• Sarah32

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej! Lycka till med ruvningen:)

Vårt problem är att jag har låg äggreserv och min sambo dåliga spermier, så vi ska genomföra IVF med icsi, prel. äggplock vecka 16:)

Minimasken skrev 2016-03-29 22:10:40 följande:

Hej alla ni!

Här kommer jag inrusande efter ett googel försök. Jag har genomgått IVF via Sahlgrenska nu under 2016. Allt har gått otroligt fort för mig.. Dock efter en väntan på nästan 1 år innan vi fick börja där vi är idag typ.

Jag gjorde äggplock 21 Mars, Insättning av ett embryo 23 Mars och nu är jag redan på ruvardag 6.. 

Ska inte skrämmas men fy tusan vad ont jag haft efter äggplocket då jag blev överstimulerad och fick in vätska i buken. 

Men nu väntar jag ivrigt på att det ska bli Ondag om en vecka... 

Vad har varit era bekymmer med att ni inte heller lyckas på "vanlig" väg?

• Sarah32

Hej! Härligt att vara igång:) Vår remiss skickades in i oktober och då var det 8 mån väntetid, jag satte dock upp oss på en kort varsel lista efter 3 mån och vi fick därigenom tid nu i mars, det blev alltså 5 mån väntetid. Räkna även bort juli månad, då har de semesterstängt.

När vi väl hade fått komma dit gick det snabbt och jag fick påbörja behandling 10 dagar senare, men det kan se väldigt olika ut. Lycka till!

Tintin31 skrev 2016-03-30 13:59:51 följande:

Hej, först vill önska alla ett stort lycka till med vad som komma skall! Vi har just startat utredning och nästa vecka ska jag göra hss (spolningen) och vi ska samma dag få veta resultat och hur vi går vidare. Hur lång tid fick ni vänta innan ni fått starta ivf osv....?

• Sarah32

Grattis! Jag vet vilken underbar känsla det är:)

Vid första besöket gör läkaren ett vul, så då ser de ju om man skulle vara gravid. Jag frågade även hur vi skulle fortsätta med vårt egna sexliv under behandlingen, om vi skulle börja skydda oss, men de sa att vinkunde fortsätta som vanligt. När man börjar spraya ska man få en blödning ungefär vid mens, annars tar man ett graviditetstest och avbryter behandlingen, så, fortsätt lev som vanligt:)

Sedan är det ju inte säkert att du får det långa protokollet, men med det korta vet jag inte när i cykeln man börjar. Lycka till:)

provi87 skrev 2016-04-01 08:32:29 följande:

Sarah en fråga nu när jag också är på gång (jiiiippie!): om man börjar på cykeldag 20 så vet man ju inte om man är gravid från förra ägglossningen, spelar det ingen roll, kan spraya ändå? Jag kommer vara på dag 11 på måndag och hoppas ju innerligt att vi också kan börja spraya på dag 20, men frågan är om de tvingar en ha skyddat sex på ägglossningen före isåfall och vi måste vänta en extra månad? Sannolikheten att jag blir gravid naturligt är ju extremt liten men ändå.. Har ägglossning nu så jag vet inte hur vi ska göra i helgen. Borde kanske ha frågat dem när de ringde.. 

• Sarah32

Hej alla! Är nu på dag 14 i mitt sprayande med Suprecur, har fått en blödning också vilket ska vara tecken på att man är nedreglerad. Mår fortfarande bra, inga direkta biverkningar förutom att jag fortfarande är lite mer trött än normalt, men en eftermiddagslur då och då är inte så tokigt:) Ska ha telefontid med SU på tisdag för att få besked om när jag ska börja med mina sprutor (Gonal f, för mig).

Lycka till imorgon provi87, skriv och berätta hur det har gått:)

• Sarah32

Grattis, vad spännande! Skönt att få det korta protokollet också:)

Jag var helt nollställd när jag var på mitt möte, så jag frågade aldrig om återinföringar, 4 insättningar har jag endast läst att en annan tjej i en annan tråd fick på SU, så det kanske är annorlunda nu?

