Mat 7 månaders
Min son på 7 månader vägrar äta ersättning och äter numera vanlig mat på dagarna. Någon som har det likadant? Ska man tvinga honom att äta ersättning eller bara fortsätta med mat?
Min son på 7 månader vägrar äta ersättning och äter numera vanlig mat på dagarna. Någon som har det likadant? Ska man tvinga honom att äta ersättning eller bara fortsätta med mat?
Min dotter ammade mest som utfyllnad vid en åldern och åt mat till lunch och middag. Vid åtta månader slutade hon helt med amning (självmant) och så var det med den saken.
Precis som jag misstänkte att det är för fler. För det har ju gradvis minskat intresset för ersättning men enligt BVC är ju ersättning det bästa även om jag inte håller med. ????
Det är ju så olika med alla barn, en del går det bra med vanlig mat samtidigt som amning/ersättning. En del vägrar vanliga mat och andra vägrar helt ersättning/amning. och de är klart man inte kan tvinga i barnet ersättning.
Min första fick smak för mat och vägrade ersättning han också vid 7 månader.
Min snart 10 månaders äter vanlig mat på kvällen men vägrar vanlig mat till lunch.
Vår BVC sa att från och med att vår son fyllde 4 månader så skulle han äta så mycket mat som möjligt och så lite ersättning som möjligt, efter en månad hade vi kommit in i det och han åt enbart mat på dagarna och ersättning/välling precis innan han somnar på kvällen..
Enligt BVC så ska dom äta 5-6 gånger om dagen när dom börjar med mat. Vårt schema ser ungefär ut såhär:
09:00 gröt med katrinplommon
12:00 Mat, eventuellt efterrätt
14:00 Någon efterrätt eller frukt..som mangopuré eller mosad banan
17:00 Gröt med katrinplommon eller annan puré
19:00-19:30 Välling
Han har följt kurvan kanonbra och mår inte alls dåligt utav detta så tycker du ska testa det! :)
Om barnet inte vill äta ersättning är det inte så mycket att göra. Så länge det funkar med magen och det inte blir för mycket spannmål (gröt, välling) så är det inga problem. Kanske kan barnet dricka en flaska vid nattning och som morgonmål, resten vanlig mat?
Vår BVC sa att från och med att vår son fyllde 4 månader så skulle han äta så mycket mat som möjligt och så lite ersättning som möjligt, efter en månad hade vi kommit in i det och han åt enbart mat på dagarna och ersättning/välling precis innan han somnar på kvällen..
Enligt BVC så ska dom äta 5-6 gånger om dagen när dom börjar med mat. Vårt schema ser ungefär ut såhär:
Han har följt kurvan kanonbra och mår inte alls dåligt utav detta så tycker du ska testa det! :)
Vår BVC sa att från och med att vår son fyllde 4 månader så skulle han äta så mycket mat som möjligt och så lite ersättning som möjligt,
Jag kan förstå om man inte ska äta mat och sånt vid 4 månader men från 6 månader är det väl lite fritt fram bara dom går upp som dom ska? Min 6 1/2 månades dricker ersättning på morgonen, gröt till lunch, ersättning på dagen, en halv barnmatsburk till middag, ersättning/välling på kvällen och hon när hur bra som helst och går upp i vikt. Jag tror det beror på hur barnet är, min dotter är matglad och älskar tex gröt och slät barnmat.