Inlägg från: Pastella |Visa alla inlägg
  • Pastella

Barn som inte äter, var vänder jag mig?

Jag har en pojke på 4 som är både allergisk och matvägrare. Vissa perioder har det verkligen varit illa, någon kaka och en flaska välling per dygn. Nu är det ganska bra, macka till frukost, några pastaskruvar till middag och en flaska välling till kvällsmat ocv har vi tur blir det lite frukt här och där. Men jag vet precis hur det känns när de är sjuka och det minimalistiska intagen minskar till noll.. Det är hemskt men det enda du kan göra är att inte tjata eller erbjuda för ofta. Vi har neocate(mjölkfri ersättning) som vi blandar med oboy som han gärna dricker med sugrör.
    Ett förslag är att vid ett trevligt tillfälle när humöret är bra sätta dig i soffan med en skål äpplebitar till dig, kanske blir han intresserad och ni äter upp dem tillsammans? Det är verkligen viktigt att inte kämpa med att få i barnet mat, mat får inte bli mer negativt än vad det redan är.. Det tar tid att bygga upp aptiten.

• Pastella
    Lolinona skrev 2016-02-18 18:33:57 följande:
    Jag bad läkarn på bvc att skriva ut någon mjölkfri ersättning som jag kunde göra välling på för att öka intaget men hon tyckte inte att en 2åring skulle dricka välling så vi fick inte, märkligt eftersom han då inte hade skött maten på 1½år. Vi har nutramigen till lillasyster 5 mån men den smakar väldigt lustigt så den märker han direkt om jag stoppar ner i oboyen. Hur smakar neocate ersättningen? Det är kanske bättre att få istället för neocate advance (näringsdryck)
    Vi köper Enago mjölkfri välling i affär. Vi introducerade välling när han va 2, jag håller med om att man inte ska ge välling istället för mat till större barn men då verkar de inte förstå problemet med hur lite han äter, det är ju inte välling istället för mat utan välling istället för inget. Lite välling kan dessutom kicka igång aptiten lite när det varit extra dåligt.
    Det är svårt att få dem att ta det på allvar om barnet inte minskar drastiskt i vikt. Neocate active har vi, även Althera (egentligen till lillebror). Jag tycker Althera är godast men han gillar neocate+ oboy.
    Vi fick hjälp med dietist från allergiläkaren(som skriver ut recept), är det bvc som skriver ut nutramigen till lillasyster? Vi har inte fått någon sådan hjälp av bvc alls.
  • Pastella

Va skönt att ni fick en bra träff med dietisten! Det finns inget värre än att få höra någon utav de klassiska kommentarerna "Han äter när han är hungrig", "de får i sig mer än man tror" eller "inga barn svälter i Sverige" när ens barn får i sig en flaska välling ELLER en banan om dagen.
    Det är ett långtidsprojekt så försök att inte bli uppgiven när det vänder nedåt igen. Jag hade behövt säga samma sak till mig och maken men det är lättare att säga till andra...

En period kom inget in i munnen i vaket tillstånd, jag gav honom flaskan(eller höll den åt honom) i sömnen. När jag ringde hans läkare och skrek att vi ville sondmata honom blev vi kallade direkt. Det visade sig att hon trodde jag sagt "tvångsmata".. Men vi blev tagna på allvar åtminstone:)

Svar på tråden Barn som inte äter, var vänder jag mig?