• davvetheking123

Visa intresse

Hej! Jag går i 9 an och jag skulle vilja lära känna en tjej i min klass och sen se vart det leder. Om vi kan bli mer än vänner eller inte. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vi pratar inte så ofta, bara ibland och det är knappt några ord. Så jag undrar hur jag ska börja. Om någon har erfarenhet om hur man ska göra så skulle jag uppskatta om ni berättade. Jag vill inte verka desperat bara. Jag vill liksom visa intresse.

• Svar på tråden Visa intresse
  • Anonym (Man)

Prata mer med henne. Fråga vad hon ska göra i helgen o sånt. Efter ett tag frågar du om hon vill ta en fika, osv, osv.

Jaga tjejer kräver mod och dom som är duktiga har blivit det efter att ha misslyckats många gånger. Ta nobbarna med ro. Tjejerna blir glada att nån är intresserad även om dom inte är intresserade tillbaka.

Lycka till!

• Anonym (Man)
    davvetheking123 skrev 2016-02-19 14:12:37 följande:

Tack för tipset. Vet bara inte hur jag ska gå till väga.

Bara göra det. Nästa gång du ser henne så går du fram o pratar lite - fastän du är nervös.
  • Tiass

Du kan alltid om ni umgås i större grupper göra dig hörd genom att bara instämma på något som sägs, skratta eller något enkelt. På så sätt kanske du får hennes uppmärksamhet. Sätt dig bredvid henne i skolan, lektionen eller lunch eller på rasten. När du känner att det börjar gå framåt och hon ser att du finns kan du prata med henne. Om du inte har något och säga så haka på andras diskussioner. T. Ex. "Blablabla och det är den bästa filmen jag vet.... " och lite snyggt fråga; "håller du med ---?" Eller "Vilken är din favoritfilm ---"? Säg namnet på henne. Det gör står skillnad ska du veta! Men få det inte att låta överdrivet. Börja kanske med "hej ---" eller "godmorgon ---". Dessa enkla och vad som ibland kan uppfattas som meningslösa saker gör dig redo och lite mer säker. Du kanske lär känna henne bättre om du lyssnar på vad som sägs i diskussionerna, kroppsspråk etc. Ta nästa steg när du känner dig redo. Prata med henne i större sammanhang och efter ett tag när det känns bra, prata själv med henne och ta det därifrån. Men stressa inget. Ingenting blir bra med stress och tvång. Och framförallt, var snäll mot henne! Finns ingen anledning att vara dryg, taskig eller på något sätt såra henne eller de hon bryr sig om. Lycka till! :)

• nnnnnnnn

En bra start kan ju vara att prata om tex en bok ni läser i skolan (läser du också XYZ på svenskan? Vad tycker du om den? osv)
    eller be om hjälp att plugga inför ett prov eller bara förklara något tex ett tal i matteboken eller en mening i engelskaboken.

• davvetheking123

Underbara tips, tack så mycket! Jag är bara rädd för att prata med henne, jag vill som sagt inte verka konstig. Vi pratar knappt med varandra sen bara går jag fram och tar kontakt med henne, vilket känns konstigt även om det är helt normalt egentligen. Har bara inte mod till att göra det.

• Anonym (Hej)
    davvetheking123 skrev 2016-02-19 18:53:43 följande:

Underbara tips, tack så mycket! Jag är bara rädd för att prata med henne, jag vill som sagt inte verka konstig. Vi pratar knappt med varandra sen bara går jag fram och tar kontakt med henne, vilket känns konstigt även om det är helt normalt egentligen. Har bara inte mod till att göra det.

Men kan du inte äta med henne i skolmatsalen? Om du går före henne så kan du ropa dit henne? Ni kan prata om mat? Hemkunskap? Sen kan ni komma in på att laga mat ihop...
  • Anonym (Hej)

Passa henne bollen på idrotten

• davvetheking123

Jadu, jag får se hur det blir. Idag så var jag på en samling(typ lekar för 7 an och uppåt. Det är typ en församling där man umgås, fikar osv. Och när vi hade lekar så var jag med då och hon satt på en stol så tog hon ögonkontakt med mig jämnt och log och jag kollade bort för det var så sjukt pinsamt men hon stirrade iallafall. Skulle det kunna vara ett tecken på nåt? Hon skrattade också ibland och sen kollade bort sen tilbaka.

• Tiass

Nu vet jag inte så mycket om er, er umgängeskrets etc, men våga titta tillbaka. Svara med ett leende tillbaka. Om hon visar intresse så stöt inte bort dem. Du kan alltid träna med andra. Dina vänner, familj, andra tjejkompisar som du känner dig tryggare med. Prata med dem, le, våga titta dem i ögonen osv. Kanske blir lättare att titta tillbaka och le mot henne? Hur mycket har du pratat med henne under er högstadietid? Vilken är din roll i klassen? Jag själv var extremt blyg i högstadiet och pratade knappt med tjejerna i klassen. Pratade knappt överhuvudtaget. Under mina högstadietid blev jag klassens "tysta". Han som alltid håller sig i bakgrunden. Han som ingen märkte var sjuk i 3 veckor. Gör inte samma misstag som mig. Jag vet att du tycker det känns konstigt att ta kontakt, men det är också som du säger, helt normalt. Det handlar bara om att du själv tycker det känns konstigt. Försök att träna bort den känslan bara :)

• davvetheking123

Vi har gått i samma klass i typ ett år så vi har inte pratat alls typ. Men vi har börjat prata lite för typ 2 veckor sen... och då var det bara några ord om en presentation vi skulle göra och vi 2 var klara först så då fick vi typ redovisa för varandra. Hmm, min roll i klassen. Jag är typ klassens clown, jag och en till så att säga men jag är liksom roligast enligt folk. Så jag är populär eller hur man ska säga. Så jag kan få henne att skratta sålänge vi inte har kontakt liksom. Om hon kollar mig i ögon så blir jag typ stel. Så jag är inte den tystaste personen direkt :D

Svar på tråden Visa intresse