• Anonym (Lis)

Jag måste få mina barn tillbaka

Anonym (Flyttat) skrev 2016-02-20 14:37:21 följande:

Hej TS!

När mitt barn var mindre bestämde jag mig för att flytta från orten där pappan bodde.

Min situation då var lik den du beskriver.

Jag mådde dåligt psykiskt, fick inga jobb och hade inget kontaktnät.

Även jag tog pappan till familjerätten för att försöka lösa saker och ting i förväg. Väl där var allt bra men så fort jag hade flyttat började han bråka, vilket ledde till att vi gick till tingsrätten.

Vi fick ett umgängesschema som vi båda godkände, delade på resekostnader och jag fick boendet.

Han kom en gång när det var hans umgängesresa sen sket han i allt.

Domarens beslut var att jag skulle få enskild vårdnad, fortsätta vara boendeförälder och jag hade inga skyldigheter att stå för resekostnader eller få umgänget att fungera.

Pappan visade mycket tydligt att han inte brydde sig om vårt barn.

Nu träffas dom lite sporadiskt när jag har tillfälle att åka dit han bor.

Barnet mår idag bra, har bra betyg i skolan, har många vänner, hen vet att pappan bor på annan ort och dom ses när det går.

Okej...fast du flyttade ifrån staden där pappan bor med ert barn så skyller du ändå på honom att han inte kommer och hämtar sitt barn att det är han som är oansvarig..... ja man kan ju alltid få det till den andres fel, ens egna handlingar man gör....
  • Anonym (Lis)
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-20 16:22:15 följande:
    Men herre gud! Det var ju tingsrätten som dömde att barnet skulle bo hos mamman. Om man inte kan ta en domstolsdom som förälder och skiter i umgänget för att man inte får som man vill är man rätt oansvarig, lat och älskar nog inte sitt barn särskilt mycket.
    Ja efter hon flyttat med barnet ja.... men att skylla på att pappan är oansvarig i det hela för att han å barnet inte ses när det var hon som tog ungen och flyttade....

Flyttar man med ett gemensamt barn från pappan så tycker jag att det är den som valt att flyttas ansvar att se till att umgänget blir av. Varför skall pappan som inte flyttat behöva dras med att köra massa mil och lägga tid på det, det är ju inte han som valt att flytta.....
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-20 21:17:08 följande:

Nej precis då är ju det logiska att överge sitt barn, vem fan lägger en massa mil på en unge liksom. Klart man ska straffa ungjäveln som flyttade.

Det är otroligt synd att vilken idiot som helst kan yngla av sig.

Nu vet vi inte hur långt hon flyttat. Tar hon ungen och flyttar 50 mil så kan det kanske bli så om inte MAMMAN bryr sig om att sitt barn skall få träffa sin pappa. Å om HON flyttat varför är det då bara pappans ansvar?, han har ju inte valt den situationen. Ska han ändå köra 200 mil per gång? ( både Hämta å lämna) vi vet inte hur han jobbar och hur hans familjesituation ser ut i övrigt och tycker du verkligen det är rimligt att pappan skall ensam ta bördan när mamman väljer å flyttar? Och varför är det även pappan som skall ta den ekonomiska konsekvensen när mamman tar barnet å flyttar?
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-20 21:17:08 följande:

Nej precis då är ju det logiska att överge sitt barn, vem fan lägger en massa mil på en unge liksom. Klart man ska straffa ungjäveln som flyttade.

Det är otroligt synd att vilken idiot som helst kan yngla av sig.

Å det är väl knappast pappan som övergett sitt barn när mamman tar barnet å flyttar! Det är mamman som sett till att sitt barn inte får träffa sin pappa om mamman tycker det är pappans ansvar att fixa umgängena!
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-20 21:35:20 följande:

Nej givetvis överger man sitt barn, herregud det fattar väl vem som helst. Skitungen drog ju helt frivilligt.

