• ABC73

Barn som inte äter, var vänder jag mig?

Om han har haft besvär länge av maten kan det nog ta ett tag innan han äter "normalt". Det borde en dietist kunna hjälpa er lite med på lång sikt.

Vid sjukdom är ju aptiten dessutom ofta sämre, så ett tips i nuläget är att strunta i vad han "bör" äta. Det hinner ni ta tag i när han är piggare.

Viktigast är att han dricker, och all mat är en bonus. Ge honom t.ex. juicer, mjölkfri glass, smoothies där ni eventuellt smyger in lite extra nyttigheter (avocado, olja etc.). Funkar kakor och chips så kör på det. Baka och låt honom slicka skålen.

Ett knep som funkar för oss är att ge febernedsättande innan maten. Ofta blir aptiten lite bättre i samband med att febern går ner.

• ABC73

Se till att få träffa en barndietist. De vet mer om hur man kan arbeta med barn och kan hjälpa er med lekar, förhållningssätt, hur man kan jobba vidare baserat på vad som faktiskt äts etc.

• ABC73

Vi har tidigare fått tips på att göra smoothies.

Andra saker vi gick tips om var att se om det fanns något mönster vad gäller konsistenser, temperaturer och smaker, och utgå från vad som fungerar för att utvidga repertoaren.

Svar på tråden Barn som inte äter, var vänder jag mig?