Inlägg från: Anonym (Mjo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mjo)

Är Sasha ett fint namn ?

Elderberry skrev 2016-02-03 12:21:17 följande:

Klart det finns, men det kanske är som Hanna (smeknamn för Johanna) och Tilda (smeknamn för Matilda).

Fast döper man någon till Hanna så är det ju faktiskt inte ett smeknamn för Johanna. Att namnet har sitt ursprung där är en sak, men det har blivit ett "eget" namn.
  • Anonym (Mjo)
    Elderberry skrev 2016-02-03 16:51:09 följande:

Det var det jag menade, att namn som vi ser som självklara Namn började som smeknamn, så det är inget fel med Sasha.

Och vad skulle sasha vara smeknamn på? Det något tidigare inlägg syftade på (nåt ryskt namn) var ju inte ens samma namn!?
  • Anonym (Mjo)

Fast det är det ju inte när någon i Storbritannien heter så (tex, eftersom det ofta förekommer)...

Anonym (Russia!!!) skrev 2016-02-03 18:46:14 följande:

Korrekta stavningen är Sasja.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Russia!!!) skrev 2016-02-03 19:04:35 följande:

Även Alexandra.Det är ett ryskt namn från början. Det stavas med kyrilliska och blir Sasja.

Precis som Wilhelm är ett tyskt namn och stavas med W, men sen har andra länder importerat namnet och vissa har valt stavningen Vilhelm istället.

På samma sätt har man kanske i England valt Sasha. Men original ska vara Sasja (jag är från Ryssland och gissa - jag heter Alexandra).

Ja, men den ursprungliga stavningen spelar ju ingen roll när det blivit ett "nytt/eget" namn.. Att i UK heta Sasha har inte längre något med det ursprungliga ryska namnet att göra.. Precis som Hanna inte längre har något med Johanna att göra. Om du googlar namnet så ges det massor av exempel på hur det stavas i olika länder.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Russia!!!) skrev 2016-02-03 19:34:21 följande:

Fast för de flesta är det ett smeknamn på Alexander/Alexandra. För alla ryssar och andra balto-slaver, säkert i Finland också och tydligen (om man läser i tråden) även i Sverige också.

Jag hade ALDRIG gjort den kopplingen och heller aldrig hört nåt annat än alex som smeknamn på det.. Och jag är svensk/finsk. Jag har bara hört det namnet på typ britter..
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Russia!!!) skrev 2016-02-03 19:41:11 följande:

Det ändrar ju dock inte det faktum att det faktiskt ÄR så. Det säger väl snarare mer om dig än något annat. O.o

Så du anser att Hanna fortf har med Johanna att göra bara för att det har sitt ursprung där? Sasha har blivit ett eget namn. SÅ är det..
Svar på tråden Är Sasha ett fint namn ?