Inlägg från: Tihi |Visa alla inlägg
  • Tihi

Vilket guld är finast enligt dig?

Vilken färg på guldet tycker du är finast?
    Tycker du att man kan mixa smycken i både vitt och rött guld eller ska man hålla sig till en enhetlig färg?
    Hur gör man om man har valt en förlovnings-och vigselring i en färg man senare inte tycker lika mycket om?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket guld är finast enligt dig?
  • Tihi

Hur var det där nu igen med vilken färg man passar i? Är det inte så att någon med ett typiskt skandinaviskt utseende passar bättre i rött guld och mörk-och olivhyade passar bättre i vitt guld?

Jag tycker att rött guld är bekvämt för att man inte måste hålla på och rodiera (eller vad det nu heter) med några års mellanrum men vitt guld är ju också fint. Även om jag gillar och har vitt guld själv så tycker jag att i jämförelse med rött guld så ser det vita billigare ut. Ta det inte som en förolämpning om ni föredrar vitt guld för det är bara min personliga reflektion och jag vet att vitt guld kostar lika mycket. Jag tror att det är färgen på det vita guldet som lurar en att tänka att det är silver som är mycket billigare. Hur tänker ni där?

Det smartaste med en förlovning-och vigselring är säkert att ha båda färgerna i den för då låser man sig inte till en sorts guld för resten av livet. Ja, om man nu är en sån som gillar att matcha allt då förstås, jag vet att inte alla bryr sig om det.

• Tihi
    Thotis90 skrev 2016-02-01 09:11:26 följande:
    Jag tycker att rött guld är finast medan min fästman inte är så förtjust i det. Vi kompromissade när vi förlovade oss och valde ett par ringar med hälften rött guld, hälften vitt guld.
    Smart ring om man inte kan bestämma sig eller har olika åsikter. Skrattande Hålls bara den ena färgen uppepå fingret eller snurrar den så att man alltid ser båda färgerna?
  • Tihi
    Mooomin skrev 2016-02-01 17:26:53 följande:
    Är det inte tvärtom? Att vi bleka skandinaver passar bättre i vitt guld? :D
    Förr var vitt guld lite dyrare än rött, minns det nör vi skukle klpa förlovningsringar nån gång när jag var ung och dum.. ;D Jag tycker att hur billigt/dyrt det ser ut beror helt på designen.. Finns många ringar inrött guld som ser ut som billigt skräp.. Sen kan det ju vara en fördel att någon tror att ens vita guld är silver (stöld osv)..
    Jag vet inte vem som ska ha vilken färg? Trodde jag hade läst det jag skrev men det kanske var tvärtom?

Designen spelar helt klart roll i hur billigt eller dyrt det ser ut men generellt tycker jag att det är svårare att bedömma värdet på silvriga smycken (samlar vitguld, platina, silver, palladium och skräpmetaller i det begreppet) än på rött guld. På rött guld så vet man ju alltid att det har kostat en slant men på silvriga smycken så tycker åtminstone jag att det är svårare att veta om det verkligen är vitguld eller någon billigare metall. Tom när jag vet att det är platina så tycker jag att det ser billigare ut än samma smycke i rött guld. Jag håller helt och fullt med om att det är en fördel om andra tror att det är något billigt skräp man har på sig med tanke på stöld och rånrisk.
  • Tihi
    Hanky Panky skrev 2016-02-02 12:15:34 följande:
    Det är tvärtom. Personer med kalla hudtyper passar bättre i silver, och de med varma passar bättre i guld. Lär man sig vad man är öppnas en helt ny värld för en när man väljer smycken, kläder och nagellack. Här uppe är dom flesta kalla, men det förekommer såklart varma också. Man kan testa genom att titta på blodådrorna på handleden, ser dom blåa ut är man kall, är dom gröna är man varm. Eller lägg ett silversmycke och ett i guld på handleden. Det som "smälter" in är det du är :)

Jag passar inte alls i guld och kan tex inte klä mig i varma röda färger. Men jag passar bra i alla kalla färger som lila, blått, vinrött, cerise osv :)
    Då hade jag helt fel. Drömmer Men det här är jätteintressant. Jag ser typiskt skandinavisk ut med ljusa färger på ögon, hår och hud och får många komplimanger när jag har på mig ljusrosa, blåa färger och lavendel/ljuslila färger. Mina ådror är blåa vid en närmare titt.

Hur menar du att det som smälter in är det jag är? Jag testade med vanligt svenskt rött guld i 18 karat och det syns knappt på min arm. Sen testade jag 18 karats gult guld och det syns på långt håll men det är ju väldigt gult i sig själv så det är kanske inte så konstigt. Vet inte om du vet hur gult guldet från utlandet är? Vitt guld har jag inte testat på armen men har ett halsband på mig just nu men kedjan är så tunn att det är svårt att se om det smälter in eller inte. Vad tror du att jag passar bäst i av min fina beskrivning? Skrattande 
    Mooomin skrev 2016-02-02 12:38:31 följande:
    Exakt! Min hy ser helt rosa ut om jag har rött guld..
    Vad har du för färger i dig själv?

• Tihi
    Hanky Panky skrev 2016-02-03 17:54:05 följande:
    Jag menade att man lägger något i guld och något i silver, är du kall i huden kommer guldet mer "poppa" och silvret smälta in. Och tvärtom. Passar man bäst i kalla färger som blått, lila osv är man kall och passar bäst i silver. Passar man bra i varma röda färger och orange tex är man varm och passar bäst med guldiga smycken. Oftast har man ju sina favoriter i garderoben och bland sina nagellack, och det är inte så konstigt. Intressant är också att hur mycket man solar så ändras inte tonen, man är alltid varm eller kall.

