Inlägg från: Flerabarnsmamma |Visa alla inlägg
  • Flerabarnsmamma

Lova eller Lovah

Jag funderar på om lilltjejen skulle få stava sitt namn med h på slutet för att skilja sig lite från ordet lova. Men riktigt osäker.

Samma uttal med eller utan h?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-14 11:06
    Det blev varken en Lova eller Lovah
    Det blev en Lovalie till slut.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lova eller Lovah
  • Flerabarnsmamma

Jag kände som ni skrivit, därav omröstningen. Men Lova kändes inte helt rätt så vi bestämde oss faktiskt för Lovalie istället. Fast det kommer säkert bli Lova många gånger men Lovalie kändes rätt även om det kan anses lite trashigt av vissa ????????

• Flerabarnsmamma

Haha va? Lovalie uttalas som Lova med O och inte å. Och så li.

Lova-li.

Man kan säkert uttala det som Låva-li också. Men vi uttalar med O.

• Flerabarnsmamma

E fyller samma funktion som i tex Marie. Ingen, men ser finare ut, enligt mig.

Dom flesta som heter li stavar med e.

Novalie Tuvalie Sagalie så för mig blev det automatiskt lie eftersom jag är van med den stavningen. Stavar man Lovali så ser det ut som man tappat en bokstav. Men det är ju som sagt för att jag är van med lie.

• Flerabarnsmamma
    Grus grus skrev 2016-02-12 11:05:43 följande:

Jag heter Jennie och har alltid alltid fått säga om mitt namn slutar på -y, -i eller -ie. Otroligt irriterande genom åren att jag till och med funderade på att byta namn ett tag. Så självkart röstar jag på att inte ha H i slutet.

Jaha min bästa vän/barndomsvän heter Jennie. För henne har det räckt med att säga att hon heter Jenni(e) så har stavningen blivit rätt. Men hon har fått stå ut med att bli kallad Jenny många gånger, men hon var då snabb att korrekta att det är Jenniii ;-D. Har även en Jenny och Jenni utan e. Men jag föredrar Jenni och med e.. (Vanesak ennu en gång)
Svar på tråden Lova eller Lovah