Då får vi hoppas att det blir januaribebisar för oss:)

Jag pratade med SU idag och jag ska få börja med sprutor på torsdag, känns lite nervöst men skönt att vara ett steg närmare:)

Kram

provi87 skrev 2016-04-04 14:14:10 följande:

Nu har jag kommit hem från Sahlgrenska, är ledig idag så ska fira nu :)

Lite olika besked tycker jag. Min läkare sa att vi har rätt till max tre återföringar per ägguttag, så maximalt nio insättningar. Men jag vet inte, eftersom Sarah32 fått reda på tolv, och jag hoppas vi inte kommer behöva alls så många!

Eftersom vi fått en kort varsel-tid så hade vi ingen aning om vad vi skulle göra, vi skulle visst fyllt i blanketter innan, men de gick typ igenom allting som de redan pratat om de senaste två gångerna innan; röker vi, hur mycket dricker vi, vad väger vi.. alltså står inte det i datorn.. Vi var där i två timmar idag, så räkna med det när ni ska dit! Barnmorskan hade jättemycket tid avsatt för oss, gick igenom sprutorna och så.

Men iallafall så får jag göra korta protokollet, det var jag helt oförberedd på! Jag frågade hur de bestämmer det och läkaren sa att eftersom jag är ung (30), har en bra äggreserv (AMH 2.7), regelbunden mens (28 dagar) och att de vet att det är min mans spermier som är vårt problem (alltså för få spermier) så kan de välja det korta protokollet, det är mindre chans för överstimulering för min del då sa de. SÅ vi börjar med sprutor runt den 20 april (dag 2 i min menscykel) och ägguttag i början av maj förhoppningsvis!! Egentligen hade de inte tid och ville vänta till nästa mens men då kan jag inte pga jobbutbildning, så då skulle vi inte få börja förrän efter semestern. Förmodligen kommer jag bara hinna en återföring innan augusti och det kändes lite deppigt men hoppas innerligt att första försöket funkar.

Nu ska jag läsa alla broschyrer vi fått! 

• Sarah32

Gonal-f för mig med med 3 doser på 175 för att sedan gå ner till 150. Jag ska avsluta med Otrivelle.

provi87 skrev 2016-04-07 07:29:57 följande:

Gonal-f med dos 150. Spruta 2 är Orgalutran. Har du samma? Behövde du beställa på apoteket eller fanns de hemma?

• Sarah32

Jag hämtade ut alltbpå apoteket på Sahlgrenska när vi var där, skulle ju börja ganska strax inpå och ville inte chansa på att det ev inte fanns på mitt hemapotek. Ring och kolla innan, det är inte alltid att de produkterna finns på plats

provi87 skrev 2016-04-07 07:29:57 följande:

Gonal-f med dos 150. Spruta 2 är Orgalutran. Har du samma? Behövde du beställa på apoteket eller fanns de hemma?

• Sarah32

Äntligen i fas 2:) Har gått väldigt bra med sprayen Suprecur för mig, har kunnat leva precis som vanligt och inte känt av den så mycket, lite tröttare och lite mer frusen än vanligt. Igår började jag med sprutor, Gonal - f med en dos på 175. Är lite mesig med sprutor och inte så glad i tanken på att sticka mig själv i magen, så nu får min man göra en insats några dagar framöver:) Sprutan stack till lite och det spände lite i magen efteråt, men i det stora hela gick det väldigt bra:)

Kram till alla er som kämpar:)

• Sarah32

Nu går det vidare:) Har sprutat i 5 dagar nu och först igårkväll började jag känna att magen blev uppsvälld och jag mådde lite illa, idag har det varit bättre igen.

Lämnade blodprov igår och pratade med SU idag, ska få komma på ultraljud på torsdag, spännande, men läskigt:\

IVF februari: Lycka till med starten imorgon!

Provi87: Snart start för dig med, spännande! Var lite rädd för sprutorna i början, men nu går det jättebra, de gör inte ont!

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016