Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Mat 7 månaders

emeliienicole skrev 2016-02-14 16:06:49 följande:

Vår BVC sa att från och med att vår son fyllde 4 månader så skulle han äta så mycket mat som möjligt och så lite ersättning som möjligt,

Sa sköterskan verkligen så!? :-O

Hon måste ha missat en del av sin utbildning?

"Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader."
    (Från Livsmedelsverkets hemsida)
  • Natulcien
    Mammatillelise skrev 2016-02-15 13:40:30 följande:
    Fast jag tror inte dom hade sålt gröt/mat från fyra månaders ålder om det inte var bra för barnet. 
    Ingen har väl sagt att det inte är bra för barnet. Men det som gäller är ju små smakprov, det är därför det säljs - för att man ska ge det som smakprov. Inga hela portioner.
  • Natulcien
    emeliienicole skrev 2016-02-15 08:32:52 följande:
    Men vad tråkigt att jag inte skrev här tidigare..vår son är snart 10 månader och han vägrar nu att äta ersättning under dagarna tyvärr..Det verkar som att vår BVC har gjort många fel emot oss, hon har gett oss väldigt konstiga råd och när jag sen har förklarat dom råden för andra människor så blir nästan alla chockade/arga..Nu börjar även jag bli lite smått arg, en människa som jobbar med detta borde väl veta sånt..detta är mitt första barn så jag har ju inte heller någon erfarenhet sen tidigare..USCH..
    Ja, det är tråkigt när människor som ansvarar för små bebisar inte är tillräckligt pålästa. Eller...inte bara tråkigt, utan snarare skrämmande och hemskt att de inte är mer engagerade och uppdaterade. Nu är det säkert ingen fara med er lille, men jag skulle faktiskt anmäla sköterskan om det är så att hon har gett er flera felaktiga och konstiga råd.
Svar på tråden Mat 7 månaders