• Anonym (tommy)

Noll i pension

Jag har nästan inte haft några anställningar i livet förutom plocka jordgubbar och
    jobbat extra på bensinstation i ungdomen.

Jag är snart 40 år och har försökt få svar från Försäkringskassan hur mycket jag BORDE
    ha haft i inbetalda pensionspengar. Ingen verkar kunna svara.
    Jag vill ju kolla att jag har motsvarande pengar undanlagda den dag jag går i pension.
    Nån som har en aning om hur jag kan räkna ut detta ?

• Svar på tråden Noll i pension
  • Anonym (En till)

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag är nästan lika gammal som du (38) och har bara jobbat extra några veckor två somrar i rad under min ungdom - that's all. Också nyfiken på detta.

• sportpappa
    Anonym (tommy) skrev 2016-02-11 14:33:22 följande:

Jag har nästan inte haft några anställningar i livet förutom plocka jordgubbar och
    jobbat extra på bensinstation i ungdomen.

Jag är snart 40 år och har försökt få svar från Försäkringskassan hur mycket jag BORDE
    ha haft i inbetalda pensionspengar. Ingen verkar kunna svara.
    Jag vill ju kolla att jag har motsvarande pengar undanlagda den dag jag går i pension.
    Nån som har en aning om hur jag kan räkna ut detta ?

Det är omöjligt att svara på eftersom det inte finns någon normal pension utan det beror på hur mycket man jobbat, vilken lön man haft, pensionsavsättningar, kollektivavtal m.m.
    Utgå stället från hur mycket du vill ha i pension varje månad. Om du vill ha 10000 kr varje månad resten av livet så är det bara att börja räkna. Eftersom det inte finns någon sparränta idag så blir det 120000 kr per år som du tänker leva på dina sparpengar. 
    En stor osäkerhetsfaktor är vid vilken ålder du kommer dö. Det finns ganska många som dör redan vid 70-årsåldern och det finns andra som lever till de är 100 år. 
    Om du går i pension vid 65 och lever till 100 år så ska du ha pension i 35 år. 120k kr i 35 år ger 4,2 miljoner.
  • Anonym (33)

Jag är 33 och har inte jobbat speciellt många år, och dessutom inom låglöneyrken. Jag har enligt din pension.se 203 392 kr i inkomstpension och 1753 i premiepension, samt 73 958 kr i tjänstepension.

Hurvida det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, jag räknar kallt med att pensionssystemet flera sen länge när jag ska gå i pension och förlitar mig helt på eget kapital.

• Anonym (tommy)
    sportpappa skrev 2016-02-11 14:52:20 följande:
    Det är omöjligt att svara på eftersom det inte finns någon normal pension utan det beror på hur mycket man jobbat, vilken lön man haft, pensionsavsättningar, kollektivavtal m.m.
    Utgå stället från hur mycket du vill ha i pension varje månad. Om du vill ha 10000 kr varje månad resten av livet så är det bara att börja räkna. Eftersom det inte finns någon sparränta idag så blir det 120000 kr per år som du tänker leva på dina sparpengar. 
    En stor osäkerhetsfaktor är vid vilken ålder du kommer dö. Det finns ganska många som dör redan vid 70-årsåldern och det finns andra som lever till de är 100 år. 
    Om du går i pension vid 65 och lever till 100 år så ska du ha pension i 35 år. 120k kr i 35 år ger 4,2 miljoner.
    Alla får ju en Garantipension i Sverige på 7863 kr även om man inte haft inkomst av tjänst.

Jag har ju haft andra inkomster varje år men det har ju inte givit någon pensionsgrund.

Men du har helt rätt, vill jag ha tex 7863,- kr +  10.000 kr till så får det vara av eget kapital.

• Anonym (tommy)
    Anonym (33) skrev 2016-02-11 14:56:27 följande:
    Jag är 33 och har inte jobbat speciellt många år, och dessutom inom låglöneyrken. Jag har enligt din pension.se 203 392 kr i inkomstpension och 1753 i premiepension, samt 73 958 kr i tjänstepension.
    Hurvida det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, jag räknar kallt med att pensionssystemet flera sen länge när jag ska gå i pension och förlitar mig helt på eget kapital.
    Dom beloppen du anger är det totala intjänade pengarna i pensionssystemet ?
    203 + 73 + 1.7 = 277.000 kr ?

• Anonym (33)
    Anonym (tommy) skrev 2016-02-11 15:19:35 följande:

Dom beloppen du anger är det totala intjänade pengarna i pensionssystemet ?

203 + 73 + 1.7 = 277.000 kr ?

Precis. Ingen garantipension eller liknande. Jag har som ung deltidsjobbat och säsongsjobbat, mycket utomlands och har väl totalt motsvarande 4 års heltidsarbete i Sverige bakom mig.
  • Anonym (PM)

Tror det är Pensionsmyndighetens du kanske ska kolla med. Försäkringskassan håller inte på med pension.

• mammaåten
    Anonym (tommy) skrev 2016-02-11 15:18:11 följande:
    Alla får ju en Garantipension i Sverige på 7863 kr även om man inte haft inkomst av tjänst.

Jag har ju haft andra inkomster varje år men det har ju inte givit någon pensionsgrund.

Men du har helt rätt, vill jag ha tex 7863,- kr +  10.000 kr till så får det vara av eget kapital.
    Alla får inte den garantipensionen, den minskas med övrig intjänad allmän pension  Så har du för hög pension får du 0 kr i garantipension, vilket ju förmodligen inte kommer vara fallet för dig :) 
  • Anonym (Loppan)

Du kommer att få några få hundralappar mindre än de som legat på en lön mellan 15-25 tkr under hela sitt yrkesverksamma liv. Du tillhör den gruppen född innan -78 (tror jag det var), så du har en garanterad lägsta pension som inte alls är fy skam!

Grattis!

Svar på tråden Noll i pension