• Sofija123456

Linfrö amma

Hej.

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig/lugna mig.

Jag fick barn nu i tisdags och har kommit igång super bra med amningen dock är jag förstoppad och åt idag 3-4 msk linfrö med fil. Efteråt läste jag att man inte ska äta linfrö under amning eller iaf inte mer än 2 msk. Nu känner jag jätte stor oro för att min bebis ska må dåligt för detta..

Är det så skadligt för bebisen?

• Svar på tråden Linfrö amma
  • Natulcien

Beror det inte på att linfrön, precis som bönor och lök, kan vara gasbildande och leda till magont för bebisen om man har otur?

Jag tror knappast att det finns någon anledning till oro.

• Misscaswell

Krossat linfrö kan vara skadligt, så håll dig till helt linfrö, och kanske lite mindre mängder? Tror knappast du har hunnit skada din bebis. Äter du redan nu helt linfrö borde det inte vara någon fara alls.

• Anonym (innehåller cyanid)

Linfrö innehåller cyanid. Livsmedlesverket avråder att äta krossat linför helt och max 2 msk hela linfrön per dag. Detta oavsett amning eller inte, men antar att cyanid som de flesta andra giftiga ämnen går över i bröstmjölk. Men jag visste inte heller detta när jag ammade och åt linfrö i gröten regelbundet eftersom jag var så förstoppad efteråt. Men jag tänker att de flesta av våra matvaror innehåller gift som vi inte vet om (jag tänker på alal larmrapporter som kommer titt som tätt om ris, om det ena och det andra).

Försök att inte tänka mer på det!

Svar på tråden Linfrö amma