Inlägg från: annasv1980 |Visa alla inlägg
  • annasv1980

Tips & råd inför kejsarsnitt

Jag hade planerat snitt som blev akut pga att vattnet hann gå. Kom in kl 3 på natten, fick vila och ta ctg, fick bricanyl för att värkarna inte skulle sätta igång, duscha frampå morgonen och klä om, en lugnande tablett ca 30 min före (vet ej varför). Själva operationen tog 20 min, det "värsta" var spinalbedövningen för jag kunde inte kuta rygg rätt (men den gjorde inte ont), bebisen skrek direkt när han plockades ut vid 11-tiden och jag fick honom på bröstet nästan direkt och där förblev han under hela uppvaket :) Hade inte så ont. Första dygnet fick jag morfin intravenöst. Sedan klarade jag mig på tabletter och trappade ner efter några dagar och slutade helt efter en vecka. Var uppe på benen samma kväll. Hade tömt tarmen ordentligt när vattnet gick så behövde inte gå förrän dag två på BB och det gick bra. Drick mycket vatten, saft och kaffe så det sätter fart. På frukosten fanns linfrön och katrinplommon. Jag var uppe och stod mycket om dagarna, sitta var svårare utan kuddar och stöd men det gick över efter några dagar. Lyssna på kroppen vad du orkar. Lycka till! Jag kommer garanterat vilja ha ks igen om det blir aktuellt.

Svar på tråden Tips & råd inför kejsarsnitt