• Ziltoid

Flytta till Skellefteå?

Hej!

Jag funderar på att ta hela familjen och flytta upp till Skellefteå.
    Jag, fru och tre söner; 4, 6 och 10 år gamla.

I nuläget bor vi i en villa strax utanför Uppsala och jag veckopendlar upp till Skellefteå.
    Men jag skulle ju få mycket mer tid med familjen, och de med mig, om vi flyttar upp allihop. 

Frun är med på noterna till 100%, anledningen till att jag tvekar är ju barnen, om de kommer att trivas?

Därför frågar jag er norrlänningar; är Skellefteå en bra stad att växa upp i?

Är skolorna bra?
    Förskolorna?
    Vården?
    Nöjen och fritid?
    Är det tryggt eller oroligt?
    Satsar man på kommunen?
    Är utvecklingen positiv eller negativ?

Funderar även på Ursviken/Skelleftehamn.
    Där är ju huspriserna väldigt tilltalande, men det låga priserna kanske beror på en del nackdelar?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon ville ta sig tid och svara på mina frågor! 

Mvh

• Svar på tråden Flytta till Skellefteå?
  • Flash Gordon
    Milia02 skrev 2016-02-03 12:42:13 följande:
    Måste säga att jag tycker han har helt fel.... skellefteå är inte inskränkta och det är inte svårt ta sig in i nya grupper.. min släkt är uppflyttad från Stockholms området och ingen har haft nått som helst problem.

Däremot upplever jag att framförallt umeå är så. Där ska man helst känna folk för att ta sig in..

Ska man inte gå högskola där man naturligt blir påtvingad att träffa nytt folk så skulle jag inte välja umeå. Där bor det betydligt mer snobbar och folk som ser ned på en.

Min man är från luleå... och jag upplever att där är dom mer lika skellefteå... inte dömande och inskränkta som i Umeå.

Mina barn ... ålder 17 .. 13.. 10... 4... har fått många nya inflyttade vänner .. och i deras skola spelar bakgrund ingen roll... alla är välkomna
    Jag tycker nog det jag försöker beskriva delvis finns i tråden redan.

Någons föräldrar klagar på att "allt flyttar till Ume". Ett typiskt beteende för en bruksort. Det är alltid någon annans fel att det går dåligt och nu får de f*n komma och fixa det!.

En annan i tråden säger att om man bara gillar idrott och friluftsliv så finns det massor att göra. Ja, men om man inte gillar det då?

I kampen om vilken stad som är mest öppen och varierad mellan Umeå och Skellefteå så tror jag nog de allra flesta utanför riktnummer 0910 svarar Umeå för det var ju det här med Skellefteås lillebrors-komplex gentemot Umeå ...

.
    På min tid var det Lorenz Andersson som styrde stan. Självsvåldigt. En klassisk sosse-pamp på klassisk sosse-mark. Inget annat parti har haft makten sedan rösträtten infördes, vad jag vet. Det leder lätt till enkelriktning och stagnering.

.
    TS bor i Uppsala nu. Jag har bott i Uppsala också och jag tror att skillnaderna i städernas kultur kommer att vara märkbar. Umeå är i så fall mer likt Uppsala.
  • Flash Gordon

Och det är givetvis förståeligt att skelleftebor själva vill försvara "sin stad".

• ThereseSkea

Hej!
    Jag är själv uppvuxen i Ursviken och har bara gott att säga om den platsen! Ursviken är rätt stort (avlångt) och har flera skolor, men vart du än befinner dig så har du alltid nära till naturen, både skogen och havet/älven. Finns både affär, pizzeria, gym, ishall, fotboll, fritidsgård, skidspår, mm.

Måste också säga att Skelleftehamn och Anderstorp har fått oförtjänt dåligt rykte! De som skrivit här att det är att likställa med Rinkeby har nog inte varit där...

Priserna på lägenheter och hus har stigit både i Skelleftehamn och Anderstorp och många barnfamiljer väljer att flytta dit.

