Anonym (Lustigt) skrev 2016-02-08 21:32:45 följande:
Hmm...
Måste säga att jag är ganska förvånad över allas svar. Det här är enligt mig inte ett okej beteende.
För det föesta, strunta i alla som försöker säga att det är något fel på dig. Och att du gör fel som frågar över detta.
Jag skulle tolka det som att barnet har problem med tilliten. Hade själv ett bonusbarn en tid som var likadant och det var mycket påfrestande. Vi löste det genom att vara konsekvent, precis hela tiden! Sa vi nej så var det nej, tjat efter något vi hade talat om för henne att hon skulle få blev ett nej. Men också var vi mycket noggranna med att allt vi sa hon skulle få och inte tjatade fick hon. T.ex. kunde det vara ett evigt tjat om lekparken. Vi talade om för henne att vi skulle gå dit på eftermiddagen. Då, om inte tjatade hela dagen så gick vi dit oavsett hur trött vi var eller om hon hade nämnt det något mer eller inte. Ge henne en känsla av att vi lyssnade och tyckte det var viktigt för oss vad hon ville. När vi blev mer noggranna med sådant slutade allt tjat och behovet av att ständigt vilja ha mer av allt.
Håller med, tycker inte heller det är ok med barn som tjatar. Men förstår att det är många som inte bryr sig, eftersom jag träffar dessa egofixerade hagalna barn dagligen...
Ser det som min roll som förälder att lära barnen att dela och ta hänsyn. Att vara tydlig med sina önskningar är inte det samma som att kräva eller tjata, och det gäller samma sak för både son och dotter.
Tror att det kan vara tilliten, men det kan lika gärna vara påverkan från samhället i stort, och hur klimatet är i skolan och bland kompisarna. Om alla beter sig på det här sättet är det lätt att tro att det är så världen ser ut. Finns en hel del som fortfarande lever i samma egocentriska världsbild även som unga/vuxna, tyvärr med en hel del följdproblem i skolan och på arbetsplatser.