Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Någon mer som passerat BF?

Väntar tredje barnet och är på bf+2 idag. Ettan kom på bf+4 och tvåan på bf-7. I min enfald har jag varit inställd på att även nr tre skulle titta ut tidigare då jag denna gång haft mycket sammandragningar och förvärkar vilket jag inte haft tidigare. Men inget händer! Blir galen! Är så trött på att vara gravid nu då kroppen är stor och otymplig vilket är extra jobbigt då man har en fyraåring och tvååring att ta hand om hemma. Inte så smidigt! Mitt tålamod med barn och man är inte heller det bästa. Är sur och lättirriterad. Vill bara att det ska sätta igång NU. Orkar inte vänta längre. Någon som känner igen sig? Hur tänker/känner ni?

• Svar på tråden Någon mer som passerat BF?
  • Gräddnosen
    Cyanea skrev 2016-02-03 09:24:55 följande:

Här är en till :( 

Är idag på BF+5 med första barnet. Vägen hit var riktigt tuff, barnet blev till på fjärde IVF-försöket. Hela graviditeten har jag varit orolig för att hon inte ska må bra, och nu den senaste veckan har jag knappt gjort annat än gråtit för att jag är så oroad. Vill få träffa henne nu och få veta att allt går bra. 

Var inne och fick hinnsvepning igår. Har fortfarande molvärk och mycket sammandragningar, men det verkar inte hända så mycket, så jag har gett upp. Det känns som att hon aldrig kommer att komma ut :(

Förstår att det måste vara tufft när man har andra barn att tänka på. Önskar jag kunde peppa, men har inget vettigt att komma med mer än att du gärna får häva ur dig din frustration till mig :) 

Stort grattis till graviditeten! Förstår att den måste vara så efterlängtad. Vår första son är också resultatet av fjärde ivf-försöket. Tvåan blev till på första frysförsöket medan trean kom helt oplanerat, av sig självt!!! Mirakel kan ske! Förstår att du är orolig för bebisens hälsa. Jag var inte det för de två första men nu är jag det, konstigt nog. Nu när jag gått över tiden börjar jag tänka att bebisen kanske inte mår bra därinne. Tänk om den bajsar i vattnet? Har navelsträngen runt halsen? Sånt börjar jag oroa mig för nu.
    På fre har jag tid hos min bm och då blir det antagligen hinnsvepning för mig också. Har väl inte så stora förhoppningar att det kommer resultera i förlossningsstart. Är orolig för att det gör ont? Tyckte du det?
  • Gräddnosen

Det låter positivt att hinnsvepningen inte var så fruktansvärd. Får se vad jag kommer tycka Det bästa vore dock om det kom igång av sig själv innan dess, men just nu försöker jag ställa in mig på att bli igångsatt så slipper jag bli besviken. Är du nervös inför förlossningen?

• Gräddnosen

Vill du verkligen höra förlossningsberättelser nu innan?

Min första förlossning var en jättejobbig upplevelse för mig. Egentligen var det nog en ganska normal första förlossning (tog 13 timmar från första värken till sonen var ute), men problemet var att jag, som har ett stort kontrollbehov, trodde jag skulle kunna styra och kontrollera själva förloppet mer. Kände att kroppen körde sitt eget race och jag hängde inte med (svårt att förklara tydligare). Värkarna kom väldigt tätt redan från start men jag öppnade mig inte. Var helt slut efter några timmar och tog då EDA vilket inte tog helt och tyvärr gjorde att värkarbetet stannade upp lite. (Ganska vanligt vad jag förstått). Det blev värkstimulerande dropp vilket gjorde värkarna mer intensiva och forcerade. När det var dags för att krysta var jag helt slut. Visade sig då att bebisen inte roterat runt helt utan låg med sk pannbjudning vilket gjorde att det var svårt att få ut honom. Efter ca en timmes krystning var både jag och bebisen medtagna och det blev sugklocka. Jag sprack tyvärr en del vilket var jobbigt efteråt.

Efter den förlossningen var jag väldigt förlossningsrädd och fick gå i Aurora-samtal inför förlossning nr 2. Jättebra! Kände mig mer förberedd andra gången samtidigt som jag paradoxalt visste att jag inte skulle kunna ha total kontroll utan få lita på min kropp och på personalen. Den förlossningen startade med vattenavgång. Värkarna kom inte igång förrän ett dygn senare men när det väl var ett regelbundet värkarbete gick det fort och förlossningen tog 4 timmar inkl 20 min krystfas. Hade ingen smärtlindring förutom lustgas. En toppenförlossning! Visst det gjorde SKITONT men det var kortare förlopp och jag kände att jag trots allt hade kontroll över min smärta.

Tyvärr spökar fortfarande den första förlossningen för när jag nu tänker att det snart är dags igen är det den förlossningen som dyker upp i tankarna. Gör att jag får lite panik. Så himla jobbigt! Försöker intala mig själv att i och med att detta är förlossning nr tre så är ju kroppen förberedd och det kommer antagligen inte bli så utdraget som nummer ett. Men man vet ju aldrig?!

