Inlägg från: Vestra |Visa alla inlägg
  • Vestra

uppfostra barn som är snälla mot husdjur från början

Det bästa är ju bara att visa. Genom att visa hur du behandlar katterna så kommer barnet att ta efter.

När det är mindre barn kan man ju ta bort deras händer om dom är påväg att rycka tag i pälsen/svansen eller som mina 3 haft intresse av, att pilla i öronen.
    Man får vara med, lära barnen tidigt hur man klappar en katt genom att klappa med barnets hand.

Men det mesta lär dom sig genom de vuxna i sin närhet. Gäller ju hur dom är emot alla djur.
    En mamma/pappa som trampar ihjäl spindlar lär sina barn att det är okej att trampa på spindlar. En mamma/pappa som försiktigt bär ut spindeln visar sina barn att det är så man gör.
    Spelar ingen roll om man säger att man inte får trampa på en spindel om man sedan själv gör det.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    Humlan87 skrev 2016-02-17 19:57:07 följande:

De första två åren är det lugnt, inga problem att ha barn och djur då. Problemen kommer när barnet blir tillräckligt stort för att förstå att du blir arg när han eller hon är dum mot katten och använder det för att få negativ uppmärksamhet när det är dags för tvåårstrots och utforskning av hur långt över gränserna man kan gå. Då är det dags att ge katten en frizon och öva på lågaffektivt bemötande ; -)

Har jag aldrig upplevt med mina 3 barn. Att dom är dumma mot djuren för att testa oss föräldrar. 
    Det är snarare runt 1 dom varit och pillat på katterna precis som dom pillar på allt annat. Ligger det en katt i soffan så pillas det på den precis som en fjärrkontroll. Runt 2 har dom haft full koll på hur man ska vara emot katterna.

Är det vanligt att dom är på katterna för att testa föräldrarna? 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden uppfostra barn som är snälla mot husdjur från början