• Anonym (tommy)

Noll i pension

Jag har nästan inte haft några anställningar i livet förutom plocka jordgubbar och
    jobbat extra på bensinstation i ungdomen.

Jag är snart 40 år och har försökt få svar från Försäkringskassan hur mycket jag BORDE
    ha haft i inbetalda pensionspengar. Ingen verkar kunna svara.
    Jag vill ju kolla att jag har motsvarande pengar undanlagda den dag jag går i pension.
    Nån som har en aning om hur jag kan räkna ut detta ?

• Svar på tråden Noll i pension
  • Anonym (:-) :-))
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-11 20:23:07 följande:
    Du kommer att få några få hundralappar mindre än de som legat på en lön mellan 15-25 tkr under hela sitt yrkesverksamma liv. Du tillhör den gruppen född innan -78 (tror jag det var), så du har en garanterad lägsta pension som inte alls är fy skam!
    Grattis!
    Berätta mer! Vad innebär det här för dom som är födda innan 78?
  • pigglet
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-11 20:23:07 följande:

Du kommer att få några få hundralappar mindre än de som legat på en lön mellan 15-25 tkr under hela sitt yrkesverksamma liv. Du tillhör den gruppen född innan -78 (tror jag det var), så du har en garanterad lägsta pension som inte alls är fy skam!

Grattis!

Är det sant? Tur jag föddes 73 då!
    Jag har aldrig hört talas om grundpensin, har förlitat mig på det tragiska orangea kuvertet. Men då kan jag alltså hoppas på mer än 3-4000/månad?
  • Anonym (nyfiken)

Ot men Hur kan man ha gått till man är 40 år utan att ha jobbat mer än några veckor? Socialbidrag, sjukpension eller vad har ni levt av och hur kommer det sig att ni inte lyckats hitta något arbete på alla år? 

• Anonym (tommy)
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-02-12 17:43:48 följande:
    Ot men Hur kan man ha gått till man är 40 år utan att ha jobbat mer än några veckor? Socialbidrag, sjukpension eller vad har ni levt av och hur kommer det sig att ni inte lyckats hitta något arbete på alla år? 
    Alltså jag har ju jobbat och så och betalat skatt varje år men jag har ju inte haft någon anställning.
    Mina inkomster klassas som inkomst av kapital och ger ingen pension.
    Jag har sociala fobier och även andra problem som gör att jag har svårt att ens gå på en vanlig
    anställnings intervju. 

Ni måste förstå mej rätt, jag går inte på några bidrag och har aldrig gjort och inte jobbat svart heller men jag undrar bara vad jag borde ha i pensionsrätter.
    Jag HAR ringt pensionsmyndigheten också och dom kan inte svara utan hänvisade till försäkringskassan

• mammaåten

Får du hem orange kuvert? Där står ju det totala beloppet du har samlat ihop. 
    Har du inget kommer du när du fyller 65 kunna få ut Garantipension (högsta beloppet förutsatt att du varit bosatt i sverige i 40 år). Du kan däremot inte ta ut pensionen i förtid som de som har tjänat ihop till pensionen själv kan göra. 

• Anonym Frank

Har liknande problem och fundering, har endast jobbat svart och igentligen spelat bort de mesta av mina stålar på minispel som jag vann en del på, men det är ju inget jag kan förutsätta bidrar till min pension...

Förjävligt sånthär!! Vems skyldighet är det att jag inte ska hamna på gatan som hemlös bland massa invandrare?

• AnnaZL
    Anonym Frank skrev 2016-02-19 11:30:11 följande:

Har liknande problem och fundering, har endast jobbat svart och igentligen spelat bort de mesta av mina stålar på minispel som jag vann en del på, men det är ju inget jag kan förutsätta bidrar till min pension...

Förjävligt sånthär!! Vems skyldighet är det att jag inte ska hamna på gatan som hemlös bland massa invandrare?

Om du är allvarlig så är det din egen skyldighet, då du inte betalat skatt.
  • Anonym (Mad)

Helt övertygad om att pensionssystemet är försvunnet inom en 10års period.

