• Anonym (Soc)

Fråga om soc

Anonym (Hmm) skrev 2016-02-03 07:26:13 följande:

Hur vågar du släppa iväg barnen till deras far när du vet att han dricker? Det hade jag aldrig gjort .

För att inte bryta mot gällande lag och riskera att förlora barnen helt till missbrukande förälder, vilket är en situation tusental föräldrar kämpar med efter relation till dysfunktionell förälder.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Stackarsminaungar) skrev 2016-02-03 06:39:02 följande:

Mina barn är hos sin pappa varannan helg. Han dricker för mycket och barnen mår inte bra där. Nu har skolan anmält till soc. Det tycker jag är bra eftersom jag är mycket orolig för barnen. Helst skulle jag vilja att han var nykter de helger han har dem, om det inte går skulle jag vilja att han har dem mer sällan.

Men min fråga är vilka befogenheter soc har i den här situationen? Kan soc besluta om indraget eller förändrat umgänge utan måste jag driva det i Tingsrätten? Eftersom jag upplever den här mannen som mycket obehaglig vill jag gärna slippa driva detta utan ser helst att soc gör det. Det har ju kommit in en orosanmälan så något måste de ju göra, men vad?

Soc har inte befogenhet att besluta om indraget umgänge utan gör en utredning. Just denna utredning handlar om att kartlägga barnens/vårdnadshavares behov av stöd. Det är ytterst sällan man beslutar om helt indraget umgänge i tingsrätt. I första hand kan han bli erbjuden stöd och hjälp i sitt umgänge.
Svar på tråden Fråga om soc