståeligt men ändå inte acceptabelt beteende.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 19:09:45 följande:

Brukar vara så att den som väljer att lämna sällan kan visa empati i någon större skala gentemot exet...

Undrar. Varför?

Kanske för att man är färdig med relationen och vill gå vidare.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 20:13:19 följande:

Klart det är så och därför är det ok att behandla ett ex som skit. Bra resonerat, som vanligt.

Vilket idiotiskt resonemang.

Tror du har missuppfattat saker och ting litegrann. Att man inte vill ge upp sitt egna hem och istället bo i kappsäck är INTE att behandla någon som skit.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 21:51:07 följande:

Finns uppenbarligen 2 läger i denna tråd. För och emot TS behandling av pappan och barnen.

Ni som tycker att TS är i sin fulla rätt att hålla pappan från sina barn då hon vägrar flytta VV.

Vi som tycker att TS gör fel i att bo kvar och därför aktivt saboterar för pappan och barnen.

TS är egoistisk, självisk och en stor skitstöveln helt enkelt. De som i slutändan får lida mest är BARNEN då pappan inte får chansen till samma typ av umgänge som TS.

Men fortsätt inbilla er själva att ni har rätt. Fortsätt stödja en kvinna (ja, hade det varit en man så hade nog diskussionen varit annorlunda) som saboterar för sitt eget kött och blod. Sina egna barn. De hon ska älska mest på jorden.

På dem spottar hon just nu.

TS - VAKNA FÖR FAN! De du skadar mest är barnen.

Till er andra. Kom igen nu. Gör ert bästa. I mitt jobb så får jag höra allt. Säg mig nåt jag inte hört. Tala om vilken typ av människa jag är för att jag säger sanningen. Gör ert värsta.

För här, på detta forum behöver jag inte vara helt neutral.

Ts håller inte barnen ifrån pappan utan det är i så fall pappan som väljer att inte träffa sina barn.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 22:14:16 följande:

Tänk till nu. Så dum är du inte.

Koppla samman "hålla pappan från sina barn då hon vägrar flytta VV" och "De som får lida mest är BARNEN då pappan inte får chansen till samma typ av umgänge som TS"

Men det är klart. Man väljer det man ser och hör. Tror man får leta efter dummare människa.

Är personangrepp det enda sättet du kan argumentera på?
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 22:14:16 följande:

Tänk till nu. Så dum är du inte.

Koppla samman "hålla pappan från sina barn då hon vägrar flytta VV" och "De som får lida mest är BARNEN då pappan inte får chansen till samma typ av umgänge som TS"

Men det är klart. Man väljer det man ser och hör. Tror man får leta efter dummare människa.

Pappan har precis samma möjlighet till umgänge med barnen som ts. Om han vill.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 22:31:07 följande:

Fast hur? Han har ingen plats att vara med dem på? Som ensam vuxen kan man bo hur risigt som helst hemma hos någon på en madrass men med barnen måste man ju erbjuda något vettigt? Mamman bor kvar i deras gemensamma lägenhet för att karln har gått med på det... om jag vore pappan i den här historien skulle jag vända på det och stanna kvar i lgh medan TS får fixa något nytt

Ts tvingade aldrig exet att flytta ut.

Det är faktiskt så att det fortsätter att vara deras gemensamma hem tills bodelningen är klar. Ingen av dem kan tvinga den andra att flytta ut.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 22:38:10 följande:

Personangrepp för att jag säger att du är dum?

Återigen. Skojar du med mig. Ville jag gå till personangrepp skulle jag väl ändå inte nöja mig med "dum"?

Sluta säg så himla dumma saker och lägg fram ett riktigt argument varför TS agerar korrekt så kan vi prata.

Tills vidare är du inte mycket att hänga i granen.

Att kalla mig för dum är ett personangrepp och även ett fullständigt osakligt argument. Säger mer om dig än om mig.

Jag däremot har argumenterat sakligt hela tiden. Så om det är någon som lägga fram ett riktigt argument så är det du.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 22:38:10 följande:

Personangrepp för att jag säger att du är dum?

Återigen. Skojar du med mig. Ville jag gå till personangrepp skulle jag väl ändå inte nöja mig med "dum"?

Sluta säg så himla dumma saker och lägg fram ett riktigt argument varför TS agerar korrekt så kan vi prata.

Tills vidare är du inte mycket att hänga i granen.

Anonym (tt) skrev 2016-02-23 22:55:30 följande:

Att kalla mig för dum är ett personangrepp och även ett fullständigt osakligt argument. Säger mer om dig än om mig.

Jag däremot har argumenterat sakligt hela tiden. Så om det är någon som lägga fram ett riktigt argument så är det du.

sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 22:53:22 följande:

Sorry TS det duger inte .. synd om dig som behöver sova i "sovsal" eller vad det blir - men kanske synd om exet som måste bo hos sin bror med vad det medför - du har gjort slut han går med på att du får bo kvar på sikt vilket är hyggligt av honom - du får ta att det blir bökigt även för dig en tid. Det du föreslår ovan är bara superstökigt för alla särskilt för barnen. Men också för ditt ex som ju redan har det stökigt med att bo hos sin bror..

