Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Flytta till Skellefteå?

Var beredda bara på att komma till ett väldigt inskränkt samhälle bara. Skillnaden mot Uppsala i öppenhet och tillåtande attityd kommer att vara stoooor.

Jag har bott i ett antal olika svenska städer och Skellefteå är den där folket varit överlägset med inskränkta och "käääriga".

Allt är bäst i Skellefteå men det gäller samtidigt att tillhöra endera släkten (Marklund eller Lundmark) för att få vara med.

Skellefteå är väldigt mycket ett brukssamhälle med allt vad det innebär.

• Flash Gordon
    JohannaAlex skrev 2016-02-02 15:52:22 följande:
    Det är för stort för att vara inskränkt!
    Nähä, då ...

Söder om finns Umeå. Norr om finns Luleå.

Två mycket mer öppna och varierade städer. I huvudsak på grund av att de, till skillnad från Skellefteå, är universitetsstäder.

Särskilt Umeå som alltid varit mer tjänste- och akademikerstad.

Luleå har ju också sin bakgrund som bruksort med stålverket som dominerande arbetsgivare men har diversifierats via högskolan/universitetet sedan 70-talet.

Skulle jag flytta till området för ett jobb i Skellefteås skull så skulle jag nog nästan hellre bo i Umeå och dagpendla till jobbet.
  • Flash Gordon
    Milia02 skrev 2016-02-03 12:42:13 följande:
    Måste säga att jag tycker han har helt fel.... skellefteå är inte inskränkta och det är inte svårt ta sig in i nya grupper.. min släkt är uppflyttad från Stockholms området och ingen har haft nått som helst problem.

Däremot upplever jag att framförallt umeå är så. Där ska man helst känna folk för att ta sig in..

Ska man inte gå högskola där man naturligt blir påtvingad att träffa nytt folk så skulle jag inte välja umeå. Där bor det betydligt mer snobbar och folk som ser ned på en.

Min man är från luleå... och jag upplever att där är dom mer lika skellefteå... inte dömande och inskränkta som i Umeå.

Mina barn ... ålder 17 .. 13.. 10... 4... har fått många nya inflyttade vänner .. och i deras skola spelar bakgrund ingen roll... alla är välkomna
    Jag tycker nog det jag försöker beskriva delvis finns i tråden redan.

Någons föräldrar klagar på att "allt flyttar till Ume". Ett typiskt beteende för en bruksort. Det är alltid någon annans fel att det går dåligt och nu får de f*n komma och fixa det!.

En annan i tråden säger att om man bara gillar idrott och friluftsliv så finns det massor att göra. Ja, men om man inte gillar det då?

I kampen om vilken stad som är mest öppen och varierad mellan Umeå och Skellefteå så tror jag nog de allra flesta utanför riktnummer 0910 svarar Umeå för det var ju det här med Skellefteås lillebrors-komplex gentemot Umeå ...

.
    På min tid var det Lorenz Andersson som styrde stan. Självsvåldigt. En klassisk sosse-pamp på klassisk sosse-mark. Inget annat parti har haft makten sedan rösträtten infördes, vad jag vet. Det leder lätt till enkelriktning och stagnering.

.
    TS bor i Uppsala nu. Jag har bott i Uppsala också och jag tror att skillnaderna i städernas kultur kommer att vara märkbar. Umeå är i så fall mer likt Uppsala.
  • Flash Gordon

Och det är givetvis förståeligt att skelleftebor själva vill försvara "sin stad".

Svar på tråden Flytta till Skellefteå?