• Tiass

Visa intresse

Du kan alltid om ni umgås i större grupper göra dig hörd genom att bara instämma på något som sägs, skratta eller något enkelt. På så sätt kanske du får hennes uppmärksamhet. Sätt dig bredvid henne i skolan, lektionen eller lunch eller på rasten. När du känner att det börjar gå framåt och hon ser att du finns kan du prata med henne. Om du inte har något och säga så haka på andras diskussioner. T. Ex. "Blablabla och det är den bästa filmen jag vet.... " och lite snyggt fråga; "håller du med ---?" Eller "Vilken är din favoritfilm ---"? Säg namnet på henne. Det gör står skillnad ska du veta! Men få det inte att låta överdrivet. Börja kanske med "hej ---" eller "godmorgon ---". Dessa enkla och vad som ibland kan uppfattas som meningslösa saker gör dig redo och lite mer säker. Du kanske lär känna henne bättre om du lyssnar på vad som sägs i diskussionerna, kroppsspråk etc. Ta nästa steg när du känner dig redo. Prata med henne i större sammanhang och efter ett tag när det känns bra, prata själv med henne och ta det därifrån. Men stressa inget. Ingenting blir bra med stress och tvång. Och framförallt, var snäll mot henne! Finns ingen anledning att vara dryg, taskig eller på något sätt såra henne eller de hon bryr sig om. Lycka till! :)

• Tiass

Nu vet jag inte så mycket om er, er umgängeskrets etc, men våga titta tillbaka. Svara med ett leende tillbaka. Om hon visar intresse så stöt inte bort dem. Du kan alltid träna med andra. Dina vänner, familj, andra tjejkompisar som du känner dig tryggare med. Prata med dem, le, våga titta dem i ögonen osv. Kanske blir lättare att titta tillbaka och le mot henne? Hur mycket har du pratat med henne under er högstadietid? Vilken är din roll i klassen? Jag själv var extremt blyg i högstadiet och pratade knappt med tjejerna i klassen. Pratade knappt överhuvudtaget. Under mina högstadietid blev jag klassens "tysta". Han som alltid håller sig i bakgrunden. Han som ingen märkte var sjuk i 3 veckor. Gör inte samma misstag som mig. Jag vet att du tycker det känns konstigt att ta kontakt, men det är också som du säger, helt normalt. Det handlar bara om att du själv tycker det känns konstigt. Försök att träna bort den känslan bara :)

Svar på tråden Visa intresse