Han gjorde det inte av hygglighet. Exet flyttade ut för att han inte ville bo kvar längre. Men ts har ingen rätt att neka honom flytta tillbaka. Och det gör hon ju inte heller.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 23:19:03 följande:

Fast vad vet du om det? Oavsett så tycker jag att det är rimligt att man inte vill bo med någon som just brutit med en.. hade TS ex varit bekväm med det hade han väl inte flyttat .. förmodligen tycker han att det är jobbigt på det ena eller andra sättet?

Det är kanske rimligt att känna att man inte vill fortsätta bo med den som dumpat en. Däremot är det mindre rimligt att agera efter den känslan om det innebär en negativ påverkan på ens barn.

Exet är en vuxen människa och förväntas kunna ta vuxenansvar. Det innebär att ibland kunna sätta sin barns behov före sina egna.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 23:32:58 följande:

Jag skrattar så att jag grinar här hemma :)

Du e fan inte riktigt klok.

Det enda jag gjort är lagt upp argument på varför TS gör fel. Det enda du säger är att pappan har själv valt att flytta från deras gemensamma hem så han får skylla sig själv.

Du är fan för dum att diskutera med. Congratulations. You just past retard and went straight to potatoe.

Dig pratar jag inte med igen din ignoranta lilla flicka.

Okej. Du bevisade precis igen att du inte klarar av att argumentera sakligt och intelligent. God natt yxskaft.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 08:04:18 följande:

Fast det är ju inte ett vardagsliv tillsammans, dina barn går igenom något jobbigt just nu, de kanske inte visar det vad vet jag, men en separation är tuff, det blir osäkert och instabilt. Man kan behöva lugn och ro tillsammans vardagsrutiner en chans att småprata, en chans att få ta hand om deras sorg. Det är det ditt ex inte får med mindre än att han bor med dig - vilket han uppenbarligen inte klarar av

Exet klarar inte av att agera förälder under omständigheter som han själv varit med om att skapa. Och behöver curling.. Hur ska det gå för honom nästa gång han mår dåligt? Tycker du att ts ska komma och curla honom då med? Och nästa gång med?

Själv tycker jag att det låter vettigare att han löser sin egen situation precis som alla andra vuxna förväntas göra. Att bita ihop för barnens skull är ett alternativ. Ett annat är att han söker hjälp från någon professionell. Kanske samtalsstöd under en period. Eller hyr en egen lägenhet där han kan ha sina barn ifred. Eller så är han helt enkelt kanske inte kapabel att vara förälder just nu..
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:15:42 följande:

Vi är flera som gått igenom skilsmässor i Stockholm med svårt med boende, jag trasslade runt med lite olika lösningar i några veckors tid för att barnens pappa skulle få bo med dom. Han bodde varannan vecka hos en kompis. Sen aktiverade vi verkligen alla nätverk som fanns långt utanför mina bekvämlighets gränser för att be om hjälp - fick tag i en andrahands etta som vi delade kostnaden för. Aldrig att jag skulle parkerat mig i lägenheten och gett honom lite slask tid enl ett komplicerat schema och då var det inte ens jag som ville skiljas. - tycker som sagt att TS lösningar inte är riktigt justa. Så klart bekvämt för henne men inte för exet och framförallt inte bra för barnen..

Vill du ha medalj för att ni inte var mogna nog att hålla era känslor i styr tillräckligt för att fortsätta kunna bo tillsammans tillfälligt tills ni hittat en permanent lösning? Skulle varit både billigare och mer praktiskt för alla inblandade.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:41:17 följande:

Vi bodde inte ihop? Jag tror att det kan vara helt förödande att bo ihop, både för barnen och den framtida relationen som man ju trots allt ska ha framöver. Har någon väl bestämt sig för att det är över så bör man nog undvika att bo kvar om det inte är så att man är så vänskapliga att det går bra.

Jag tycker TS ex har rätt i det att han inte vill bo med TS. Jag tycker Ts ska flytta varannan vecka för att ge utrymme åt exet att få vara med sina barn på ett normalt vardagssätt tills lägenhetsfrågan är löst permanent.

TS man har dessutom inte burit sig illa åt, utan TS har tröttnat pga relationen blivit för kompismässig. TS ex kunde lika gärna krävt att TS skulle ut ur lägenheten om nu hon vill skiljas sedan kunde han haft ungarna hela tiden? Medan hon löste ett nytt permanent boende. Nu är det ju han som får ta allt, bo hos sin bror, hitta ny lägenhet och dessutom inte få vara med sina barn på ett normalt sätt. TS har ju liksom fått allt på sitt sätt..

Ja, du tycker inte att man bör fortsätta bo tillsammans när man väl bestämt sig för att separera. Jag tycker tvärtom att det är det bästa och smidigaste. Tänk vad olika vi tycker. Och tänka sig att du inte har mer rätt än vad jag har.

Ingen av de kan kräva att den andra flyttar ut eftersom det är deras gemensamma hem. Förstår du inte det? Den som vill flytta ut är därmed inte tvingad till det utan gör det utav fri vilja. Det är vid bodelningen som det bestäms hur boendet ska delas fördelas eller ges till. Tills dess är det ett gemensamt hem oavsett.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:48:32 följande:

För att det kostar pengar för TS?

Ts och exet är inte skyldiga varandra någonting. Varken tjänster eller gentjänster.

Du verkar se på det som att ts skulle ha en massa skyldigheter bara för att hon dumpade exet. Men det har hon inte. En relation är en frivillig institution och ts ville inte längre. Och hon behöver inte köpa sig ut ur sin relation.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?