• Flerabarnsmamma

Lova eller Lovah

Jag funderar på om lilltjejen skulle få stava sitt namn med h på slutet för att skilja sig lite från ordet lova. Men riktigt osäker.

Samma uttal med eller utan h?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-14 11:06
    Det blev varken en Lova eller Lovah
    Det blev en Lovalie till slut.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lova eller Lovah
  • nnnnnnnn

Om detta h ska vara tyst, så varför inte utöka frågan/alternativen till:

Varianter med ett tyst h i:
    Hlova
    Lhova
    Lohva
    Lovha
    Lovah

kanske även lägga till dessa varianter:
    5 tysta h i namnet:
    Hlhohvhah
    4 tysta h i namnet:
    Hlohvhah
    Lhohvhah
    osv.
    3 tysta h i namnet:
    Lohvhah
    Hohvah
    Lohvhah
    osv
    2 tysta h i namnet:
    Hlovah
    Lhohva
    osv.

Det finns väldigt många varianter om man ska stoppa in tysta h här och där i namnet...

Tysta bokstäver i namn gör att man måste säga "med ett h i slutet/mitten/början".
    Krånglar till det enkla!

• Grus grus

Jag heter Jennie och har alltid alltid fått säga om mitt namn slutar på -y, -i eller -ie. Otroligt irriterande genom åren att jag till och med funderade på att byta namn ett tag. Så självkart röstar jag på att inte ha H i slutet.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • AnnaLeigh

Jag läser Lovah som engelskans "lover" fast med lite "slang"-uttal. "Yo whatsapp MTV, My name is Lovah n' i'm from the Bronx".
    Snälla sluta hitta på nya märkliga stavningar till i övrigt fina namn!

• flygrl
    AnnaLeigh skrev 2016-02-12 12:02:49 följande:

Jag läser Lovah som engelskans "lover" fast med lite "slang"-uttal. "Yo whatsapp MTV, My name is Lovah n' i'm from the Bronx".

Exakt min första tanke också. Lovah = lover (som muthafucka = motherfucker pardon my french :D )

Lova skulle jag föredra :)
  • CissiJissi

Mista lovah, lovah, a lovah ouuummm! Mista bombastic, mista fantastic (shaggy - bombastic) - etc ;)

• Topcom
    nnnnnnnn skrev 2016-02-12 11:00:50 följande:

Om detta h ska vara tyst, så varför inte utöka frågan/alternativen till:

Varianter med ett tyst h i:
    Hlova
    Lhova
    Lohva
    Lovha
    Lovah

kanske även lägga till dessa varianter:
    5 tysta h i namnet:
    Hlhohvhah
    4 tysta h i namnet:
    Hlohvhah
    Lhohvhah
    osv.
    3 tysta h i namnet:
    Lohvhah
    Hohvah
    Lohvhah
    osv
    2 tysta h i namnet:
    Hlovah
    Lhohva
    osv.

Det finns väldigt många varianter om man ska stoppa in tysta h här och där i namnet...

Tysta bokstäver i namn gör att man måste säga "med ett h i slutet/mitten/början".
    Krånglar till det enkla!

Hahahah :")
  • Flerabarnsmamma

Jag kände som ni skrivit, därav omröstningen. Men Lova kändes inte helt rätt så vi bestämde oss faktiskt för Lovalie istället. Fast det kommer säkert bli Lova många gånger men Lovalie kändes rätt även om det kan anses lite trashigt av vissa ????????

• Katlan
    Flerabarnsmamma skrev 2016-02-12 20:26:43 följande:

Jag kände som ni skrivit, därav omröstningen. Men Lova kändes inte helt rätt så vi bestämde oss faktiskt för Lovalie istället. Fast det kommer säkert bli Lova många gånger men Lovalie kändes rätt även om det kan anses lite trashigt av vissa ????????

Lovalie, uttalas det som fekalie?
  • Flerabarnsmamma

Haha va? Lovalie uttalas som Lova med O och inte å. Och så li.

Lova-li.

Man kan säkert uttala det som Låva-li också. Men vi uttalar med O.

• Katlan
    Flerabarnsmamma skrev 2016-02-12 21:39:10 följande:

Haha va? Lovalie uttalas som Lova med O och inte å. Och så li.

Lova-li.

Man kan säkert uttala det som Låva-li också. Men vi uttalar med O.

Jaha, ta bort "e" på slutet så blir det bra.
  • AnnaZL
    Katlan skrev 2016-02-13 09:01:28 följande:

Jaha, ta bort "e" på slutet så blir det bra.

Om ni inte bor i Frankrike förstås, varför annars "franska till" stavningen? Det blir inte ett bättre namn om du stoppar in stumma bokstäver. Som de flesta röstade...
  • Katlan
    AnnaZL skrev 2016-02-13 09:12:38 följande:
    Om ni inte bor i Frankrike förstås, varför annars "franska till" stavningen? Det blir inte ett bättre namn om du stoppar in stumma bokstäver. Som de flesta röstade...
    Kände en Ylva-Lee som barn, och en som ändrade Anneli till Anne-Lee. Förstod och förstår ännu inte vitsen med dessa stavningar.
  • kasovi
    AnnaLeigh skrev 2016-02-12 12:02:49 följande:

HAHA, så tänkte jag med.
  • Flerabarnsmamma

E fyller samma funktion som i tex Marie. Ingen, men ser finare ut, enligt mig.

Dom flesta som heter li stavar med e.

Novalie Tuvalie Sagalie så för mig blev det automatiskt lie eftersom jag är van med den stavningen. Stavar man Lovali så ser det ut som man tappat en bokstav. Men det är ju som sagt för att jag är van med lie.

• fluu

Helt klart Lova. Ett extra h är bara krångligt och fult. Lova är dessutom ett så pass vanligt namn att det inte bör blandas ihop med ordet lova.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Primmeling

Med ett h på slutet kan man tro att hon är rappare från nåt ghetto i usa. Lovah/lover

• flygrl
    flygrl skrev 2016-02-12 18:39:10 följande:
    Exakt min första tanke också. Lovah = lover (som muthafucka = motherfucker pardon my french :D )

Lova skulle jag föredra :)
    @TS med anledning det jag skrev i inlägget ovan. Jag bara gav ett lite larvigt exempel på hur jag tänkte med uttalet. Ordet va absolut inte riktat mot dig vilket jag hoppas du förstår. Tramsig e jag men inte elak.

Jag själv tycker som sagt Lova e finast men tycker du ska köra på det du tycker e fint och rätt. Önskar dig & ditt barn allt gott!
  • Flerabarnsmamma
    Grus grus skrev 2016-02-12 11:05:43 följande:

Jag heter Jennie och har alltid alltid fått säga om mitt namn slutar på -y, -i eller -ie. Otroligt irriterande genom åren att jag till och med funderade på att byta namn ett tag. Så självkart röstar jag på att inte ha H i slutet.

Jaha min bästa vän/barndomsvän heter Jennie. För henne har det räckt med att säga att hon heter Jenni(e) så har stavningen blivit rätt. Men hon har fått stå ut med att bli kallad Jenny många gånger, men hon var då snabb att korrekta att det är Jenniii ;-D. Har även en Jenny och Jenni utan e. Men jag föredrar Jenni och med e.. (Vanesak ennu en gång)
Svar på tråden Lova eller Lovah