• emdan

Mat 7 månaders

Min son på 7 månader vägrar äta ersättning och äter numera vanlig mat på dagarna. Någon som har det likadant? Ska man tvinga honom att äta ersättning eller bara fortsätta med mat?

• Svar på tråden Mat 7 månaders
  • emeliienicole
    Natulcien skrev 2016-02-14 17:12:19 följande:
    Sa sköterskan verkligen så!? :-O

Hon måste ha missat en del av sin utbildning?

"Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader."
    (Från Livsmedelsverkets hemsida)
    Men vad tråkigt att jag inte skrev här tidigare..vår son är snart 10 månader och han vägrar nu att äta ersättning under dagarna tyvärr..Det verkar som att vår BVC har gjort många fel emot oss, hon har gett oss väldigt konstiga råd och när jag sen har förklarat dom råden för andra människor så blir nästan alla chockade/arga..Nu börjar även jag bli lite smått arg, en människa som jobbar med detta borde väl veta sånt..detta är mitt första barn så jag har ju inte heller någon erfarenhet sen tidigare..USCH..
  • Duckan

emeliienicole, om det är nån tröst så kommer det att gå bra för ditt barn ändå.
    Jag fick barn för 9 år sen och då sa vår bvc (hon var vettig vill jag poängtera, inga konstiga pekpinnar eller så) att vi kunde införa smakportioner från 4 mån. Det gjorde vi och ganska snart åt hon både gröt, lunch och middag med amning där emellan.
    Flickan är frisk som en nötkärna ändå idag

• 1234568
    Liten ekorre skrev 2016-02-14 17:01:18 följande:
    Men det är ju heltokigt! Under 6 månader ska de bara amma/få ersättning (+eventuellt nån smaksensation). Kolla på livsmedelsverket.
    Jag håller helt med! Läser inlägget och funderar WTF? En 4 månaders ska ha några få smakprover per dag, vid 6 månader kan man ha mer+gröt/välling. Men en 7 månaders ska ju faktiskt dricka 1-1,5 liter ersättning /amma per dag ännu...Inte leva på mat liksom...

Såklart svårt att göra något åt saken om bebisen vägrar ersättning. Men man ska ju inte sträva efter att bli av med ersättningen i den åldern. Det är ju helt fel.

Ts du kanske kan testa blanda välling med ersättning och se om bebisen godkänner det bättre. (Dock inte mer än 2 vällingmål per dag). Vad dricker han under dagen då? Vatten? Eller ingenting..Är ju nog viktigt du får i honom vätska. Och så kan du ju späda ut maten du lagar med ersättning (koka helst inte den, då det viktiga innehåller förstörs av hög värme). Men när du kokat maten så gör du den lite mer pureaktig med ersättningen :)
  • 1234568
    Mammatillelise skrev 2016-02-14 21:30:04 följande:

Jag kan förstå om man inte ska äta mat och sånt vid 4 månader men från 6 månader är det väl lite fritt fram bara dom går upp som dom ska? Min 6 1/2 månades dricker ersättning på morgonen, gröt till lunch, ersättning på dagen, en halv barnmatsburk till middag, ersättning/välling på kvällen och hon när hur bra som helst och går upp i vikt. Jag tror det beror på hur barnet är, min dotter är matglad och älskar tex gröt och slät barnmat.

Dock så handlar inte allt om viktkurvan. Barn skulle gå upp i vikt oavset vad vi gav dem att äta så länge det är tillräckligt med kalorier.

Handlar ju om att ersättningen /modersmjölken innehåller mineraler och vitaminer som bebisar behöver.

Att viktkurvan stiger som den ska är inte = att barnet får bra näringsrik mat.

Mina älskade också barnmaten och gröten, men jag lät den inte konkurera ut ersättningen innan 11 månaders åldern.
  • Maddi
    emeliienicole skrev 2016-02-15 08:32:52 följande:

Men vad tråkigt att jag inte skrev här tidigare..vår son är snart 10 månader och han vägrar nu att äta ersättning under dagarna tyvärr..Det verkar som att vår BVC har gjort många fel emot oss, hon har gett oss väldigt konstiga råd och när jag sen har förklarat dom råden för andra människor så blir nästan alla chockade/arga..Nu börjar även jag bli lite smått arg, en människa som jobbar med detta borde väl veta sånt..detta är mitt första barn så jag har ju inte heller någon erfarenhet sen tidigare..USCH..