Ska han flytta med när mamman flyttar menar du? Varför är det bara pappans ansvar när mamman väljer att flytta med det gemensamma barnet?
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-20 21:41:31 följande:

Du måste ha blivit tappad som barn.

Personliga påhopp för att vi tycker olika?, vilket föredöme du är för dina barn!!
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-20 21:46:19 följande:

Inga problem dom sitter inte på fl.

Fast beter du dig såhär på fl lär du göra det i verkliga livet med. Tänk jag som är helt tappad skulle fortfarande inte komma med personliga påhopp. Detta är ett diskussionsforum men du kan uppenbarligen inte med det här å föra en diskussion utan istället kommer du med personliga påhopp.
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 11:01:34 följande:
    Så det är vettigt i din värld att bara ge upp sitt barn för att mamman har tagit det och flyttat? Varför har inte pappan hindrat flytten till en början?

Det är ett legitimt skäl att testa en gång och sedan skita i det? Ingen vettig förälder ger upp sitt barn så enkelt.
    Det jag reagerade på var att MAMMAN tagit barnet och flyttat och sedan SKYLLER på pappan att det är pappans fel att det inte är något umgänge!!
    Vi vet inte, men har hon flyttat 50 mil så är det 200 mil per umgängestillfälle, det är mer än ett dygn i bilen..... eftersom vi inte vet orsaken bakom eller hur pappan reagerat från första början vid flytten går det omöjligt att uttala sig om hans agerande, vi kan bara bedömma mammans agerande, som flyttade med barnet bort från barnets pappa och sedan ha mage att skylla på att det är pappans fel att inget umgänge finns på regelbunden basis. 

Det finns hur många fall som helst där mamman tagit barnet och flyttat och pappan inte kunnat förhindra det, söker du här på fl finns det flera trådar på hur mammor blir tipsade om att göra för att snabbt flytta med barnet, för att kunna skola in det och sedan är barnet flyttat och det är störst chans att hon får boendet om barnet etc. 
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 13:28:43 följande:

Nej då, jag har inga problem att bete mig olika beroende på situation. Hemma med äldsta dottern pratar vi om Elsa i Frost och på jobbet diskuterar vi reglerkraft, bara en sån sak liksom.Ja och det finns hur många exempel som helst på där pappor inte bryr sig ett skit om mamman flyttar, varför ursäkta något av det? Jag har inte någonstans påstått att mamman gör rätt, däremot att straffa barnen när två vuxna är för korkade för att kunna kommunicera är enbart tragiskt. Mina första inlägg var syrligt sarkastiska för att påskina att det är barnet som blir straffat när man fjantar sig och säger som i småskolan "men det var ju hon som".. Varför ska jag behöva när inte hon..

För att göra en otroligt dålig och överdriven liknelse, ditt barn blir kidnappat du betalar lösensumman men får inte tillbaka barnet för kidnapparna vill ha mer. Då får du snilleblixten att haha! Nu ska dom minsann få, dom får behålla ungjäveln jag har minsann betalat. Rätt åt dom liksom, vilken tro du blir mest drabbad? Barnet eller kidnapparen? Jag skulle jaga mina barn jorden runt om det krävs.

Fast situationen hade ju inte uppstått om inte mamman flyttat från första början....Det jag emotsatte mig mot är fortfarande hur mamman som flyttade med barnet kan lägga all skuld på pappan för att det inte är ett regelbundet umgänge...jag har inte någonstans sagt att pappan vare sig gjort rätt eller fel, bara att jag tycker att den som tar barnet och flyttar ifrån den andre föräldern har ett ansvar GEMTEMOT BARNET att denne ska få umgås med sin andre förälder. Det är inte föräldrarna som har rättighet till sitt barn utan barnet som har rättighet till BÅDA sina föräldrar. DET är föräldrarnas ansvar! Så således tar man barnet å flyttar från barnets andre förälder så barnet inte kan träffa sin pappa exempelvis så får man faktiskt ta sitt ansvar att uppfylla barnets rättighet att få träffa sin andre förälder!
  • Anonym (Lis)
    Draconia skrev 2016-02-21 12:44:16 följande:

