I vilken ålder anser du att du hade "mognat till dig"? (Vänder mig endast till er över 30.)
Svår fråga. Egentligen har jag ju alltid "haft" mig själv. Jag var lillgammal och hade snorkoll på tider, veckopengen och sånt redan från 8-10-årsåldern. Föredrog att vara hemma ensam i stället för att tvingas ha barnvakt om mamma och pappa skulle ut nån kväll eller över en helg. Har oavsett inkomst alltid haft pengar kvar i slutet av månaden. Har inte ens på fyllan lyckats göra saker jag inte kan stå för som nykter. Men några vändpunkter har jag. Kanske framförallt vid 22 års ålder när jag lyckades bryta mig ur ett destruktivt förhållande, samt vågade säga en annan kille rakt upp och ner att jag uppfattade det som att han var intresserad av mig, men att jag inte var intresserad av honom - rakt upp och ner utan ursäkter eller vita lögner. Det låter inte så märkvärdigt, men för konflikträdda lilla jag var det ett stort steg.
Vete tusan vad jag ska svara. Jag känner liksom inte att jag någonsin varit ung och dum. Ung och osäker då? Inte särskilt. Det får nog bli under 18. Sen är det klart att man blir klokare för varje år som går, inte tu tal om den saken.