uppfostra barn som är snälla mot husdjur från början
Jag tror att det handlar om att helt enkelt vara beredd att övervaka tills barnen är stora nog. Se till att det aldrig finns tillfälle för ditt lilla barn att skada djuren utan att du hela tiden är med och lär ut hur man umgås med djur. Stoppa hårdhänta lekar innan de börjar och hjälp små händer klappa fint. Även små barn kan få hjälpa till att ge mat och vatten till djuren, bädda fint i korgen och dela ut godis. När barnen börjar bli stora nog för att lyssna på berättelser och sagor så berätta sagor med barnet och djuret som hjältar.
I vår familj ser jag till att spara de godaste godiset till djuren till barnen att dela ut så att djuren lär sig att barnen kommer med trevligheter. När barnen gör normala, men skrämmande saker: skriker och gormar, tappar skrälliga saker, leker stökiga lekar, så delar jag också ut godbitar till djuren. Stökiga barn ska associeras till underbara saker för djur.
Se till att katterna har säkra ställen de kan dra sig undan till: en babygrind som de kan ta sig över eller en liggplats på en hög hylla.