lillterror skrev 2016-02-09 05:52:58 följande:
Finns det olika grader av puppp då kanske? För dom bilderna jag sett är bra mycket mer extrema än mina =)Utslagen finns där hela tiden, men ser mer eller mindre ilskna ut vid olika tillfällen :) när jag är varm blir dom rödare, likaså när jag kliar (försöker att inte klia men det är svårt!). Jag har också problemhud sen tidigare, har psoriasis men inte haft något utbrott på sex år nu tror jag. Men huden har ändå alltid varit känslig, bidragande orsak?
Nässelutslag låter dock inte helt fel, finns det något jag kan göra här hemma för att lindra klådan och kanske få utslagen att dra sig tillbaka? =) detta är även än så länge det enda området på hela kroppen med bristningar och utslag.
Att du har psoriasis är säkert en bidragande faktor. Det är ju trots allt en systemsjukdom som påverkar bl.a immunförsvaret och flera andra funktioner i kroppen än bara huden. Om det vore nässelutslag borde de dock försvinna helt emellanåt. Det är möjligt att dina utslag beror på ditt tillstånd (gravid) och att det tär på dig. Tänjer ut redan skadad och känslig hud. Skulle tro att det försvinner efter förlossningen. Så länge som det inte kliar i handflatorna/fotsulorna och på andra delar av kroppen.
Hm, tycker inte att utslagen ser så torra ut?
Om de är det skulle jag ta på en fet salva, typ Locobase.
Har huden gått sönder?
Du kan prova en receptfri kortisonsalva. Absolut ingen fara för bebisen, speciellt om du bara använder den ett fåtal ggr på det lilla området för att se om det hjälper och tar ner utslagen.
Aloe Vera är ju annars trevlig för öm och kliande hud. Jason är ett superbra märke i hälsokostaffären. Annars ren aloe Vera.
Hade en salva med mentol/eucalyptus i ett tag för mina nässelutslag. Den var rätt fin. Kolla så den är okej för gravidmage bara. Jag slutade med den precis i början av grav. så kollade aldrig upp den.