• 13Juli

ivf 2016

Någon här som går igenom ivf just nu?

• Svar på tråden ivf 2016
  • Witttra
    13Juli skrev 2016-02-11 20:07:52 följande:

Utredningen visade ingen förklaring. Men någonting är det ju om man försökt i 2.5 år. Ni då?

Vi gick på utredning och fick samma som er, oförklarligt. Efter en stunds dialog med läkaren så visade det sig att man endast kollat antalet spermier. Vi tjatade då till oss ytterligare ett spermatest som visade på även slöa spermier. Vet du om de kollat soldaternas pigghet hos er? Tur att vi har IVF :)
  • Witttra
    Mytime skrev 2016-02-11 20:19:24 följande:

Vi startat ivf försök nr 2 i augusti när de öppnar igen efter sommarstängningen.

Första försöker slutade me två överföringar utan plus.

Är nu steriliserad av olika orsaker så vår enda chans till bebis är ivf :(

Men då har ni fortfarande chanser genom IVF, fantastiskt! Men vilken lång väntan? Har ni testat med vårdgaranti?
  • ivf februari

Witttra:- Går o trampar o väntar in mensen för att kunna starta! Lång väntan! Blir första landstingsförsöket. Lycka Till alla!

Av ren nyfikenhet, vad är anledningen till att ni valt IVF som behandlingsform?

Man väntar som en tok kan jag tänka mig.

Jag väntar också mitt första landstingsförsök. Jag har pco säger dom.... en pärlband med ägg på ena sidan. Inte ens ägglossning efter pergotime. Så jag får ivf pga det. Vad är anledning till er?

• Witttra
    ivf februari skrev 2016-02-11 21:37:16 följande:

Witttra:- Går o trampar o väntar in mensen för att kunna starta! Lång väntan! Blir första landstingsförsöket. Lycka Till alla!

Av ren nyfikenhet, vad är anledningen till att ni valt IVF som behandlingsform?

Man väntar som en tok kan jag tänka mig.

Jag väntar också mitt första landstingsförsök. Jag har pco säger dom.... en pärlband med ägg på ena sidan. Inte ens ägglossning efter pergotime. Så jag får ivf pga det. Vad är anledning till er?

Ja, väntar o väntar :). Visst får man ofta goda resultat om det beror på PCO? Vet du när ni kör igång? För oss var det lite för få o trötta soldater.
  • ivf februari

Witttra. Jag hoppas att det är goda möjligheter för mig. Just nu kämpar jag med vikten. Ett bmi på 33... men bara man är under 35 så ska de va lungt sägs det. Diet fram till träff med dom. Vi får tid v9 fick jag reda på idag.

• malre

Vi är ofriviligt barnlös, har aldrig lyckats bli gravida på egen hand, därav anledningen till IVF

• malre
    ivf februari skrev 2016-02-12 07:59:37 följande:

Malre: har ni börjat med ivf än eller hur ser närmsta framtiden ut för dig?

Vi har gjort en ET som inte har tagit sig. Nästa vecka ska vi göra FET, hoppas hoppas den tar sig!
  • ivf februari

Malre: hoppas hoppas på denna gång. Hur känns det med sprutor innan ivf? Hur känns äggplockningen? När lämnar mannen sperma? Berätta gärna hur de går för dig nästa vecka

• malre
    ivf februari skrev 2016-02-12 13:14:30 följande:

Malre: hoppas hoppas på denna gång. Hur känns det med sprutor innan ivf? Hur känns äggplockningen? När lämnar mannen sperma? Berätta gärna hur de går för dig nästa vecka

Vi kommer bara göra en insättning i naturlig cykel utan hormoner den här gången. Så det är som en vanlig gynn undersökning. Inga bekymmer där 

Men min IVF gick till så här;

började med gonal f dag tre på min mens. Jag svarade fint på den och hade äp efter 12-13 dagar från start (kommer inte ihåg exakt). Under spruttiden så var jag på två st UL där de kollade att äggen växte som de skulle.

Sprutorna var det inga bekymmer med. Det var en av dom som kändes lite, men absolut inget jobbigt!
    Äp var jag super nervös inför, men det gick hur bra som helst. De gav mycket smärtstillande och de fyllde på extra också under tiden då jag sa "aj aj" :) Spermaprovet lämnas samma dag som äp.
    Äggen befruktades fint och vi fick tillbaka en blastocyst och en till frysen också.

Förhoppningsvis tar det sig nu, men jag har inga problem med att göra om hela grejen. Mest brist på tålamod här, jag vill ju ha barn och inte vänta mer :)
  • ivf februari

Malre. Okok. Jag själv har ingen egen ägglossning... men nu när jag ska gå igenom det. Tar det ungefär 1 månad från första besöket och fram till ägg insättning? Hoppas det tar sig för dig denna gången. Hur gammal är du?

• 13Juli

Vi väntar just nu på ägglossning så vi får göra FET med vårt Enda grysta embryo. Men ägglossningen verkar inte vilja hända. 16.e dagen nu

• 13Juli

Wittra- Dom ska det inte vara något fel på. Men att jag har lite dålig äggproduktion kan vara orsaken. Fick bara ut 6 mogna ägg vid äggplocket.

