• glutten

Svenne!

Bibbidi skrev 2016-02-03 19:49:25 följande:

Vadå "ABSOLUT" inte? TS frågade, och vi svarade. Svenne är ett ord som kan innebära flera olika saker.

Till och med wiki skriver att det kan betyda flera saker

Svenne kan avse

Svenne (namn), ett förnamn
    Svenne (bok), en roman
    Svenne (kränkning), ett skällsord för etnisk svensk, motsats till blatte eller invandrare
    Svenneklass, en av det svenska adelsståndets tre klasser
    Sven, ett gammalt fornnordiskt substantiv med betydelsen ung man, yngling se Sven
    Sven, titel i det medeltida Sverige på en hantverkslärling som ännu inte avlagt mästarprov och som på 1600-talet ersattes av gesäll[1], se gesäll

sv.wikipedia.org/wiki/Svenne

Jag hör mest ordet svenne i mycket negativa sammanhang så för mig är det ordet negativt. För någon som inte hör det i de sammanhangen, som jag antar att du inte gör, så betyder det ordet någonting annat - som du också skriver. 

Men att svenne uppfattas som nedsättande enligt många, det är inget nytt.
    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Ja precis. TS frågade, och jag svarade - vad "svenne" innebär för mig. Så?
  • glutten
    Bibbidi skrev 2016-02-03 23:08:30 följande:
    Om det var du som svarade under namnet "Hitherto" förut så var det bara jag som missförstod ditt svar i sådana fall. 

Tolkade det som att alla andra hade fel och bara du (eller vem det nu var) hade rätt. Inte "det här är din och det här är min åsikt". 
    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Japp det var jag! Och ja, jag svarade alltså vad jag tycker och inte vad som är "rätt". Det finns givetvis inget rätt svar. Även om jag TYCKER att mitt svar är det rätta! :)
Svar på tråden Svenne!