• Anonym (Nyfiken i en strut)

Svenne!

Hej! Jag håller på att analysera begreppet Svenne för ett skolarbete och skulle vilja veta vad ordet Svenne betyder för er? Ord kan ju tolkas olika av olika människor. Svara gärna här. Skriv gärna också hur gammal du är och om du är man/ kvinna och om du har svenska som ditt modersmål eller ett annat språk.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svenne!
  • Anonym (T)

Ett skällsord för svenskar. Jämförbart med blatte.

Dock så verkar det inte enbart användas negativt längre. Precis som blatte.

35 år. Svenskt modersmål.

• Anonym (SAOB)
    SVENNE svän ³e, m.//ig.; best. -en; pl. -ar .
    [sv. slang svenne; bildn. till SVENSSON (o. SVENSK, sbst. ¹,
    o. adj.)] (vard.)
    [SVENNE 1]
    1) om (tänkt) person som representerar den typiske l. genomsnittlige svensken, medelsvensson; i pl. best. ofta liktydigt med: den breda massan, allmänheten. Vi ville skildra Kentas och Stoffes förhållande till knegarna (i filmen ?Dom kallar oss mods?) . Ändå blev filmen uppfattad som något slags angrepp på Svenne. SDS 24 ? 11 1968 , s. 10. Du är svenne, en Medelsvensson i knuttarnas ögon. En välanpassad och ganska tråkig samhällsmedlem. DN 28 ? 5 1970 , s. 10. GbgP 17 ? 8 1998 , s. 37.
    [SVENNE 2]
    2) om svensk (se SVENSK, sbst. ¹); vanl. (särsk. av invandrarungdomar) använt föraktfullt l. ss. skymford. Skall vi bygga ett system där vårt handlande och våra möjligheter främst dikteras av huruvida vi är män eller kvinnor, judar eller greker, svennar eller svartskallar? SvD 27 ? 8 1995 , s. 18. Jag skulle aldrig kunna gifta mig med en svenne. SDS 17 ? 8 1998 , s. A17.

g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml
  • Anonym (nm)

Skällsord. Rasistiskt tycker jag.

27 år. Svenska som modersmål. Är 50% svensk, 50% från ett asiatiskt land.

• Dr Nail

Ett ord med inte alls lika negativa konnotationer som ex. "babbe". "Svenne" är knappt ens ett skällsord, och isf ett ganska skämtsamt sådant. Så låter det i mina öron.

Är 30, mitt modersmål är ryska.

• Anonym (Negativt)

Skällsord invandrare använder. 47 år gammal svensk sen "urminnes tider"och ingen i min bekantskap skulle ens få för sig att använda ordet.

• Bibbidi

Skällsord som används för svenskar. 

27 år, kvinna, svenska som modersmål.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (SAOB)
    Anonym (Lilo) skrev 2016-02-03 18:22:16 följande:
    Jo, men så även "sötnos", "gumman" osv. Underligt resonemang.
    Ja, eller om våldtäktsmännen läser högt ur Tintin. Då kanske man inte gillar Tintin sedan. Jag håller med, du hade ett underligt resonemang...
  • Anonym (Hitherto)

ABSOLUT inte ett skällsord eller rasistiskt som vissa här säger. Däremot något nedsättande/förlöjligande. Svenne = svennebanan. Nån som är helt o-unik, följer massan, gillar öl, Gekås och att åka på charter typ.

35, kvinna, svenska som modersmål

• Pentra

När jag växte upp så betydde svenne en manlig oskuld, dvs. en kille som har sin svendom kvar. Att vissa i sitt tal har ändrat ordets betydelse till något annat, och att vi anammat detta, är jag inte speciellt förtjust i. ... Kvinna, 48 år, svenska som modersmål. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Bibbidi
    Anonym (Hitherto) skrev 2016-02-03 19:02:25 följande:

ABSOLUT inte ett skällsord eller rasistiskt som vissa här säger. Däremot något nedsättande/förlöjligande. Svenne = svennebanan. Nån som är helt o-unik, följer massan, gillar öl, Gekås och att åka på charter typ.

35, kvinna, svenska som modersmål

Vadå "ABSOLUT" inte? TS frågade, och vi svarade. Svenne är ett ord som kan innebära flera olika saker.

Till och med wiki skriver att det kan betyda flera saker

Svenne
     kan avse

Svenne (namn), ett förnamn
    Svenne (bok), en roman
    Svenne (kränkning), ett skällsord för etnisk svensk, motsats till blatte eller invandrare
    Svenneklass, en av det svenska adelsståndets tre klasser
    Sven, ett gammalt fornnordiskt substantiv med betydelsen ung man, yngling se Sven
    Sven, titel i det medeltida Sverige på en hantverkslärling som ännu inte avlagt mästarprov och som på 1600-talet ersattes av gesäll[1], se gesäll

sv.wikipedia.org/wiki/Svenne

Jag hör mest ordet svenne i mycket negativa sammanhang så för mig är det ordet negativt. För någon som inte hör det i de sammanhangen, som jag antar att du inte gör, så betyder det ordet någonting annat - som du också skriver. 

Men att svenne uppfattas som nedsättande enligt många, det är inget nytt.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • glutten
    Bibbidi skrev 2016-02-03 19:49:25 följande:

Vadå "ABSOLUT" inte? TS frågade, och vi svarade. Svenne är ett ord som kan innebära flera olika saker.

Till och med wiki skriver att det kan betyda flera saker

Svenne kan avse

Svenne (namn), ett förnamn
    Svenne (bok), en roman
    Svenne (kränkning), ett skällsord för etnisk svensk, motsats till blatte eller invandrare
    Svenneklass, en av det svenska adelsståndets tre klasser
    Sven, ett gammalt fornnordiskt substantiv med betydelsen ung man, yngling se Sven
    Sven, titel i det medeltida Sverige på en hantverkslärling som ännu inte avlagt mästarprov och som på 1600-talet ersattes av gesäll[1], se gesäll

sv.wikipedia.org/wiki/Svenne

Jag hör mest ordet svenne i mycket negativa sammanhang så för mig är det ordet negativt. För någon som inte hör det i de sammanhangen, som jag antar att du inte gör, så betyder det ordet någonting annat - som du också skriver. 

Men att svenne uppfattas som nedsättande enligt många, det är inget nytt.
    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Ja precis. TS frågade, och jag svarade - vad "svenne" innebär för mig. Så?
  • Bibbidi
    glutten skrev 2016-02-03 21:18:42 följande:
    Ja precis. TS frågade, och jag svarade - vad "svenne" innebär för mig. Så?
    Om det var du som svarade under namnet "Hitherto" förut så var det bara jag som missförstod ditt svar i sådana fall. 

Tolkade det som att alla andra hade fel och bara du (eller vem det nu var) hade rätt. Inte "det här är din och det här är min åsikt". 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • glutten
    Bibbidi skrev 2016-02-03 23:08:30 följande:
    Om det var du som svarade under namnet "Hitherto" förut så var det bara jag som missförstod ditt svar i sådana fall. 

Tolkade det som att alla andra hade fel och bara du (eller vem det nu var) hade rätt. Inte "det här är din och det här är min åsikt". 
    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Japp det var jag! Och ja, jag svarade alltså vad jag tycker och inte vad som är "rätt". Det finns givetvis inget rätt svar. Även om jag TYCKER att mitt svar är det rätta! :)
  • Anonym (Mia)

Typ svensk/svensk person. Inte rasistiskt såsom blatte/neger/babbe. 34 år modersmål svenska.

Svar på tråden Svenne!