Det låter på din beskrivning som att du är kall. Så du borde rimligtvis passa bäst i silver och vitt guld framför gult guld. Men passar du bra i guld också kan du vara neutral.

När jag var yngre och inte kände till detta kunde jag inte förstå varför jag såg helt död ut i varma röda färger! Nu när jag lärt mig är det mycket roligare att shoppa =) Min garderob är full av fina färger nu!
    Jag blev ännu mer förvirrad nu. Oskyldig Det röda guldet syns ju sämst eller vad man ska säga på min arm. Det gula guldet syns på långa vägar och det vita guldet är jag lite osäker på. Om jag skulle behöva rangordna så skulle jag säga att det röda guldet syns minst, vitt guld syns näst minst och det gula guldet verkligen skriker ut att det är där. Men har inte det med färgen på det gula guldet att göra tror du? Det syns ju helt klart mest även om det bara ligger på ett bord just för att det är så gult.

Hur vet man om man är neutral och vad innebär det egentligen? Jag ser dödssjuk ut i vitt. Jag ser ut som om jag har legat inne i ett mörkt rum utan mat och vatten i ungefär två år och som om jag har alla sjukdomar man kan tänka sig om jag tar på mig något vitt. Jag borde ju vara kall (silver) eftersom att jag passar i pasteller och kalla färger men varför "försvinner" det röda guldet mer då? Konstigt men intressant och du har så rätt i att det gör en sån otroligt stor skillnad på ens utseende vilka färger man har på sig. Jag vet vilka färger som passar bäst på kläder men däremot inte på smycken.

Förresten när du ändå nämner nagellack. Om jag har mörkblått eller andra mörka nagellack så ser huden omkring blek och fin ut men om jag har ljusare färger i rött och rosa så ser huden lite rödflammig ut men det kanske är så för dom flesta?
  • Tihi
    Hanky Panky skrev 2016-02-04 12:34:34 följande:
    Jag ska vara ärlig och medge att jag inte vet vad det är för skillnad på rött och gult guld. Eftersom jag inte passar i guld har jag inga guldsmycken. För mig är guld guld liksom. Men guldmetaller är varma och silvermetaller kalla.

För att veta om man är neutral får man nog göra riktiga tester. Men kan man ha ALLA färger utan att se dödssjuk ut som du säger är man nog neutral. Men alla borde ju passa i vitt tycker jag :P haha. Kan man tex klä sig i orange och vara lika fin i det som tex turkos då är man nog neutral!

Det där med nagellacken kan vara att dom rosa och röda nyanser du har inte är kalla. Är det likadant med vinrött och cerise?

Min hud går åt det rosa hållet, så jag kan oftast inte ens använda vanlig foundation som är för gul. Får blanda lite själv för att få det bra. Så jag är nog väldigt kall =)
    Det gula är väldigt gult och det vanligaste guldet utomlands men det kan se ut som fejkguld för svenskar som är vana med att se rött guld. Men hur var det nu då? Ska man ha guldfärgen som smälter in i ens hud eller ska man ha den som syns mest mot ens hud? Om man nu vill följa det som passar ens hudfärg vill säga.

Jag vet inte om nagellacksfägerna är kalla, måste ta reda på det. På tal om foundation så är det nästan omöjligt för mig att hitta någon som ser bra ut på min hy så jag borde säkert göra som du och blanda. Jag har nyligen slutat med färg i ansiktet för att jag tycker att det ser så fejkat ut eftersom att ingen färg passar riktigt bra.

Tillbaka till topic: jag vill fortfarande veta vad du som läser det här föredrar? Inte en enda röst har fyllts i så nu tänker jag rösta själv.
  • Tihi
    Tihi skrev 2016-02-05 01:48:47 följande:
    Tillbaka till topic: jag vill fortfarande veta vad du som läser det här föredrar? Inte en enda röst har fyllts i så nu tänker jag rösta själv. smile2.gif
    Edit på det: Det syntes inte att någon hade röstat innan jag röstade själv???

• Tihi
    Gladskit skrev 2016-02-05 11:09:21 följande:
    Jag röstade på vitt guld, tycker det är klart snyggast.
    Men när vi skulle välja ringar så fick vi veta att vitt guld var väldigt känsligt så då valde vi faktiskt titan istället. Min man jobbar inom räddningstjänsten och vill inte behöva ta av sig ringen annat än i nödfall, och hade vi valt vitt guld hade den antagligen inte sett så fin ut efter ett tag. Därför blev det titan, och de ringarna blir faktiskt bara snyggare med åren!

Hade jag valt en ring som jag efter några år inte trivdes med, så hade jag inte haft några problem med att sälja den och köpa en ny. Eller smälta ner den till någon annan form av smycke som passade mig eller som kunde bli en fin present till en dotter vid examen eller liknande. Och sen köpa en ny ring till mig (och maken).
    Jag är inte särskilt sentimental när det gäller smycken och inte min vigselring heller egentligen så jag hade inte tyckt att det var jobbigt eller så.
    Det är det jag inte heller gillar med vitguld att man måste göra om rodieringen hela tiden. Jag tror att jag skulle vara mer positivt inställd till vitt guld om det höll sig fint hela sin livstid utan att man behövde lämna in det titt som tätt.

Är det inte titan som är väldigt svårt att klippa av i en olycka? Det krävs något speciellt verktyg som inte alla sjukhus har tror jag? Det vet säkert din man svaret på.

Att göra om ett gammalt smycke till ett nytt är ju en bra idé för då har man ju kvar smycket i någon kapacitet trots att det inte ser likadant ut längre.
Svar på tråden Vilket guld är finast enligt dig?