Gräddnosen skrev 2016-02-03 15:16:32 följande:
Vill du verkligen höra förlossningsberättelser nu innan? 
Min första förlossning var en jättejobbig upplevelse för mig. Egentligen var det nog en ganska normal första förlossning (tog 13 timmar från första värken till sonen var ute), men problemet var att jag, som har ett stort kontrollbehov, trodde jag skulle kunna styra och kontrollera själva förloppet mer. Kände att kroppen körde sitt eget race och jag hängde inte med (svårt att förklara tydligare). Värkarna kom väldigt tätt redan från start men jag öppnade mig inte. Var helt slut efter några timmar och tog då EDA vilket inte tog helt och tyvärr gjorde att värkarbetet stannade upp lite. (Ganska vanligt vad jag förstått). Det blev värkstimulerande dropp vilket gjorde värkarna mer intensiva och forcerade. När det var dags för att krysta var jag helt slut. Visade sig då att bebisen inte roterat runt helt utan låg med sk pannbjudning vilket gjorde att det var svårt att få ut honom. Efter ca en timmes krystning var både jag och bebisen medtagna och det blev sugklocka. Jag sprack tyvärr en del vilket var jobbigt efteråt.
Efter den förlossningen var jag väldigt förlossningsrädd och fick gå i Aurora-samtal inför förlossning nr 2. Jättebra! Kände mig mer förberedd andra gången samtidigt som jag paradoxalt visste att jag inte skulle kunna ha total kontroll utan få lita på min kropp och på personalen. Den förlossningen startade med vattenavgång. Värkarna kom inte igång förrän ett dygn senare men när det väl var ett regelbundet värkarbete gick det fort och förlossningen tog 4 timmar inkl 20 min krystfas. Hade ingen smärtlindring förutom lustgas. En toppenförlossning! Visst det gjorde SKITONT men det var kortare förlopp och jag kände att jag trots allt hade kontroll över min smärta.
Tyvärr spökar fortfarande den första förlossningen för när jag nu tänker att det snart är dags igen är det den förlossningen som dyker upp i tankarna. Gör att jag får lite panik. Så himla jobbigt! Försöker intala mig själv att i och med att detta är förlossning nr tre så är ju kroppen förberedd och det kommer antagligen inte bli så utdraget som nummer ett. Men man vet ju aldrig?!
Hoppas jag inte skrämt upp dig nu. Varje förlossning är ju helt unik och det kommer säkert gå hur bra som helst för dig. Du får ju dessutom världens bästa pris för ditt kämpande!
Tack för att du delade med dig :) Haha, ja, jag funkar nog lite baklänges ;) Jag gillar att veta så mycket jag kan innan, det är väl mitt sätt att kontrollera. Jag kommer säkert ångra mig så fort värkarna sätter igång, men för mig är det än så länge inte så skrämmande med varken smärtan eller tröttheten, utan vad som händer med barnet. Nu har du gett mig två berättelser där du verkligen fått kämpa men fått med dig dina fina barn hem, så det lugnar mig :)
Jag förstår helt och fullt att första förlossningen spökar. Har man varit med om något jobbigt är det inte så lätt att släppa det bara för att det gått bra en gång också. Huvudet funkar inte så. Framförallt smärta och panik kommer man ihåg alldeles för länge, så det känns helt naturligt. Men tråkigt, förstås :(
Hur går det för dig? Hur mår du?
Jamas skrev 2016-02-04 17:57:43 följande:
Stort lycka till Cyanea! Har läst vad du skrivit i flera trådar och det är alltid vara lika snälla och stöttande ord. Har förstått att ni också fått kämpa en hel del för det här barnet. Ville därför bara säga att det inte kan gå annat än jättebra mht ditt karmakonto :) Berätta gärna sen!
Stort lycka till också till Gräddnosen :)
Åh, men tack så jättemycket! Vad gulligt av dig :) Jag hoppas att du har rätt, jag ska uppdatera senare :) 50 dagar kvar skrev du, då har du inte så långt kvar du heller!
attlangta01 skrev 2016-02-04 22:04:16 följande:
BF+1 idag, känns dock som BF+38.
En lång resa hit för oss så vill bara ha min bebis i famnen och kunna pusta lite.
Hur hår det för er, är lite intresserad av hur det gått med hinnsvepningarna?
Eller hur! Varje dag är en evighet lång och lite till... Hoppas det snart kommer igång för dig. Det har väl tyvärr bara gått sådär :( Slemproppen har gått och jag upplever att det känns annorlunda (som om jag vore mer öppen, fast det kan jag ju inte veta om det stämmer förstås). Det är intensivare sammandragningar och jag har mer smärta på nätterna. Men det är BF+7 idag och fortfarande ingen bebis.
Jobbigt att du också fått göra en lång resa för att komma hit. Får man lov att fråga hur det kommer sig? Du behöver självklart inte svara om det inte känns bra.
Xandie skrev 2016-02-05 19:19:23 följande:
BF +6 här. Så trött och irriterad på detta nu. Andra barnet, första kom på BF +9. Inga förvärkar alls, nästan inga sammandragningar. Gjorde hinnsvepning på BF +4, resulterade endast i lite molvärk ett par timmar. Dock har slemproppen släppt i omgångar sen dess, så jag håller tummarna.
Ungefär som här då :( Fasen vad trött man blir av att gå över tiden. Håller tummarna för att det snart sätter igång för dig :)