Jag är nöjd med mitt Bvc, men jag vet och har hört många som är missnöjd och ger konstiga råd. Så de finns fler Bvc som ligger på minus
  • emdan

Anledningen till att han nu vägrar ersättning är att han nu ska äta mjölkfri kost. Han åt Sempers vanliga ersättning innan och älskade den även om han bara åt 2 mål ersättning per dag. Althera som BVC nu rekommendera vägrar han äta trots att jag försökt blanda den med allt möjligt. Välling vägrar han också. Gröt och vanlig mat går bra dagtid men han äter fortfarande på natten och just nu får han havredryck då, det är det enda han acceptera i flaskan.

• Mammatillelise
    1234568 skrev 2016-02-15 09:15:49 följande:
    Dock så handlar inte allt om viktkurvan. Barn skulle gå upp i vikt oavset vad vi gav dem att äta så länge det är tillräckligt med kalorier.

Handlar ju om att ersättningen /modersmjölken innehåller mineraler och vitaminer som bebisar behöver.

Att viktkurvan stiger som den ska är inte = att barnet får bra näringsrik mat.

Mina älskade också barnmaten och gröten, men jag lät den inte konkurera ut ersättningen innan 11 månaders åldern.
    Fast jag tror inte dom hade sålt gröt/mat från fyra månaders ålder om det inte var bra för barnet. På mitt BVC säger dom att hon kan äta en portion gröt och en portion barnmat per dag. Hon är snart 7 månader. Nu får hon välling på kvällen för att hon sover Bättre av det, hon sover mellan 22 och 08 utan mat och det är helt normalt enligt BVC. när hon vaknar och till "mellis" får hon ersättning. Kan hålla med om att allt inte handlar om viktklubben men mitt barn är matglad och mår jättebra av att äta gröt och barnmat. Dock tycker jag det är fel att dom säger på BVC att man ska ge massa mat från 4 månader men smakportioner någon gång ibland.
  • 1234568
    Mammatillelise skrev 2016-02-15 13:40:30 följande:
    Fast jag tror inte dom hade sålt gröt/mat från fyra månaders ålder om det inte var bra för barnet. På mitt BVC säger dom att hon kan äta en portion gröt och en portion barnmat per dag. Hon är snart 7 månader. Nu får hon välling på kvällen för att hon sover Bättre av det, hon sover mellan 22 och 08 utan mat och det är helt normalt enligt BVC. när hon vaknar och till "mellis" får hon ersättning. Kan hålla med om att allt inte handlar om viktklubben men mitt barn är matglad och mår jättebra av att äta gröt och barnmat. Dock tycker jag det är fel att dom säger på BVC att man ska ge massa mat från 4 månader men smakportioner någon gång ibland.
    Mina tvillingar var prematurer och började äta väldigt tidigt (prematurer behöver längre tid på sig för att lära sig äta, så man börjar med mat rätt tidigt). 

Men det är ju en skillnad på att ge lite mat alla dagar än att ha det som huvudfödan.
    Och varför det finns barn,mat ända från 4 månaders åldern är ju för att man bra kan börja INTRODUCERA mat redan då. men introducera betyder inte samma som att nu ska hon leva på det.

Mina fick majs välling redan vid 2 månaders åldern till natten, och det gjorde susen för nattsömnen. Men majsvälling är något som räknas med i ersättningsmängden (välling överlag gör det). 

Mina sov hela nätter från dom var 3 månader, och inte ens 5 kilo då ännu...så det är inget konstigt att barn gör.

Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är, men jag har 2 som varit matglada sedan 4-5 månaders åldern. Och dom har fått äta mat från den åldern, till den grad att det inte konkurrerade ut ersättningen. 

Därför att ersättningen (eller modersmjölken) innehåller så mycket andra saker som behövs för tillväxten och välbefinnandet för bebisen än vad barnmaten gör.

Men så länge bebisen dricker ersättningen OCH äter maten så behöver man ju inte fundera mer på saken. Men om bebisen börjar lämna bort ersättningen och ökar på matmängden i tidig ålder, då kanske man kan begränsa maten lite..eller smyga ner ersättningen i maten tex.

Vid 8 månaders åldern åt mina barnmat 2 gånger om dagen, och gröt 2 gånger om dagen..men det gick fortfarande den mängd ersättning dom skulle ha också :)

Men som sagt, om bebisen vägrar ersättning så ska man ju inte tvinga den. Men om bebisen vägrar ersättning av anledningen att det inte finns rum i magen, för den ätit så mycket mat (och är 4-8 månader)..då kanske det finnas skäl att bjuda ersättning först, sedan mat.