Men om ni har funderingar kring er flytt så vet jag att kommunen har en inflyttarservice som kan hjälpa till med era frågor :)

Lycka till och hoppas att ni flyttar hit :)

• mycketsaft
    Pimpinellan skrev 2016-02-03 16:01:11 följande:
    Skellefteå är ju väldigt stort jämfört med Ursviken! Jämfört med många orter dessutom. Vi bor färre än 10 i min by. Och jag sa också att A-torp inte är exakt som Rinkeby, men jag har haft vänner som bott där och absolut inte trivts p.g.a stöket. Och vem minns inte mordet på tjejen de aldrig hittade?  Helst hade jag sagt i första inlägget att ts aldrig i sitt liv skulle flytta till Västerbotten ö.h.t för jag skulle hellre dö än flytta tillbaks. Jag försökte dock vara diplomatisk och säga några orter som inte är rena skräcken.
    Skellefteå är ju en stad och Ursviken är en ort så det är inte konstigt att det är mindre. Ett mord för 20 år sedan betyder att det är stökigt? Jag har flera vänner som bor/bott på i princip alla gator på A-torp, bland annat min nuvarande man bodde där tills vi flyttade ihop, min syster har bott på tre olika ställen där (bor fortfarande där) och inte klagat. Det finns så klart några drog/alkoholmissbrukare där men det gör det överallt och det är bättre där nu än för kanske 15 år sedan, bostadspriserna där har ökat kraftigt. Om ni bo mindre än 10 pers i din by är det kanske inte så konstigt att du tycker att det är stökigt för det lär du ju tycka att det är i varenda tätort. Så länge det finns människor finns det problem. TS som kommer från Uppsala kommer knappast ha några problem, hade han som du kommit från en pytteby hade det kanske varit annars.
    Västerbotten är absolut inte paradiset på jorden (särskilt inte om man tänker på klimatet). Det är billigt att bo här i Skellefteå, bra för barnen att växa upp här, vi har nära till flygplatsen, det mesta man behöver finns faktiskt i närheten och mycket går utmärkt att beställa på nätet.
  • mycketsaft
    Flash Gordon skrev 2016-02-04 09:48:32 följande:
    Jag tycker nog det jag försöker beskriva delvis finns i tråden redan.

Någons föräldrar klagar på att "allt flyttar till Ume". Ett typiskt beteende för en bruksort. Det är alltid någon annans fel att det går dåligt och nu får de f*n komma och fixa det!.

En annan i tråden säger att om man bara gillar idrott och friluftsliv så finns det massor att göra. Ja, men om man inte gillar det då?

I kampen om vilken stad som är mest öppen och varierad mellan Umeå och Skellefteå så tror jag nog de allra flesta utanför riktnummer 0910 svarar Umeå för det var ju det här med Skellefteås lillebrors-komplex gentemot Umeå ...

.
    På min tid var det Lorenz Andersson som styrde stan. Självsvåldigt. En klassisk sosse-pamp på klassisk sosse-mark. Inget annat parti har haft makten sedan rösträtten infördes, vad jag vet. Det leder lätt till enkelriktning och stagnering.

.
    TS bor i Uppsala nu. Jag har bott i Uppsala också och jag tror att skillnaderna i städernas kultur kommer att vara märkbar. Umeå är i så fall mer likt Uppsala.
    Mycket av sjukvården flyttas tyvärr nu till Umeå (de är ju universitetssjukhus så det är klart att de får mer pengar) och det är inte konstigt att man som äldre och kanske sjuk tycker att det är besvärligt att behöva åka dit för något som de tidigare kunnat göra här. Jag som jobbar på sjukhuset tycker också att det är tråkigt när de hela tiden drar ner på personal och avdelningar för vi ser ju att vi behövs, särskilt när vi blir fler här.
    Apropå sossarna så kanske TS är sosse, det vet ju inte du...
    Jag gillar inte friluftsliv men har ändå saker att göra, det är så klart stor skillnad om man jämför med Uppsala där du dessutom har nära till Stockholm men det tror jag TS som ändå jobbar här redan insett.
  • Ziltoid
    mycketsaft skrev 2016-02-04 15:14:28 följande:

Mycket av sjukvården flyttas tyvärr nu till Umeå (de är ju universitetssjukhus så det är klart att de får mer pengar) och det är inte konstigt att man som äldre och kanske sjuk tycker att det är besvärligt att behöva åka dit för något som de tidigare kunnat göra här. Jag som jobbar på sjukhuset tycker också att det är tråkigt när de hela tiden drar ner på personal och avdelningar för vi ser ju att vi behövs, särskilt när vi blir fler här.

