• Maddi

Mat 7 månaders

Det är ju så olika med alla barn, en del går det bra med vanlig mat samtidigt som amning/ersättning. En del vägrar vanliga mat och andra vägrar helt ersättning/amning. och de är klart man inte kan tvinga i barnet ersättning.

Min första fick smak för mat och vägrade ersättning han också vid 7 månader. 
    Min snart 10 månaders äter vanlig mat på kvällen men vägrar vanlig mat till lunch. 

• Maddi
    emeliienicole skrev 2016-02-14 16:06:49 följande:

Vår BVC sa att från och med att vår son fyllde 4 månader så skulle han äta så mycket mat som möjligt och så lite ersättning som möjligt, efter en månad hade vi kommit in i det och han åt enbart mat på dagarna och ersättning/välling precis innan han somnar på kvällen..

Enligt BVC så ska dom äta 5-6 gånger om dagen när dom börjar med mat. Vårt schema ser ungefär ut såhär:

09:00 gröt med katrinplommon

12:00 Mat, eventuellt efterrätt

14:00 Någon efterrätt eller frukt..som mangopuré eller mosad banan

17:00 Gröt med katrinplommon eller annan puré

19:00-19:30 Välling

Han har följt kurvan kanonbra och mår inte alls dåligt utav detta så tycker du ska testa det! :)

De låter inte riktigt klokt, dom följer inte riktlinjerna. Byt Bvc! Återgå till amning/ersättning om barnet är under 6 månader.
  • Maddi
    emeliienicole skrev 2016-02-15 08:32:52 följande:

Men vad tråkigt att jag inte skrev här tidigare..vår son är snart 10 månader och han vägrar nu att äta ersättning under dagarna tyvärr..Det verkar som att vår BVC har gjort många fel emot oss, hon har gett oss väldigt konstiga råd och när jag sen har förklarat dom råden för andra människor så blir nästan alla chockade/arga..Nu börjar även jag bli lite smått arg, en människa som jobbar med detta borde väl veta sånt..detta är mitt första barn så jag har ju inte heller någon erfarenhet sen tidigare..USCH..

Jag är nöjd med mitt Bvc, men jag vet och har hört många som är missnöjd och ger konstiga råd. Så de finns fler Bvc som ligger på minus
Svar på tråden Mat 7 månaders