• Ess

För hård och elak?

ungbrunett skrev 2016-02-15 18:22:16 följande:
    Jag håller inte alls med det. Vad är det för fel med det hon skriver om det är så hon känner? 
    Jag tycker det låter som att personen vill vara i relation med mannen (precis som det ska vara), men inte med hans barn på samma sätt och definitivt inte bli någon extramamma. Alternativet hade varit att personen flyttat ihop med mannen och sedan bara blivit less. Detta undviker ju allt sådant, för alla kort är på bordet. Måste man vilja vara en extramamma till sin partners barn?
    Varför ska hon kompromissa om hon vet hur hon vill ha det? Hon tjänar ingenting på att göra uppoffringar i form av att börja leva med mannen fast hon inte vill.
    En förälder bör kunna ta att höra såna saker. Det är ju helt ärligt och finns ingen form av hat mot barnet utan bara en ovilja att leva som en småbarnsfamilj.
    Klarar han inte av att höra det så är det ju bara för honom att säga att han måste ha en partner som vill vara barnvakt och leka mamma till barnet. Då är han nog ute efter fel saker. Varför har alla föräldrar ett sådant behov av att alla måste älska deras barn? Ts vill ha en relation med mannen. Utan barnet. Vill mannen ha en relation med ts så vet han förutsättningarna. Ingen behöver bli besviken pga andra förväntningar, perfekt!

Jag tycker detta brev är det bästa jag hört. Bra gjort, ts! 
    Instämmer.
    Ska han begripa att hon menar allvar, så måste hon säga rakt på sak. Sen är det ju upp till honom att acceptera eller gå vidare.
  • Ess
    Anonym (man) skrev 2016-03-09 18:16:39 följande:
    Nej, men kanske för att man sätter sitt eget välbefinnande före alla andras, det är sällan en bra egenskap i ett förhållande, dessutom för att man inte kan tänka sig välja bort vissa saker i sitt liv i utbyte mot en relation, för att man försöker få allt att vara precis som nu trotts att man säger sig vilja dela sitt liv med någon annan, för att man inte kan tänka sig gå utanför sin comfort zone för sin partners skull och för att man förväntar sig att ens partner ska välja mellan sina barn och en själv (vilket inte är ett val öht, barnen går alltid först). Iof är det väl bra med TS ärlighet, men jag ser hennes brev som mer eller mindre ett "på mitt sätt eller inget" brev, ser ingen som helst vilja att kompromissa eller flexibilitet..

Hade jag varit mannen så hade jag svart något i still med, "Bra för dig, jag hoppas du hittar någon som passar dina kravlista bättre"
    Det finns ju faktiskt inget att kompromissa om. Ts VILL INTE bo ihop med en man med barn!
    Mannen tryckte på om att bli sambo, varpå ts svarade att aldrig i helvetet hon vill bo ihop med honom så länge barnet är mindre och inte klarar sig själv.

Jag skulle själv aldrig heller flytta ihop med en man med barn igen. Hade han trott att jag skämtade eller att jag skulle ändra mig, så hade det varit hans problem. Ts har varit tydlig från början, så varför ska hon kompromissa sig in i en situation som hon inte vill va i, bara för att det passar mannen?
  • Ess

Passar det inte honom att va särbo, så har han valet att göra slut.

Svar på tråden För hård och elak?