Absolut, men då finns det som sagt andra grupper som borde stoppas först. T.ex. var det onödigt att ta emot alla dessa ensamkommande vuxna män, och sätta dem på boenden som kostar flera tusen kr per dygn och person. Eller barnfamiljer från länder där det är normalt att skaffa åtta barn per kvinna. Räkna ut vad de familjerna kostar för samhället, inte bara i försörjningsstöd utan även i mödravård, förlossningsvård, BVC, läkarvård, sjukhusvård, tandvård, dagis, skola, förberedelseklasser, hemspråksundervisning och extra stöd i svenska i skolan... Och mamma och pappa ska läsa SFI och få tillgång till diverse arbetsmarknadsinsatser.

Och kom sedan tillbaka och säg att en svensk mamma som vägrar att flytta ifrån sitt barn, eller vägrar ta barnet och flytta så att det på sikt förlorar kontakten med sin pappa, är en samhällsparasit!

HELT otroligt att man kan få in att skylla på folk som flyr krig i detta, helt makalöst!
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 13:28:43 följande:

Nej då, jag har inga problem att bete mig olika beroende på situation. Hemma med äldsta dottern pratar vi om Elsa i Frost och på jobbet diskuterar vi reglerkraft, bara en sån sak liksom.Ja och det finns hur många exempel som helst på där pappor inte bryr sig ett skit om mamman flyttar, varför ursäkta något av det? Jag har inte någonstans påstått att mamman gör rätt, däremot att straffa barnen när två vuxna är för korkade för att kunna kommunicera är enbart tragiskt. Mina första inlägg var syrligt sarkastiska för att påskina att det är barnet som blir straffat när man fjantar sig och säger som i småskolan "men det var ju hon som".. Varför ska jag behöva när inte hon..

För att göra en otroligt dålig och överdriven liknelse, ditt barn blir kidnappat du betalar lösensumman men får inte tillbaka barnet för kidnapparna vill ha mer. Då får du snilleblixten att haha! Nu ska dom minsann få, dom får behålla ungjäveln jag har minsann betalat. Rätt åt dom liksom, vilken tro du blir mest drabbad? Barnet eller kidnapparen? Jag skulle jaga mina barn jorden runt om det krävs.

Du vet förövrigt inte hur mkt pappan kämpat för att få träffa sitt barn....Finns många pappor som får strida i flera år för sina barn där mamman tagit barnet å flyttat å struntar i att barnet har rätt till sin andre förälder. Men jag har som sagt inte kommenterat pappans agerande som varken rätt eller fel, bara att den som tar barnet å flyttar å därmed gör att barnet inte kan vara lika mkt hos den andre föräldern har ett ansvar att barnet får träffa sin andre förälder då man skapat den situationen för sitt barn....
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 17:07:12 följande:

Återigen, ja i den bästa av världar så fungerar det så. Om det inte gör det och pappan inte kan tänka sig att åka till barnet pga mamman inte fyller sin del och det kostar ju honom cash. Så har han enligt ditt tidigare resonemang fyllt sin plikt som förälder?

Det här handlar ju om när situationen inte fungerar, ska man då bara skita i det och ge upp för det är bekvämast? Han kan ju ha stridit för sin rätt visst och då gör han det han ska. 

Men du missar ju helt poängen, jag har varken sagt rätt eller fel om pappan utan nu har jag synpunkter på mammans agerande och att hon skyller ifrån sig på pappan. Men det är alltid enklare att skylla på någon annan....jag vet inte pappans agerande men vi kunde ju läsa mammans agerande...dvs flyttade med barnrt å sen skyller på pappan att barnet inte får ngt umgänge med honom. Ingenstans kan vi läsa att hon har engagerat sig å hjälpt till att ett sådant skall vara möjligt utan det är helt å hållet pappans fel....
Svar på tråden Jag måste få mina barn tillbaka