Är Sasha ett fint namn ?
Klart det finns, men det kanske är som Hanna (smeknamn för Johanna) och Tilda (smeknamn för Matilda).
Klart det finns, men det kanske är som Hanna (smeknamn för Johanna) och Tilda (smeknamn för Matilda).
Det var det jag menade, att namn som vi ser som självklara Namn började som smeknamn, så det är inget fel med Sasha.
Fast det är det ju inte när någon i Storbritannien heter så (tex, eftersom det ofta förekommer)...
Korrekta stavningen är Sasja.
Även Alexandra.Det är ett ryskt namn från början. Det stavas med kyrilliska och blir Sasja.
Precis som Wilhelm är ett tyskt namn och stavas med W, men sen har andra länder importerat namnet och vissa har valt stavningen Vilhelm istället.
På samma sätt har man kanske i England valt Sasha. Men original ska vara Sasja (jag är från Ryssland och gissa - jag heter Alexandra).
Fast för de flesta är det ett smeknamn på Alexander/Alexandra. För alla ryssar och andra balto-slaver, säkert i Finland också och tydligen (om man läser i tråden) även i Sverige också.
Det ändrar ju dock inte det faktum att det faktiskt ÄR så. Det säger väl snarare mer om dig än något annat. O.o