Hoppas jag inte skrämt upp dig nu. Varje förlossning är ju helt unik och det kommer säkert gå hur bra som helst för dig. Du får ju dessutom världens bästa pris för ditt kämpande!

• Gräddnosen

Är det inte fler som passerat BF? I så fall, välkommen hit, och dela er frustration över bebisen som vägrar titta ut.

• Gräddnosen

Tack Jamas! Har du också passerat BF?

Är det verkligen inte fler därute som går på övertid?

Idag är jag på bf+3 och känner inget speciellt. Har en del sammandragningar och mensvärk men det har jag haft sen länge och det verkar ju tyvärr inte resultera i något :( Imorgon har jag som sagt tid hos bm och kommer då förhoppningvis få en hinnsvepning. Får se om det kanske sätter igång det hela. Hoppas!

• Gräddnosen

Idag var jag hos bm för en kontroll. Trodde ju jag skulle få göra en hinnsvepning men det blev inget med det då det visade sig att vår busiga bebis hade vänt sig och nu låg i säte. Blev lite chockad måste jag erkänna. Blev hänvisad till förlossningen där de skulle göra ett vändningsförsök. Blev en lång och seg väntan där då det tydligen var väldigt många som födde nu så läkare och bm hade fullt upp. Därför tog det sin lilla tid. Vändningsförsöket lyckades i alla fall och gjorde inte speciellt ont. Skicklig läkare! Men då läkaren tyckte att det fanns risk att busiga bebisen vänder sig fel igen så blev jag hemskickad för att sova och ska tillbaka imorgon bitti för att bli igångsatt. Spännande men samtidigt lite nervöst. Är lite orolig för hur värkarbetet kommer bli när man sätts igång. Läkaren sa att jag redan var 2 cm öppen med en mjuk tapp så han trodde att förloppet inte skulle bli alltför utdraget. Hoppas han har rätt. Hur som så verkar det som att det redan imorgon blir en bebis för oss! Så spännande!

Håller verkligen tummarna för att det ska sätta igång för er andra! Plötsligt händer det... :)

• Gräddnosen

Sent igår kväll, kl 22.34 tittade en liten flicka till sist ut :) Igångsättningen tog tid men när det väl kom igång gick det fort. Var på förlossningen vid 9.00 och blev undersökt av läkaren som konstaterade att jag var 2,5 cm öppen och med mjuk tapp som dock inte var helt utplånad. Bestämdes att jag skulle få prostaglandin oralt i små doser som skulle sätta igång sammandragningar. Fick totalt 5 doser under dagen med ca 2 timmars mellanrum. Efter den tredje dosen började sammandragningarna komma mer regelbundet och kännas lite mer. Obehagligt men gjorde absolut inte ont. Efter den femte dosen som jag fick vid 20-tiden började det komma mer täta, intensiva sammandragningar som jag fick andas mig igenom. Vid 21.15 knäppte det plötsligt till och vattnet gick. Efter det kom värkarna igång rejält. Jag blev flyttade till ett förlossningsrum och fick andas lustgas. Ljuvligt! BM undersökte mig och jag var 4 cm öppen och tappen i stort sett utplånad. Nu kom värkarna tätt och var FRUKTANSVÄRDA. Kändes som någon höll på att dra mig i tur. Efter inte mer än 6-7 värkar kände jag att det tryckte på bakåt, att jag snart behövde krysta. Kallade på bm som undersökte mig till 7 cm öppen. De ville att jag skulle försöka stå emot att krysta. Hur lätt är det? :) Lyckades väl några värkar men sen skrek jag att nu måste jag krysta. Så trots att det var någon cm kvar började jag krysta. Det var hemskt den här gängen. Mina två tidigare gånger har krystvärkarna inte gjort direkt ont utan mest känns bra då de är mer produktiva, men i och med att jag inte var helt öppen var det fruktansvärt. Jag trodde jag skulle dö och skrek i panik. Som tur var så blev det inte så långvarigt utan jag lyckades krysta ut bebisen på några värkar. Vet tyvärr inte hur många det var, eller hur lång tid det tog då jag var så panikslagen. Tror inte det var mer än 15-20 min dock. För 22.34 var hon ute. En liten, välskapt flicka på 3220 g och 50 cm lång. Hon mådde hur bra som helst och började suga på bröstet direkt. Moderkakan ut smidigt på en krystning och jag sprack inget. Mår oförskämt bra nu efteråt förutom att eftervärkarna varit hemska. Har fått både alvedon och diklofenak + två doser morfin. Nu väntar vi på läkarundersökning vid 10.30 och sen hoppas jag vi kan åka hem.

Hoppas nu denna förlossningsberättelse inte skrämt någon. Även om denna förlossning gjorde fruktansvärt ont då jag öppnade mig så snabbt så gick det ju fort och resulterade i världens finaste gåva, en liten dotter. Hoppas att ni andra som väntar snart får ha era guldklimpar i famnen. Ser fram emot att höra era uppdateringar. Lycka till!

