Inlägg från: Miranda89 |Visa alla inlägg
  • Miranda89

Allmänt snack om PCOS

Hej!
    Jag fick diagnosen PCOS i maj 2015. Jag har dock trott att jag haft det sedan 2009 när jag tog ut preventivstav ur armen då bland annat kroppsbehåringen ökade. I flera år har jag noppat, rakat, vaxat osv. Nu har jag precis startat en behandling för hårborttagning med något som heter elektrolyse( jag bor nu i Norge) jag hittar inte vad det heter på svenska, men det är en liten nål som de sticker ned i hårsäcken och skickar elektrisk stöt som tar död på hårsäcken. Fick besked att detta kunde ta ca 4 år innan varaktigt resultat. Är det någon mer som gör detta? Någon som gjort laser? Hur har resultatet blivit?
    Jag fick Diane av min gynekolog samma dag som jag fick besked om PCOS. Jag tycker den har hjälpt väldigt bra med att mina hårstrån blivit ljusare och de växer inte lika fort. 
    Nu har jag en extrem hårväxt på hakan/halsen, som plågar och har plågat mig väldigt i många år nu så jag börjar känna mig riktigt frustrerad och trött på det.
    Vad har ni andra gjort mot hårväxten?

Jag fick också besked om att jag måste äta kolhydratfattig mat, ja i princip resten av livet. Ingen alkohol, ingen pasta, inte bröd, ris osv osv.
    Efter det beskedet klarade jag att hålla kosten i ca 3 månader, och efter det har jag hetsätit av allt jag inte får äta. Flera som sliter med kosten? 
    Jag såg i en annan tråd en som gjort ByPass-operation, är detta något man kan få på grundlag av PCOS? 
    Jag har i hela mitt liv slitit med att vara överviktig. Inte överdrivet, men ca 10-30 kilo till och från. 
    Även de stunder jag har varit duktig med kost och träning till tider, händer det lite på vågen för mig. Detta gör också att jag tappar motivationen för träning och "ger lite fan", för jag får den känslan att "vad spelar det för roll?". Fler som känner igen sig?

Nu fick jag skrivit av mig lite grann, men har fler tankar och frågor som nog kommer.
Svar på tråden Allmänt snack om PCOS