Här har jag tvärtom nu vid 16 månader. Pojken går allt som det ska för. Han kan dricka mjöl med maten och får i sig det han ska. Men med flickan måste jag ge maten först med vatten som dryck (för hon gillar inte vatten överdrivet). För ger jag henne mjölk..ja då dricker hon sig mätt på det och vill inte ha mat sedan. Så hon får mjölken först när hon ätit sin mat :) Men det här ju nu då vid 16 månader, då maten ska gå först.
  • 1234568

Men såklart ska du TS inte tvinga bebisen dricka ersättning. Man ska aldrig tvinga barn äta. Men försöka lirka med bebisen, och smyga in ersättningen utan han märker det kan lönas. Eller blanda den med vällingen tex.

Om han har någon favorit pure sort så kan du testa sätta en matsked av det med ersättningen och blanda, kanske han dricker det då? :)

• Mammatillelise
    1234568 skrev 2016-02-16 14:05:04 följande:
    Mina tvillingar var prematurer och började äta väldigt tidigt (prematurer behöver längre tid på sig för att lära sig äta, så man börjar med mat rätt tidigt). 

Men det är ju en skillnad på att ge lite mat alla dagar än att ha det som huvudfödan.
    Och varför det finns barn,mat ända från 4 månaders åldern är ju för att man bra kan börja INTRODUCERA mat redan då. men introducera betyder inte samma som att nu ska hon leva på det.

Mina fick majs välling redan vid 2 månaders åldern till natten, och det gjorde susen för nattsömnen. Men majsvälling är något som räknas med i ersättningsmängden (välling överlag gör det). 

Mina sov hela nätter från dom var 3 månader, och inte ens 5 kilo då ännu...så det är inget konstigt att barn gör.

Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är, men jag har 2 som varit matglada sedan 4-5 månaders åldern. Och dom har fått äta mat från den åldern, till den grad att det inte konkurrerade ut ersättningen. 

Därför att ersättningen (eller modersmjölken) innehåller så mycket andra saker som behövs för tillväxten och välbefinnandet för bebisen än vad barnmaten gör.

Men så länge bebisen dricker ersättningen OCH äter maten så behöver man ju inte fundera mer på saken. Men om bebisen börjar lämna bort ersättningen och ökar på matmängden i tidig ålder, då kanske man kan begränsa maten lite..eller smyga ner ersättningen i maten tex.

Vid 8 månaders åldern åt mina barnmat 2 gånger om dagen, och gröt 2 gånger om dagen..men det gick fortfarande den mängd ersättning dom skulle ha också :)

Men som sagt, om bebisen vägrar ersättning så ska man ju inte tvinga den. Men om bebisen vägrar ersättning av anledningen att det inte finns rum i magen, för den ätit så mycket mat (och är 4-8 månader)..då kanske det finnas skäl att bjuda ersättning först, sedan mat.

Här har jag tvärtom nu vid 16 månader. Pojken går allt som det ska för. Han kan dricka mjöl med maten och får i sig det han ska. Men med flickan måste jag ge maten först med vatten som dryck (för hon gillar inte vatten överdrivet). För ger jag henne mjölk..ja då dricker hon sig mätt på det och vill inte ha mat sedan. Så hon får mjölken först när hon ätit sin mat :) Men det här ju nu då vid 16 månader, då maten ska gå först.
    Jag skrev att hon var 7 månader :) och hon äter gröt barnmat OCH ersättning så förstår inte vad problemet är :)
  • Natulcien
    Mammatillelise skrev 2016-02-15 13:40:30 följande:
    Fast jag tror inte dom hade sålt gröt/mat från fyra månaders ålder om det inte var bra för barnet. 
    Ingen har väl sagt att det inte är bra för barnet. Men det som gäller är ju små smakprov, det är därför det säljs - för att man ska ge det som smakprov. Inga hela portioner.
  • Natulcien
    emeliienicole skrev 2016-02-15 08:32:52 följande:
    Ja, det är tråkigt när människor som ansvarar för små bebisar inte är tillräckligt pålästa. Eller...inte bara tråkigt, utan snarare skrämmande och hemskt att de inte är mer engagerade och uppdaterade. Nu är det säkert ingen fara med er lille, men jag skulle faktiskt anmäla sköterskan om det är så att hon har gett er flera felaktiga och konstiga råd.
  • Mammatillelise
    Natulcien skrev 2016-02-16 18:55:07 följande:
    Ingen har väl sagt att det inte är bra för barnet. Men det som gäller är ju små smakprov, det är därför det säljs - för att man ska ge det som smakprov. Inga hela portioner.
    Nej jag gav ju sjävklart inte mitt barn hela portioner vid fyra månader. Hon smakade på puré och gröt. Vid sex månader åt hon hel portion gröt och barnmat till middag. Jag är ingen dålig förälder för det :)
Svar på tråden Mat 7 månaders