Mat 7 månaders
Min son på 7 månader vägrar äta ersättning och äter numera vanlig mat på dagarna. Någon som har det likadant? Ska man tvinga honom att äta ersättning eller bara fortsätta med mat?
Min son på 7 månader vägrar äta ersättning och äter numera vanlig mat på dagarna. Någon som har det likadant? Ska man tvinga honom att äta ersättning eller bara fortsätta med mat?
emeliienicole, om det är nån tröst så kommer det att gå bra för ditt barn ändå.
Jag fick barn för 9 år sen och då sa vår bvc (hon var vettig vill jag poängtera, inga konstiga pekpinnar eller så) att vi kunde införa smakportioner från 4 mån. Det gjorde vi och ganska snart åt hon både gröt, lunch och middag med amning där emellan.
Flickan är frisk som en nötkärna ändå idag
Jag kan förstå om man inte ska äta mat och sånt vid 4 månader men från 6 månader är det väl lite fritt fram bara dom går upp som dom ska? Min 6 1/2 månades dricker ersättning på morgonen, gröt till lunch, ersättning på dagen, en halv barnmatsburk till middag, ersättning/välling på kvällen och hon när hur bra som helst och går upp i vikt. Jag tror det beror på hur barnet är, min dotter är matglad och älskar tex gröt och slät barnmat.
Men vad tråkigt att jag inte skrev här tidigare..vår son är snart 10 månader och han vägrar nu att äta ersättning under dagarna tyvärr..Det verkar som att vår BVC har gjort många fel emot oss, hon har gett oss väldigt konstiga råd och när jag sen har förklarat dom råden för andra människor så blir nästan alla chockade/arga..Nu börjar även jag bli lite smått arg, en människa som jobbar med detta borde väl veta sånt..detta är mitt första barn så jag har ju inte heller någon erfarenhet sen tidigare..USCH..
Anledningen till att han nu vägrar ersättning är att han nu ska äta mjölkfri kost. Han åt Sempers vanliga ersättning innan och älskade den även om han bara åt 2 mål ersättning per dag. Althera som BVC nu rekommendera vägrar han äta trots att jag försökt blanda den med allt möjligt. Välling vägrar han också. Gröt och vanlig mat går bra dagtid men han äter fortfarande på natten och just nu får han havredryck då, det är det enda han acceptera i flaskan.
Men såklart ska du TS inte tvinga bebisen dricka ersättning. Man ska aldrig tvinga barn äta. Men försöka lirka med bebisen, och smyga in ersättningen utan han märker det kan lönas. Eller blanda den med vällingen tex.
Om han har någon favorit pure sort så kan du testa sätta en matsked av det med ersättningen och blanda, kanske han dricker det då? :)