• Gräddnosen
    Cyanea skrev 2016-02-07 09:40:49 följande:
    Så himla häftigt!!! Jättergrattis vännen!! Tack för att du uppdaterade så snabbt, jag har tänkt jättemycket på dig, så det är underbart att höra att det gick bra :) 

Vi var inne igår på Antenatal och Spec. förlossningen. Bebis hade varit väldigt trött sedan kvällen innan och jag är ju en orolig själ, så vi fick göra CTG och därefter ultraljud för säkerhets skull. Allt såg bra ut med undantag för att jag har lite för mycket fostervatten. Tyvärr hade tappen inte kortats mer, kanske var jag lite mer öppen men inget direkt dramatiskt. Hinnsvepningen hade alltså tyvärr inte gjort särskilt stor skillnad. 

Läkaren sa då att hon tyckte att vi skulle ta ett beslut, vilket jag verkligen inte väntat mig. Jag trodde att vi bara skulle göra kontroll och bli hemskickade för att vänta ut tiden till läkaren på tisdag, men hon tyckte att vi skulle besluta om igångsättning. Först sa hon att det var upp till mig för att det inte riktigt var solklart vilken lösning som var bäst - att invänta förlossning eller påbörja igångsättning - men när hon skulle lägga fram sina argument hade hon inga fler emot igångsättning än att det kan ta tid. Så i slutänden beslutade hon att det var dags för igångsättning nu, så i eftermiddag kl. 17 ska vi befinna oss på förlossningen. Är det inte löjligt mycket folk där kör vi igång. Jag är skräckslagen och chockad, jag var inte alls förberedd på att det skulle vara dags nu utan helt inställd på att det inte var aktuellt på ännu en vecka. Samtidigt är jag lättad att väntan är över för jag är så himla orolig för mitt lilla mirakel. 

Så tro't eller ej - din berättelse lugnade mig. Jag är mest rädd för att det ska ta flera dagar i smärta innan det är över. Förhoppningsvis klarar jag smärtan om den inte är för långvarig och jag får min belöning ganska snart. Tack än en gång för att du delade med dig! 

Njut nu av din lilla fina tös <3 
    Åh, vad spännande för er! Hoppas att du blivit igångsatt nu och att det inte blir ett för utdraget förlopp. Håller tummarna att allt går bra och att du snart håller din efterlängtade skatt i famnen. Uppdatera gärna när allt är klart och du har tid. Lycka till! Du fixar det här! Kram
  • Gräddnosen
    Xandie skrev 2016-02-10 15:25:50 följande:

Här går det trögt. BF+11 idag, ingen bebis i sikte. Har tid för igångsättning på söndag, räknar med att det blir så. Va inne igår o gjorde ctg eftersom bebisen lugnat ner sig i magen, allt var bra. Bm passade även på att försöka göra en hinnsvepning, men hon kom inte åt. Skyllde på att hon hade för korta fingrar. Jag vet inte jag, uppgiven är bara förnamnet.

Hoppas ni andra njuter av era små underverk, o att ni alla mår bra!

Förstår att du är uppgiven. Du har ju verkligen fått vänta länge på din bebis. Men snart har du guldklimpen hos dig. Att bli igångsatt behöver inte vara så hemskt. Jag var jättenervös innan jag blev igångsatt. Hade hört så mycket negativt, men jag tyckte det gick bra. Visst var det lite segt och utdraget innan det kom igång men det kändes skönt och tryggt att vara på plats och bli övervakad. När det väl kom igång tog det ju bara drygt en timme för mig. Hade jag varit hemma är det på gränsen att jag hunnit in överhuvudtaget. Så jag är glad att vi slapp det. :) Lycka till!
  • Gräddnosen
    Xandie skrev 2016-02-11 09:56:49 följande:
    Lite mindre uppgiven nu. Har nyligen börjar klocka värkar nu. Hoppas hoppas att det är på riktigt. Har stegrat sen imorse vid 6-tiden. Så kanske kanske har jag snart bebisen här! :) 
    Och annars går det säkert bra med igångsättning, har liksom hunnit börjar vänja mig vid tanken så smått. 
    Åh, vad spännande! Då håller vi tummarna för att det sätter igång av sig själv nu och att det blir en bra förlossning. Lycka till!
  • Gräddnosen
    Xandie skrev 2016-02-13 05:57:13 följande:
    Torsdag 11/2 kl 16:37 föddes en flicka på 4320 gram och 56 cm. Hann spendera 2 timmar på fl innan hon var här. Allt gick bra, snabbt precis som förväntat. Fick dock inte åka till närmsta fl (ca 3 mil) utan nästa (ca 8 mil) pga platsbrist. Lite nervöst, men det blev ju bra. Nu sitter jag och ammar, och har så gjort större delen av natten. Ser fram emot när min man kommer så jag kanske kan få sova lite ;)
    Stort grattis! Vad skönt att allt gick bra och att du hann in i tid trots att du fick åka till ett annat sjukhus. Verkar som det är många förlossningar så här ibörjan av året. På mitt sjukhus var det samma sak. Många som blev ivägskickade till andra sjukhus pga att det var fullt på förlossningen. Lycka till nu med allt. Hoppas du får en bebis som sover och äter bra :)
Svar på tråden Någon mer som passerat BF?