• Anonym (Stackarsminaungar)

Fråga om soc

Mina barn är hos sin pappa varannan helg. Han dricker för mycket och barnen mår inte bra där. Nu har skolan anmält till soc. Det tycker jag är bra eftersom jag är mycket orolig för barnen. Helst skulle jag vilja att han var nykter de helger han har dem, om det inte går skulle jag vilja att han har dem mer sällan.

Men min fråga är vilka befogenheter soc har i den här situationen? Kan soc besluta om indraget eller förändrat umgänge utan måste jag driva det i Tingsrätten? Eftersom jag upplever den här mannen som mycket obehaglig vill jag gärna slippa driva detta utan ser helst att soc gör det. Det har ju kommit in en orosanmälan så något måste de ju göra, men vad?

• Svar på tråden Fråga om soc
  • mammamattefru

Dom gör en utredning av pappan. Finner dom honom olämplig har du det som grund i tingsrätten. Om han inte väljer bort sin umgängesrätt och vårdnad själv så att säga.

• Anonym (Hmm)

Hur vågar du släppa iväg barnen till deras far när du vet att han dricker? Det hade jag aldrig gjort .

• Anonym (Soc)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-03 07:26:13 följande:

Hur vågar du släppa iväg barnen till deras far när du vet att han dricker? Det hade jag aldrig gjort .

För att inte bryta mot gällande lag och riskera att förlora barnen helt till missbrukande förälder, vilket är en situation tusental föräldrar kämpar med efter relation till dysfunktionell förälder.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Stackarsminaungar) skrev 2016-02-03 06:39:02 följande:

Mina barn är hos sin pappa varannan helg. Han dricker för mycket och barnen mår inte bra där. Nu har skolan anmält till soc. Det tycker jag är bra eftersom jag är mycket orolig för barnen. Helst skulle jag vilja att han var nykter de helger han har dem, om det inte går skulle jag vilja att han har dem mer sällan.

Men min fråga är vilka befogenheter soc har i den här situationen? Kan soc besluta om indraget eller förändrat umgänge utan måste jag driva det i Tingsrätten? Eftersom jag upplever den här mannen som mycket obehaglig vill jag gärna slippa driva detta utan ser helst att soc gör det. Det har ju kommit in en orosanmälan så något måste de ju göra, men vad?

Soc har inte befogenhet att besluta om indraget umgänge utan gör en utredning. Just denna utredning handlar om att kartlägga barnens/vårdnadshavares behov av stöd. Det är ytterst sällan man beslutar om helt indraget umgänge i tingsrätt. I första hand kan han bli erbjuden stöd och hjälp i sitt umgänge.

Tack för svar, först och främst till (Hmmm) TROR DU ATT JAG HAR NÅGOT VAL??? TROR DU ATT JAG VILL SLÄPPA IVÄG DEM DIT? tänk lite innan du skriver!!!
    För övrigt, jag o barnen bor i en kommun, han i en annan. Blir det hans kommun som utreder då? Vill de träffa barnen? Och hur går det till isåfall?
    Vi har gemensam vårdnad och har inget TR-avtal om umgänge utan det har alltid varit varannan helg. Jag har aldrig vågat "bråka" med honom eller ifrågasätta saker för jag vet vad det kan leda till. Men nu går det helt enkelt inte längre

• muffinsmagen

Kommunen som barnen är folkbokförda i gör utredning.

Du har som mor också en plikt att skydda barnen. Du bör inte släppa iväg dem på umgänge när du vet att situationen ser ut som den gör.

Är inte umgänget fastställt i tingsrätt kan du heller inte dömas til vite, vilket är en fördel för dig men även om det är det så så kan du faktiskt få skit för att du inte skyddar dina barn.

Ring soc i utredande kommun omedelbart och informera om att du drar in umgänget i väntan på att utredningen ska bli färdig.

De kommer med största säkerhet vilja ha barnsamtal om barnen är i skolårern.

Tack för svar! Nu har jag ett första soc möte inbokat. Men det verkar som att jag är den som måste meddela pappan att barnen inte kommer på umgänge nästa gång. Det känns väldigt obehagligt men det är väl bara att ta tjuren vid hornen antar jag.. Han ser inte sina brister alls så troligen blir det en chock för honom att barnen, jag och skolan uppfattar situationen som vi gör.

Svar på tråden Fråga om soc