• Sarah32

Ivf Sahlgrenska 2016

ivf februari och provi87: Vi har tid imorgon, så spännande!

Brevet vi fick hem innehöll infomation om ivf, ett spermaprovrör, hälsoblanketter för mig och min man samt några etiska blanketter om hur länge de ska spara ev nedfrysta embryon samt om de får använda öveblivna ägg och spermier att "experimentera" med (inte till någon annan befruktning utan endast i övningssyfte).

Vi har redan lämnat spermaprover och fyllt i en massa blanketter vid vår utredning, men tydligen så ville de ha allt igen. Imorgon kan jag berätta mer:)

• Sarah32

Ni som har gjort utredningar, visade dessa något, eller räknas ni som ofrivilligt barnlösa? Jag tror att vi räknas som ofrivilligt barnlösa, men jag har inte fått något konkret svar på det ännu.

• Sarah32

Hej! Är både lite chockad och glad efter gårdagens besök.

Mest chockad eftersom vinfått olika besked av våra läkare, den som gjorde vår utredning lämnade besked till oss att detbinte fanns något fel och att vi egentligen kunde försöka själva ett tag till, inte ha så bråttom, men jag insisterade "tack o lov" på ivf remiss ändå. Läkaren vi träffade igår menade att vi hade små chanser att bli spontangravida då jag hade en dålig äggreserv och min sambo dåliga simmare, tom så att vi nu ska genomgå ivf med icis befruktning (att man injicerar en utvald spermie i ägget). Så därmvar vi till en början rätt ställda!

Det positiva är dock att vi har goda möjlugheter med ivf och att vinpåbörjar vår behandling i nästa vecka!

Vi fick det långa protokollet pga av att man vill tränga fram fler ägg hos mig, men det känns helt ok. Har hämtat ut alla mediciner och börjar med nässpray först.

Vi var på Sahlgrenska och allt rullade på bra, möjligtvis att vi kände att första mötet var lute forscerat, allt gick väldigt fort, men sen var vi båda lite chockade efter beskedet vi fått.

Det ska nu bli spännande att få följa er andra och hoppas att vi kan följas åt även med bebisar i magarna framöver:)

• Sarah32

Ja på utredningen gjorde jag ul, spolade äggledarna, lämnade blodprov och min man lämnade blod- och spermaprov.

Vi påbörjade vår utredning i augusti och fick remiss inskickad i oktober. Vi har försökt själva sedan sommaren 2014.

Hur ser allt ut för dig nu?

miamarina84 skrev 2016-03-11 14:06:10 följande:

Åh så störande att de hade två olika svar. Känns som om din fertilitetsutredning hade fel, för ni gjorde väl ul och lämna in spermaprov. Känns som stora fel :( men skönt nu att ni är på rullning :) hur länge har ni väntat?

• Sarah32

Ja, hoppet är väl det sista som sviker;) Hoppas på plus, så att all väntan försvinner:) Hoppas annars att ni får ett kort varsel samtal, det var helt underbart att bara få stryka flera veckor från planeringen!

Hur länge försökte ni innan ni sökte hjälp? Hur gamla är ni?

miamarina84 skrev 2016-03-11 17:33:41 följande:

Vi gjorde detsamma med blodprov, spolning, ul o mannen gjorde spermaprov o blodprov. De hitta inga fel. Vi började fertilitetsutredningen september o vsr kvar december o vår remiss skickades 29/1 så inväntar väl ivf i augusti. Då det är sju månaders väntetid, har även ställt oss i varsellistan :) bim i morgon i spänningen är hög som varje månad i 1,5 år :/

• Sarah32

Jag blir 34 i år och min man 37, inga barn sedan tidigare och aldrig något plus (vilket jag nu då förstår varför. I sommar har vi försökt i två år och vi sökte hjälp i augusti. Påbörjar min ivf behandling med det långa protokollet om en vecka:)

miamarina84 skrev 2016-03-12 11:26:22 följande:

Jsg är snart 32 o sambon 33, inga barn o aldrig sett något plus. Min mens e så regelbunden så har aldrig behövt kissa på ett gravtest :/ vi fick hjälp efter ett års försökande o i september har det gått två år. Js man får hoppas efter det efterlängtade samtalet :) hur gamla är ni o hur länge har ni försökt o kommit?

• Sarah32

Åh, vad tråkigt! Tyvärr är man ju van vid det här laget:( DET var dock en sak som varvoerhört skönt med ivf beskedet, VI behöver inte försöka själva mer! Det är ju så otroligt jobbigt att ha bestämt sex och undervså lång tid.....

Hoppas på ett + nästa gång, skam den som ger sig:)

miamarina84 skrev 2016-03-13 19:35:16 följande:

Härligt då börjar ni ivf karusellen innan 2 år, då finns det hopp att det blir tidigare för våran del oxå. Skulle fått mens igår, den kom ibte så gjorde ett neg gravtest. Idag kom mensen :(

• Sarah32

Hej, allt var väldigt luddigt, så jag vet egentligen inte så mycket.....det läkaren sa var att man för min ålder så var detta värde (amh?) normalt över 1, jag hade 0,64. Jag fick dock aldrig något svar på konsekvenserna kring det, jag är lite seg på att ställa frågor i rätt läge, de liksom poppar ut i efterhand.....men har skrivit ner de som kommit nu och ska ställa dem vid nästa besök. Hur gammal är du? Hur långt har ni kommit i ivf processen?

grodan26 skrev 2016-03-13 22:55:33 följande:

Vilken tur att ni drev på det! Man ska lita på sin magkänsla...

Kommer du ihåg hur låg äggreserv du hade? Mitt värde låg på gränsen för min ålder men jag vet inte om det egentligen var dåligt eller inte. Men intressant att veta vad ni fått höra om ert AMH-värde. Mitt var 2,1. 

• Sarah32

Åh, det var ju positiv läsning! Har funderat en del på detta efter vårt besök och jag har skrivit ner det som en fråga till nästa gång vi ska dit. Blir alltid lite nollställd på sådana möten så tankarna kommer i efterhand:)

Hur går det för er? Inget nytt?

provi87 skrev 2016-03-18 15:30:23 följande:

AMH säger ju bara hur mkt äggreserv du har, inte hur bra den är. AMH bedömer hur många ägg det finns att hämta typ förstod jag det som. Kan förstås ha fel. Med ett låg AMH kan du alltså inte förvänta dig att få ut 12 ägg typ. Så sa min läkare iallafall. Kanske har du jättebra ägg! Jag läste en tråd om en tjej som hade AMH på 0.06 och hon blev gravid med IVF utan större problem. 

• Sarah32

Hej! Jönköping har ingen IVF klinik, det är Linköping sommär närmast, den hade lite kortare kö än SU när jag ringde i januari. Du kan ringa IVF kliniken på SU och prata med dem. SU har i nuläget en kötid på 7 månader tyvärr:(

Du kan också ställa dig i en kort varsel listan på SU, det gjorde jag och förkortade min kötid från 8 mån till 5 mån. Jag hade tur:)

rebeqqa skrev 2016-03-19 07:59:26 följande:

Åh nej! Usch vad tråkiga nyheter.. ja man vill ju inte hamna vart som helst. Även. Om vi kan göra mycket i min stad hos min privata gynekolog så är det ändå så att man vill komma till en klinik som är proffsig och har goda resultat.

Får man skicka remissen till ett annat landsting? Jag bor i Skövde - så jag tillhör ju västragötalands län. Jönköpings län ligger ju när. Men hur vet man vart det är kortare kö?

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016