Inlägg från: Anonym (tommy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tommy)

Noll i pension

Jag har nästan inte haft några anställningar i livet förutom plocka jordgubbar och
    jobbat extra på bensinstation i ungdomen.

Jag är snart 40 år och har försökt få svar från Försäkringskassan hur mycket jag BORDE
    ha haft i inbetalda pensionspengar. Ingen verkar kunna svara.
    Jag vill ju kolla att jag har motsvarande pengar undanlagda den dag jag går i pension.
    Nån som har en aning om hur jag kan räkna ut detta ?

• Svar på tråden Noll i pension
  • Anonym (tommy)
    sportpappa skrev 2016-02-11 14:52:20 följande:
    Det är omöjligt att svara på eftersom det inte finns någon normal pension utan det beror på hur mycket man jobbat, vilken lön man haft, pensionsavsättningar, kollektivavtal m.m.
    Utgå stället från hur mycket du vill ha i pension varje månad. Om du vill ha 10000 kr varje månad resten av livet så är det bara att börja räkna. Eftersom det inte finns någon sparränta idag så blir det 120000 kr per år som du tänker leva på dina sparpengar. 
    En stor osäkerhetsfaktor är vid vilken ålder du kommer dö. Det finns ganska många som dör redan vid 70-årsåldern och det finns andra som lever till de är 100 år. 
    Om du går i pension vid 65 och lever till 100 år så ska du ha pension i 35 år. 120k kr i 35 år ger 4,2 miljoner.
    Alla får ju en Garantipension i Sverige på 7863 kr även om man inte haft inkomst av tjänst.

Jag har ju haft andra inkomster varje år men det har ju inte givit någon pensionsgrund.

Men du har helt rätt, vill jag ha tex 7863,- kr +  10.000 kr till så får det vara av eget kapital.

• Anonym (tommy)
    Anonym (33) skrev 2016-02-11 14:56:27 följande:
    Jag är 33 och har inte jobbat speciellt många år, och dessutom inom låglöneyrken. Jag har enligt din pension.se 203 392 kr i inkomstpension och 1753 i premiepension, samt 73 958 kr i tjänstepension.
    Hurvida det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, jag räknar kallt med att pensionssystemet flera sen länge när jag ska gå i pension och förlitar mig helt på eget kapital.
    Dom beloppen du anger är det totala intjänade pengarna i pensionssystemet ?
    203 + 73 + 1.7 = 277.000 kr ?

• Anonym (tommy)
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-02-12 17:43:48 följande:
    Ot men Hur kan man ha gått till man är 40 år utan att ha jobbat mer än några veckor? Socialbidrag, sjukpension eller vad har ni levt av och hur kommer det sig att ni inte lyckats hitta något arbete på alla år? 
    Alltså jag har ju jobbat och så och betalat skatt varje år men jag har ju inte haft någon anställning.
    Mina inkomster klassas som inkomst av kapital och ger ingen pension.
    Jag har sociala fobier och även andra problem som gör att jag har svårt att ens gå på en vanlig
    anställnings intervju. 

Ni måste förstå mej rätt, jag går inte på några bidrag och har aldrig gjort och inte jobbat svart heller men jag undrar bara vad jag borde ha i pensionsrätter.
    Jag HAR ringt pensionsmyndigheten också och dom kan inte svara utan hänvisade till försäkringskassan

• Anonym (tommy)
    mammaåten skrev 2016-02-18 21:21:49 följande:
    Får du hem orange kuvert? Där står ju det totala beloppet du har samlat ihop. 
    Har du inget kommer du när du fyller 65 kunna få ut Garantipension (högsta beloppet förutsatt att du varit bosatt i sverige i 40 år). Du kan däremot inte ta ut pensionen i förtid som de som har tjänat ihop till pensionen själv kan göra. 
    Ja jag får ett orange kuvert men det finns inga större belopp insamlat. 93.000 kr

Frågan var ju vad jag BORDE haft typ om jag haft 25.000 kr i månaden i lön sedan jag var 20 år ?

"tjänat ihop till pensionen själv kan göra"   är en löjlig kommentar jag betalar skatt varje år
    men det ger ingen pension.
  • Anonym (tommy)
    Pension skrev 2016-03-18 15:15:04 följande:

Hej!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.

Vi på Pensionsmyndigheten har hand om den allmänna pensionen i Sverige. Det är den pension du själv tjänar in till när du arbetar och betalar skatt och som du får besked om i ditt orange kuvert varje år. Förutom den kan du även ha en tjänstepension från din arbetsgivare och eventuellt ett privat pensionssparande. På vår webbplats kan du göra en prognos på hela din pension. Vill du hellre att vi hjälper dig så ring oss på 0771-776 776, du behöver då ha din personliga kod tillgänglig.

Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776.

Hälsningar Matilda, Pensionsmyndigheten

Hej  Matilda
    Har du provat att ringa själv till din kundtjänst ? Om man inte är "normal" har man ingen nytta av din sk
    kundtjänst.
    För 2015 kommer jag betala 133.000 kr i skatt. Men noll i pensionsgrundande inkomst. Som vanligt.
    Jag betalar till systemet men noll tillbaka,
Svar på tråden Noll i pension