• Anonym (Lina)

Hon ska ha saker hela tiden!

Hej. Min sambos barn ska alltid ha saker. Har man själv något eller pratar om något så säger hon direkt "Kan jag få!?", "Jag vill haaa!" osv. Hon säger ofta, innan hon ens har börjat äta sin mat, att hon vill ha mer sen. Efter dagis kan hon säga "Kan jag få två stycken mackor?!". Vid kalas eller något så kan hon säga "Jag ska ha mer", "Jag vill ha mest", "Kan jag få rosen?" osv. Hon tjatar och tjatar. Varför ska hon alltid ha allt? Hon får inte alltid allt hon vill ha, hon får oftast nej - så varför ska hon alltid ha så mycket och varför nöjer hon sig aldrig med det hon får? Både jag och min sambo tycker beteendet inte är okej.

• Svar på tråden Hon ska ha saker hela tiden!
  • Anonym (Beror på)

Det beror helt på ålder tycker jag. Min sambos barn är 11 år och beter sig som du beskriver. Och hon är det enda barnet i mitt närhet som håller på så. Det blir extra märkbart när vi är tillsammans med andra barn, släktingars barn osv..där hon alltid ska ha mest, tar först och mycket utan å fråga om andra vill ha. Detta märker såklart andra och det är pinsamt. Därför är det helt oacceptabelt tycker vi, det gäller att vara ihärdig och konsekvent och säga till varje gång.

• Anonym (Gjl)

Stackars barn. Hoppas pappan märker din inställning o agerar.

• Ms H

Fråga henne. Bara bra om hon själv får reflektera över det.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Gjl) skrev 2016-02-08 17:42:52 följande:

Stackars barn. Hoppas pappan märker din inställning o agerar.

Han tycker ju det är lika irriterande som jag? Vad är min inställning? Hur ska han agera?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Beror på) skrev 2016-02-08 10:14:30 följande:

Det beror helt på ålder tycker jag. Min sambos barn är 11 år och beter sig som du beskriver. Och hon är det enda barnet i mitt närhet som håller på så. Det blir extra märkbart när vi är tillsammans med andra barn, släktingars barn osv..där hon alltid ska ha mest, tar först och mycket utan å fråga om andra vill ha. Detta märker såklart andra och det är pinsamt. Därför är det helt oacceptabelt tycker vi, det gäller att vara ihärdig och konsekvent och säga till varje gång.

Precis så är detta barn också. Ingen annan som gör så förutom hon. Slutar inte din sambos barn heller? Man säger till gång på gång men ändå fortsätter hon.
  • Tribute
    Anonym (Lina) skrev 2016-02-08 19:11:44 följande:

Han tycker ju det är lika irriterande som jag? Vad är min inställning? Hur ska han agera?

Strunta i alla som försöker håna dig. Tycker att du verkar vara en bra bonusmamma som oroar dig över och söker efter svar på ett oönskat beteende.

Ser själv inte fram emot den där perioden... Det känns som att det ser så ouppfostrat ut för folk som inte känner ens familj och så är det ju hyfsat kul att sitta inför andra och återigen förklara för barnet vad folkvett är. Till och med jag, som själv är mamma sedan ett halvår, visste inte att detta är en fas som jag med största säkerhet kan vänta mig om några år.
  • Anonym (T)
    Anonym (Lina) skrev 2016-02-08 19:12:35 följande:

Precis så är detta barn också. Ingen annan som gör så förutom hon. Slutar inte din sambos barn heller? Man säger till gång på gång men ändå fortsätter hon.

Troligen så har hon bristande förtroende till er, hon litar inte på att hon får nåt eller sin del om hon inte tjatar och tar för sig.. :/ ni måste jobba på hennes tillit till er, att hon förstår att hon får sin del och att hon kan ta de lugnt med jämförelserna

Och hon kanske behöver en förklaring till varför istället för att få ett nej
  • Anonym (Lina)
    Anonym (T) skrev 2016-02-08 20:41:58 följande:

Troligen så har hon bristande förtroende till er, hon litar inte på att hon får nåt eller sin del om hon inte tjatar och tar för sig.. :/ ni måste jobba på hennes tillit till er, att hon förstår att hon får sin del och att hon kan ta de lugnt med jämförelserna

Och hon kanske behöver en förklaring till varför istället för att få ett nej

Fast hon får gång och gång förklarat för sig att tjat inte lönar sig. Och att hon inte kommer få något om hon tjatar. Om alla ovan känner igen sig i beteendet så är det väl knappast att hon känner att hon inte har förtroende. Eller har alla barnen ovan också bristande förtroende för sin förälder eller vuxen?
  • Rappakalja

Troligen lönar sig tjat hos mamman.

Måste dock säga att jag inte alls känner igen beteendet hos mina barn, de höll aldrig på att tjata på det viset. Och jo, jag minns att de inte gjorde det, vi pratade å anda sidan mycket om det här med tjat, vilken otrevlig stämning det ger osv. Sen kunde de få lite överraskningar och lite extra då och då, som belöning för att de INTE tjatade om allt.

Svar på tråden Hon ska ha saker hela tiden!