• Mytime
    Witttra skrev 2016-02-11 21:07:18 följande:
    Men då har ni fortfarande chanser genom IVF, fantastiskt! Men vilken lång väntan? Har ni testat med vårdgaranti?
    Vi började första ivf-försöket i mars 2015 men lyckades inte. Fick ett till frysen o ett till mig.
    De frysta återfördes i augusti -15, men även de misslyckades o när vi i september skulle starta ivf 2 så va vi in på vad vi trodde va rutinkontroll för att se när de va dags att starta men de gick inte riktigt som planerat.

De såg "nåt" som de inte va riktigt säkra på va de va. Ev vätska.
    Kroppen skulle få 5-6veckof på sig att åtgärda detta själv o annars skulle de ta till åtgärder.

4veckor senare va ja tillbaka, hade ont o va rejält öm över ena äggstocken. Denna kontroll o rutin slutade med akutinläggning o akut operation. Där togs ena äggledaren bort (hade 3dl vätska i äggledaren), de läckte dessutom vätska in i livmodern o förmodligen därför de två återföringarna inte lyckades. Ingen bra boplats i livmodern me denna vätska. De tog även bort delar av ena äggstocken. O steriliserade den andra äggledaren "för säkerhets skull"... Op blev mkt större än de tänkt el väntat sig o skulle eg vara en "enkel o snabb titthålsop, på ca 30min", de slutade med öppen op o 3,5h på op-bordet... 3 månaders sjukskrivning o därefter en hormonbehandling på minimums 6månader för att kroppen ska få vila o min endometrios ska få backa lite. Den försvinner ju inte men kan förhoppningsvis backa lite iaf.

O när de gått sex månader me hormonbehandling så kommer vi inte hinna nåt försök innan sommarens stängning o därför måste vi vänta till augusti...
  • amandawic

Får man hoppa in i denna tråd? Glad

Jag har opererat bort ena äggedaren, av samma anledning som du Mytime. Hade vätskefyllda äggledare så fick opereras akut, tanken var titthål här med men slutade med öppen buk. Ärrbildningar och sammanväxningar (och endast en äggledare) är anledningen till IVF.

Idag får vi börja med vårt andra IVF-försök Glad Tar första Puregon-sprutan ikväll.

I förra försöket växte sig endast två blåsor till sig, 1 ägg vid ÄP som vi fick tillbakasatt men fastnade inte..

Nu ska jag försöka ta denna gång steg för steg och känner mig lugnare inför detta försök än det förra. M

• amandawic

Får man hoppa in i denna tråd? Glad

Jag har opererat bort ena äggedaren, av samma anledning som du Mytime. Hade vätskefyllda äggledare så fick opereras akut, tanken var titthål här med men slutade med öppen buk. Ärrbildningar och sammanväxningar (och endast en äggledare) är anledningen till IVF.

Idag får vi börja med vårt andra IVF-försök Glad Tar första Puregon-sprutan ikväll.

I förra försöket växte sig endast två blåsor till sig, 1 ägg vid ÄP som vi fick tillbakasatt men fastnade inte..

Nu ska jag försöka ta denna gång steg för steg och känner mig lugnare inför detta försök än det förra. M

• 13Juli

I morgon FET! Hoppas upptiningen funkar. Annars är det bara å vända.

• Witttra
    ivf februari skrev 2016-02-11 22:14:25 följande:

Witttra. Jag hoppas att det är goda möjligheter för mig. Just nu kämpar jag med vikten. Ett bmi på 33... men bara man är under 35 så ska de va lungt sägs det. Diet fram till träff med dom. Vi får tid v9 fick jag reda på idag.

Jag har också hört att det ska va BMI 35 som är gränsen så det bör inte vara några problem. V 9 är snart:)
  • Witttra
    Mytime skrev 2016-02-13 22:17:11 följande:

Vi började första ivf-försöket i mars 2015 men lyckades inte. Fick ett till frysen o ett till mig.

De frysta återfördes i augusti -15, men även de misslyckades o när vi i september skulle starta ivf 2 så va vi in på vad vi trodde va rutinkontroll för att se när de va dags att starta men de gick inte riktigt som planerat.

De såg "nåt" som de inte va riktigt säkra på va de va. Ev vätska.

Kroppen skulle få 5-6veckof på sig att åtgärda detta själv o annars skulle de ta till åtgärder.

4veckor senare va ja tillbaka, hade ont o va rejält öm över ena äggstocken. Denna kontroll o rutin slutade med akutinläggning o akut operation. Där togs ena äggledaren bort (hade 3dl vätska i äggledaren), de läckte dessutom vätska in i livmodern o förmodligen därför de två återföringarna inte lyckades. Ingen bra boplats i livmodern me denna vätska. De tog även bort delar av ena äggstocken. O steriliserade den andra äggledaren "för säkerhets skull"... Op blev mkt större än de tänkt el väntat sig o skulle eg vara en "enkel o snabb titthålsop, på ca 30min", de slutade med öppen op o 3,5h på op-bordet... 3 månaders sjukskrivning o därefter en hormonbehandling på minimums 6månader för att kroppen ska få vila o min endometrios ska få backa lite. Den försvinner ju inte men kan förhoppningsvis backa lite iaf.

O när de gått sex månader me hormonbehandling så kommer vi inte hinna nåt försök innan sommarens stängning o därför måste vi vänta till augusti...

Vilken resa! Men härligt att höra att du/ni hoppar upp på hästen igen! Stort lycka till! Känns som det bör vara er tur nu!
Svar på tråden ivf 2016