Jag måste få mina barn tillbaka
Enlig lag och praxis är umgängestransporterna ditt ansvar som umgängesförälder.
Enlig lag och praxis är umgängestransporterna ditt ansvar som umgängesförälder.
Ts, vårdnad och boende är två vitt skilda saker. Du skulle få bestämma över boende och umgänge på egen hand om du hade enskild vårdnad men det kommer du knappast få om du stämmer pappan. Även boendet är det tveksamt om du skulle få. Däremot kan ni få umgänget reglerat av en domstol.
Dock är det både mycket enklare och billigare att reglera umgänget med hjälp av familjerätten. Ert nuvarande arrangemang verkar ju inte funka så det vore kanske läge att ni bokar upp för nya samarbetssamtal där.
Tänk på att försöka få till ett umgänge som gynnar barnen men som rent praktiskt samtidigt funkar för er BÅDA föräldrar. Ett så lång helgumgänge som möjligt gynnar förmodligen barnen bäst (eftersom de träffar dig så pass sällan). Det funkar säkert också bäst för den andra föräldern (behov av avlastning på grund av att han har barnen heltid). Transporterna är i första hand ditt ansvar som umgängesförälder. Ett förslag vore att du hämtar barnen i skolan på fredagarna och lämnar dem där på måndagarna. Har du körkort? Körkort och bil vore annars en bra investering i ditt läge.
Kan också tillägga att i vårat avtal har vi skrivit under båda två på att han ska dela resekostnaderna med mig. Men de har jag inte sett röken av.
De flesta här på tråden verkar främst diskutera ur föräldrarnas perspektiv, och vem som har rätt till vad. Föräldrarna har inga rättigheter alls - bara barnen.
Ts skriver 'Jag har märkt på min yngsta att hen är väldigt väldigt ledsen för allt de senaste veckorna. Ikväll grät hen och var otröstlig, vägrade sova om hen inte fick sova på mig.' Det är signaler och symptom på att barnet inte mår bra. Den väsentligaste frågan är vilken boende- och umgängessituation som barnet skulle må bäst av, inte vad som är rättvist mellan föräldrarna.
Jag håller med dem som skriver att det är olyckligt att du flyttat så långt från barnens invanda hemmiljö. Det är barnen som betalar priset, i oro och tårar. Du bör nog överväga igen om det verkligen är rätt att bo så långt från dem. I andra hand kanske det måste ske en ändring i barnens vardagsboende, även om det innebär att de byter ort. Vad är bäst för barnen? Bortse helt från vad som är bäst för dig själv och pappan när du svarar på den frågan.
Vilken dålig mamma. Förstår inte hur en mamma kan överge sina barn.....flytta tillbaka!!!!
Tack.Nu är det ju så att jag inte flyttat för att komma till något roligare utan till arbete och komma ur något som hade kunnat gå illa ifall jag inte tog tag i det (mitt psykiska mående).
Okej...fast du flyttade ifrån staden där pappan bor med ert barn så skyller du ändå på honom att han inte kommer och hämtar sitt barn att det är han som är oansvarig..... ja man kan ju alltid få det till den andres fel, ens egna handlingar man gör....
Vilka jävla idioter det finns! Du måste bara en av de största!
Fast A-kassan (eller socialen) kollar ju inte upp vilka jobb en arbetssökande söker, respektive tackar ja eller nej till. Den informationen får de bara om arbetsförmedlaren beslutar sig för att anmäla.
Man kan diskutera hur länge som helst vad som är bättre eller sämre, men jag ser i så fall många försörjningsstödstagare här i landet som borde hindras först, innan vi börjar tvångsseparera mammor och barn... Sådant kan dessutom kosta mera för samhället i slutändan, om barnet växer upp till någon som har psykiska och sociala problem, missbrukar, är kriminell...
Absolut, men då finns det som sagt andra grupper som borde stoppas först. T.ex. var det onödigt att ta emot alla dessa ensamkommande vuxna män, och sätta dem på boenden som kostar flera tusen kr per dygn och person. Eller barnfamiljer från länder där det är normalt att skaffa åtta barn per kvinna. Räkna ut vad de familjerna kostar för samhället, inte bara i försörjningsstöd utan även i mödravård, förlossningsvård, BVC, läkarvård, sjukhusvård, tandvård, dagis, skola, förberedelseklasser, hemspråksundervisning och extra stöd i svenska i skolan... Och mamma och pappa ska läsa SFI och få tillgång till diverse arbetsmarknadsinsatser.
Och kom sedan tillbaka och säg att en svensk mamma som vägrar att flytta ifrån sitt barn, eller vägrar ta barnet och flytta så att det på sikt förlorar kontakten med sin pappa, är en samhällsparasit!