Apropå sossarna så kanske TS är sosse, det vet ju inte du...

Jag gillar inte friluftsliv men har ändå saker att göra, det är så klart stor skillnad om man jämför med Uppsala där du dessutom har nära till Stockholm men det tror jag TS som ändå jobbar här redan insett.

Frun är undersköterska på Akademiska i Uppsala.

Hur ser arbetsmarknaden ut för henne?
  • mycketsaft
    Ziltoid skrev 2016-02-05 16:06:19 följande:
    Frun är undersköterska på Akademiska i Uppsala.

Hur ser arbetsmarknaden ut för henne?
    I kommunen blir det inga problem för henne men jag förstår om hon hellre är på sjukhuset. Är hon på någon specialavdelning som akuten/operation eller liknande så är det ett plus men hon får nog tyvärr räkna med att timvikariera ett tag. Det är anställningsstopp just nu men det kommer ju att hävas så småningom. 
  • Anonym (humor)
    Anonym (Mymlan) skrev 2016-02-01 20:37:03 följande:

Yttre Ursviken, Bergsbyn, Medle, Myckle, Sunnanå, Sörböle, Vitberget och Norrböle är lugna och mysiga områden som jag VET har mestadels mycket bra skolor och massor med bra aktiviteter för familjer. Några av dessa områden är väl inte direkt billiga, men det är värt det!

Eg är det nog bara Ske-hamn och de norra gatorna på A-torp som det är riktig varning för... Det finns några gator där som är rätt mysiga och lugna faktiskt t ex Bladgatan som blir alltmer poppis. Hoppas ni hittar något trivsamt område

Hoppas förresten att ni råkar hamna nära oss! Vi råkar ha tre grabbar på 3, 6 och snart 10!!

Ursviksskolan och Sörböleskolan har verkligen inget bra rykte. Du måste skämta. Ska man vara ärlig så finns det inte någon riktigt bra kommunal grundskola i Skellefteå. Kommunen är rik men sparar ständigt in på pengar och skolan har halkat efter i jämförelse med stora delar av landet. 

Anderstorp är riktigt lugnt. Annat var det på 80-talet. Kvistgatan och Bladgatan har alltid varit populäraste gatorna på Anderstorp. Lugna och stillsamma.
  • mycketsaft
    Anonym (humor) skrev 2016-02-05 16:23:43 följande:
    Ursviksskolan och Sörböleskolan har verkligen inget bra rykte. Du måste skämta. Ska man vara ärlig så finns det inte någon riktigt bra kommunal grundskola i Skellefteå. Kommunen är rik men sparar ständigt in på pengar och skolan har halkat efter i jämförelse med stora delar av landet. 

Anderstorp är riktigt lugnt. Annat var det på 80-talet. Kvistgatan och Bladgatan har alltid varit populäraste gatorna på Anderstorp. Lugna och stillsamma.
    Har aldrig hört något dåligt om Ursvikenskolan, däremot när jag var barn så var Örjanskolan i ske-hamn och Bureskolan lite "ökända". Antar att det ändras lite då och då och ska jag vara ärlig tror jag att det vi här uppe tycker är stökigt i skolan inte är något jämfört med de flesta skolor i större städer. Känner några som bor i Ursviken och trivs jättebra.
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (humor) skrev 2016-02-05 16:23:43 följande:

Pratade om skolorna för låg och mellanstadiet. TS hade barn i den åldern. VET att de skolorna (yttre Ursskolan och Vita skolan på Sörböle) är eftertraktade bland lärare att jobba på, just för att det finns så många eldsjälar där och att det är MYCKET trivsamma områden (typ villaidyller). Däremot har högstadieskolorna ett trassligare rykte... Pga att barn från lite tristare miljöer/närområden också kommer dit då... Men nästan alla skolor i kommunen har intag från något problemområde i högstadiet. Hoppas i a f att TS hittar något fint och prisvärt område
Svar på tråden Flytta till Skellefteå?