• CT11

Ännu en syskontråd..

Hej,
    Vill så gärna höra era solskenshistorier. Tycker att "alla" runt mig får barn så tätt, sk pseudotvillingar. Jag har 2,5 år mellan mina men hade gärna haft tätare men biologin är som den är. 

Verkar vara en trend att få barnen med 12-20 månaders mellanrum. Känns som om mina barn aldrig kommer att vilja umgås när de blir äldre eller leka ihop. Bara de med pseudotvillingar pratar ju om hur fint deras barn leker och hur lyckliga de är över detta. Blir nedslagen och känner att min situation är fel mot barnen. Borde fått tätare.

Barnsligt jag vet men nu har det vuxit i mig som en svulst så snälla berätta lite bra om hur era barn leker trots längre mellan rum emellan! Tack!

• Svar på tråden Ännu en syskontråd..
  • CT11
    879214 skrev 2016-02-14 15:48:07 följande:

Åh jag känner som du! Jag har själv bara ett barn och kommer få syskon till honom med MINST 2,5 år så kmr alltså inte få pseudotvillingar. Är dock inte ens gravid. MEN det är 2,5 år mellan mig o min syster och vi lekte bra som barn o det är ingen större skillnad på oss idag. Jag tkr det är bra att man har minst 2 år mellan syskon för att få tid till varje barn och kunna fokusera på det till 100%, samt att barnet får vara "liten" länge.

Hej! jag såg din tråd och kände verkligen igen mig, att vilja ställa frågan t dem som har erfarenhet. 

Ja skumt att man kan snöa in så här på någonting. Jag ska egentligen vara tacksam att jag ens kunde få barn (fick via insemination på klinik). 

De är storasyster och lillebror så jag är orolig att de ska vara långt ifrån varandra både i faktisk ålder men även mentalt. Typ inte ha något intresse av varandra för att de är i helt olika världar osv. Har verkligen snöat in... O tänker att de inte kommer ha glädje av varandra alls osv. 
  • CT11
    tulip79 skrev 2016-02-14 16:30:03 följande:

Det är 26 månader mellan mina barn o de leker hur bra som helst. De är 2 o drygt 4 år. Hade inte velat ha de tätare. Planen var egentligen 2,5 år som jag tycker verkar vara idealiskt.

Hej, jag tycker att 26 månader verkar idealiskt:) Bara några månader ifrån 2,5 jag vet, men på något vis så känns det som om de månaderna spelar roll... Men förhoppningsvis inte!:)
  • CT11

Tack för era svar!! Betyder massor att få höra kloka tankar och erfarenheter. Jag börjar förstå att det är personligheten som spelar roll mer än ålder. Och att få två barn, ja då riskerar an ju att de inte matchar o passar ihop och inte umgås. Att få fler än 2 ger ju barnen fler alternativ.. 

Sen är jag också lite knäckt att vi fick en kille o en tjej (underbart såklart men i detta sammanhang en mental spärr) för att jag tror att samkönade syskon har bättre relation. Kan associera till varandras världar på ett närmare sätt. 

• CT11
    Vestra skrev 2016-02-17 20:30:16 följande:

Mina är 18 och 20 månader emellan. Men har 3 barn, så hoppet mellan 1an och 3an är ju lite större. Men dom funkar i princip lika bra ihop som 1an och 2an, och 2an och 3an. Så hade inte alls oroat mig för det.

Det kan ju vara så att i vissa åldrar är barnen närmare, men i andra åldrar kan det bli mer bråk och tävlande emellan dom. Så tror att allt har sina för och nackdelar. Den största anledningen till en dålig syskonrelation är föräldrarna. Inte åldersskillnaden. 

Har du några tankar kring just föräldraskapet? Hur kan jag o min man göra för att gynna barnens relation sinsemellan? 
  • CT11
    Curlingmorsan skrev 2016-02-17 20:24:20 följande:

Det är 2år och 4 månader mellan mina barn. Storasyster och Lillebror. När de va små lekte de jättebra, fram tills de var 9 och 7 år ungefär. Då började åldersskillnaden märkas tydligt. Nu är de 9 och 11år och kommer inte alls överens, kan spela tv-spel ihop ibland en kort stund, men det slutar oftast i bråk. De är väldigt olika som personer, tror det spelar in mer än att det skiljer i ålder. Men när de var små lekte de som sagt jättebra ihop.

Aha ok. Gör ni föräldrar någonting för att syskonen ska ha en bra relation? Tex att försöka ha något gemensamt intresse eller ngt?
  • CT11
    Carabellis kusp skrev 2016-02-17 19:49:03 följande:

Jag tycker ofta man hör att pseudotvillingar bara bråkar och konkurrerar och att det kan skapa en känsla av mindervärde hos den äldre som alltför snabbt förlorar sin ensamrätt till föräldrarna. Jag har helt avsiktligt valt 3,25 år mellan mina barn. Nr 2 är inte född ännu, men min stora flicka år otroligt engagerad och förväntansfull på ett sätt som en 1,5-åring omöjligt kan vara. Jag skulle tro att varje ålderskillnad har för- och nackdelar, men att det är tufft som tusan att ha mindre än 2,5 år emellan.

Så kände jag också, att det är roligare att stora kan vara med i graviditeten. Att förstå och längta. Verkar så mysigt! Vår tjej var nog på gränsen, men mot slutet så var hon nog med på noterna. 
Svar på tråden Ännu en syskontråd..