• BK1986

ivf umeå!

Hej. Vi har just gjort vårt första försök i Umeå. Hade sprutstart 14/1 och fick tillbaka ett fint litet embryo den 29/1 som tyvärr inte fäste.

Vår utredning visade egentligen bara att min mens var oregelbunden och därför fick jag Pergotime i sex månader förra året. Detta lyckades inte och jag meddelade det i början på November. Remissen skickades i slutet av November och vi hade första tiden i Umeå redan i början av December. Vi hade fått börja då om det inte vore för julledigheterna. Därför fick vi invänta nästa mens för att börja. Så det gick fort för oss.

Nu har vi testdag på onsdag så då kan jag meddela kliniken att det inte gick vägen och förhoppningsvis få en tid för ny behandling.

Har ni fått någon tid för första besöket än?

• BK1986

Jo, men de sa att köerna var korta. Håller tummarna för att ni får komma snabbt. :)

Jag slutade med p-piller i juni 2013 och när mensen inte ordnat upp sig i januari 2015 så sökte vi hjälp.

Ni då?

• BK1986

Okej! Men då fick ni ju utredningen rätt fort också. Vi fick ju på sätt och vis 6 månaders extra väntetid då jag åt ägglossningsstimulerande under förra året.

Idag blev det (som väntat) minus. Fick telefontid med behandlande läkare nästa vecka för att prata om upplägget inför nästa behandling. Hoppas att vi får börja om vid min nästa mens.

Så det är biopsin ni väntar på nu? Det är skickat remiss för den?

• BK1986

Ja det är lite konstigt det där. De kollade mina äggledare och min sambos sperma. Det var liksom det. De kan ju även kolla äggkvalitet och amh-värde (som jag inte vet vad det är). Sen har de inte kollat något mer. Har några bekanta som gjort IVF och de hittade inget fel på någon av dem. Då fick de beskedet att fortsätta försöka själva i två (!) år till innan IVF var aktuellt.

Vi körde korta protokollet och jag svarade bra på Menopur. De fick ut 14 ägg ur 21 blåsor. Av dem var 9 mogna men bara ett enda blev befruktat. De kan inte svara på varför. Men det var ju en förklaring till varför det inte tog sig på naturlig väg iallafall.

Hur känner du inför en eventuell hormonbehandling?

• BK1986

Jo. Det var lite av en berg- och dalbana de där dagarna efter äggplocket. Glädje över så många ägg. Sorg över att bara ett blev befruktat och sen glädje igen för att det klarade sig och fick flytta in igen.

Alltså jag mådde bra av medicinerna. Tyckte att injektionerna gick hur bra som helst. Jag fick spruta i 12 dagar för att mina ägg skulle växa på sig. Den sista veckan var jag lätt illamående, men det berodde nog på att det var så många blåsor. Sen blev jag lite öm i brösten och så, men det gjorde inte så mycket. Det är ju väldigt olika hur man svarar och vilken medicin man får. Men för de allra flesta verkar det gå bra. Så det ska nog gå jättebra för dig med. :)

• BK1986

Det blev korta protokollet för mig. Tyckte att det var skönt att få börja direkt med sprutor.

Jo jag har jobbat som vanligt. Sen har det blivit en del sjukskrivning både för äggplock och för att det har varit tufft psykiskt. Ska höra nu om man kan få bli sjukskriven på halvtid från äggplocket och framåt. Jag har varit väldigt trött av progesteronet och av hela processen i sig.

• BK1986

Tror det blir behandlande läkare kanske. Ska höra vad han säger. Jag har sjukskrivit mig själv när jag har behövt. Man kan ju vara sjukskriven upp till en vecka utan läkarintyg så det kan ju funka.

Det är lätt att bli stressad och må dåligt. Men om du pratar med läkaren och berättar hur du känner så måste det ju gå att lösa. För mig har det varit svårt att hantera andras krav på mig samt att ha förståelse för andras problem (vilka har verkat obetydliga för mig). Men det beror ju också lite på vad man jobbar med.

Det ÄR en berg- och dalbana. För mig har det varit viktigt att bara lyssna på mina känslor och tillåta mig själv att känna allting. Sorg, glädje, stress, lycka. Men vi är ju alla olika med olika behov. Så försök bara att sätta dig själv och er i första rummet.

• BK1986

Det ska jag absolut göra. :)

Förstår det. Vi upplever lite att livet är på paus under tiden detta händer. Alla andra går framåt och själv är man i något slags vänteläge.

Det är nog lite olika. Men då tänker de nog att du får köra långa protokollet kanske. Vågar inte svara på hur det funkar eftersom jag fick korta. Då började jag med sprutorna på mensdag 2.

Håller verkligen tummarna för att ni får komma snart!

• BK1986

Vad kul! Härligt för er! :)

Själv är jag spänd på läkarsamtalet imorgon. Vi är i valet och kvalet om vi ska vänta en extra månad eller inte så att kroppen hinner återhämta sig.

• BK1986

Hej! Tänkte bara säga att efter samtal med läkaren idag så är det fritt fram för oss att börja igen med korta protokollet när nästa blödning kommer. Liten ändring i medicineringen men annars samma procedur. Nu ska vi bara fundera på om vi ska vänta en månad eller inte.

Hur känns det för er?

Svar på tråden ivf umeå!