Så ingen anledning att bekymra sej.

• Anonym (tommy)
    mammaåten skrev 2016-02-18 21:21:49 följande:
    Får du hem orange kuvert? Där står ju det totala beloppet du har samlat ihop. 
    Har du inget kommer du när du fyller 65 kunna få ut Garantipension (högsta beloppet förutsatt att du varit bosatt i sverige i 40 år). Du kan däremot inte ta ut pensionen i förtid som de som har tjänat ihop till pensionen själv kan göra. 
    Ja jag får ett orange kuvert men det finns inga större belopp insamlat. 93.000 kr

Frågan var ju vad jag BORDE haft typ om jag haft 25.000 kr i månaden i lön sedan jag var 20 år ?

"tjänat ihop till pensionen själv kan göra"   är en löjlig kommentar jag betalar skatt varje år
    men det ger ingen pension.
  • mammaåten
    Anonym (tommy) skrev 2016-02-23 20:15:42 följande:
    Ja jag får ett orange kuvert men det finns inga större belopp insamlat. 93.000 kr

Frågan var ju vad jag BORDE haft typ om jag haft 25.000 kr i månaden i lön sedan jag var 20 år ?

"tjänat ihop till pensionen själv kan göra"   är en löjlig kommentar jag betalar skatt varje år

18,5% av den pensionsgrundande inkomsten (högst 7,5prisbasbelopp, sen räknas ju endast de pengar du skattar på) varje år. 16% inkomstpension och övrig del går till premiepension. 

Du kan läsa mer om hur den räknas ut här; pensionsmyndigheten.se/SaFungerarInkomstpensionen.html

Vill du se vad PM har för pensionsgrundande inkomst på dig för varje år kan du ringa in till kundtjänst och be att få en utskrift på det. 

Där kan du ju se om inkomsterna verkar stämma, är det någon av dom som är helt åt pipsvängen så är det SKV du ska ringa. PM får uppgifterna därifrån och kan inte ändra en inkomst utan att SKV informerar om att den ska ändras.

• Pension

Hej!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.

Vi på Pensionsmyndigheten har hand om den allmänna pensionen i Sverige. Det är den pension du själv tjänar in till när du arbetar och betalar skatt och som du får besked om i ditt orange kuvert varje år. Förutom den kan du även ha en tjänstepension från din arbetsgivare och eventuellt ett privat pensionssparande. På vår webbplats
    www.pensionsmyndigheten.se/GorEnPensionsprognos.htmlkan du göra en prognos på hela din pension. Vill du hellre att vi hjälper dig så ring oss på 0771-776 776, du behöver då ha din personliga kod tillgänglig.

Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på
    www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776.

Hälsningar Matilda, Pensionsmyndigheten

• Studentpappa
    Anonym (tommy) skrev 2016-02-23 20:15:42 följande:

Farsan har varit knegare hela livet och hade nog ca 25 000:-/mån när han slutade, tror hans pensionskapital ligger på 2 500 000:- enligt minpension.se
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (tommy)
    Pension skrev 2016-03-18 15:15:04 följande:

Hej!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.

Vi på Pensionsmyndigheten har hand om den allmänna pensionen i Sverige. Det är den pension du själv tjänar in till när du arbetar och betalar skatt och som du får besked om i ditt orange kuvert varje år. Förutom den kan du även ha en tjänstepension från din arbetsgivare och eventuellt ett privat pensionssparande. På vår webbplats kan du göra en prognos på hela din pension. Vill du hellre att vi hjälper dig så ring oss på 0771-776 776, du behöver då ha din personliga kod tillgänglig.

Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776.

Hälsningar Matilda, Pensionsmyndigheten

Hej  Matilda
    Har du provat att ringa själv till din kundtjänst ? Om man inte är "normal" har man ingen nytta av din sk
    kundtjänst.
    För 2015 kommer jag betala 133.000 kr i skatt. Men noll i pensionsgrundande inkomst. Som vanligt.
    Jag betalar till systemet men noll tillbaka,
Svar på tråden Noll i pension