• Anonym (...)

Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?

Min sambo är i motsatta situationen. Hans ex håller undan barnet från honom för att hon vill vinna boendet, men inför socialen hävdar hon att han är farlig för barnet, och att barnet är rädd för honom. Dessvärre lider hon av en psykisk störning, och det skulle inte förvåna mig om hon till sist har börjat tro på sina egna lögner..

Barnet utsätts inte för någon form av misshandel eller övergrepp hemma hos oss, och är definitivt inte rädd för sin pappa. Socialen har gjort en utredning och kan inte heller finna något oroväckande i hur han hanterar sitt barn.

Jag förstår att det är tufft att vara i sitsen där man känner att man måste skydda barnen, men samtidigt kan jag tycka att det är vansinne att bara utgå ifrån moderns utsagor. Då är det bättre att försöka få fram bevis så att man har något att visa upp.

Har du skaffat ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig? Jag tror det är svårt att klara av en sån här situation på egen hand.

• Anonym (...)
    Anonym (Nikla) skrev 2016-01-31 08:05:03 följande:
    Vad är det för psykisk störning hon sagt att hon har?
    Tycker inte det är relevant för tråden. Men den kan innefatta paranoida tankegångar och psykoser.
  • Anonym (...)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2016-01-31 10:47:43 följande:
    Klassisk FL-standard; enligt pappans nya så har mamman alltid en psykisk störning.

När de själva blir mannens ex, så kommer de också att få den stämpeln.
    Ja, man kan ju önska att det var så. Men i det här fallet så bekräftar kvinnan väldigt tydligt genom sitt beteende att hennes psyke in riktigt fungerar som normala människors... Och det är inte andra-hands-information från min sambo, jag har ju sett och hört henne själv.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vet du) skrev 2016-01-31 11:01:14 följande:
    Säger inte att du har fel, men har du tänkt på om hennes beteende kan vara reaktioner på sådant din man gör och att du bara ser hennes beteende så att säga?

Ett beteende som kommer från ingenstans kan verka helt irrationellt men som i ett sammanhang kan vara just rationellt. Psykiska misshandlare jobbar ofta så att de framkallar starka reaktioner hos offret för att sedan luta sig tillbaka, lugnt och låta offret verka galen. Passiv aggressivitet kallas det.

Som sagt, säger inte att det är så i ert fall men många verkar omedvetna om detta, särskilt kvinnor som är tillsammans med män som har dåliga relationer med sina ex.

Min sambo undviker i största möjliga grad att samtala med henne, så jag vet inte på vilket sätt han skulle trigga igång henne. De har nästan bara sms-kontakt (samtal sker numera bara när en socialsekreterare är närvarande), och sms-konversationen får jag ju följa.

Det som triggar igång henne är när hon får papper från försäkringskassan som säger att hon ska betala underhåll, och när hon inte får sin vilja igenom på olika sätt.

• Anonym (...)
    Anonym (Nikla) skrev 2016-01-31 11:08:14 följande:
    Exakt! Det var därav jag frågade vilken psykisk diagnos kvinnan ifråga har, men som alltid finns ingen diagnos utan det är mannens nya kvinna som TYCKER så.

Med 100% säkerhet kommer även den kvinnan ha en psykisk störning när mannen har gått vidare till nästa kvinna!!!
    Det finns en diagnos (ett namn på hennes störning) men jag tycker inte att det är relevant för tråden.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vet du) skrev 2016-01-31 11:22:02 följande:
    Ert fall kanske är helt annorlunda men vill ändå flagga för att man som ny inte alltid "ser allt" även om det kan verka så.
    Hur länge räknas man som "ny" då? Efter 3 år borde jag väl ha märkt av ett liknande beteende från honom gentemot mig, om han nu är en manipulerande människa.

Hur som helst så handlar inte denna tråd om vårt fall. Det jag ville synliggöra var är att biomamman inte automatiskt har rätt till barnen bara för att hon är mamma. Och jag råder TS att skaffa ett juridiskt ombud. Det kostar, men det är skönt att få rådgivning och stöttning från någon som vet hur en domare kommer se på allt som sker.
  • Anonym (...)
    Anonym (Knas) skrev 2016-01-31 11:29:41 följande

Vad jag förstått så finns det en del mammor som försöker hålla pappan borta eller har psykiska problem. Men där anser varken jag eller min omgivning att jag tillhör den kategorin. [...] Så tro det eller ej, pappor kan jävlas också. 

Har aldrig anklagat dig för att göra fel. Och det är ju så, att både mammor och pappor kan ha psykiska problem, och både mammor och pappor kan använda sina barn som vapen i konflikten med sitt ex. Det är lika fel oavsett vem som gör det. Och just därför är det skönt att veta att domstolen inte automatiskt tar mammans parti bara för att hon är mamma. Och de bör inte heller ta pappans parti bara för att han är pappa. 

Jag tycker att du ska göra en orosanmälan till soc om du tror att dina barn far illa hos sin pappa, eller överhuvudtaget far illa över konflikten som finns mellan er.
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2016-02-01 11:14:13 följande:
    Och detta vet du?

Jag kommer nog aldrig sluta förundras över att okända människor på ett forum anser sig veta mer om personen som skriver, och om de människor personen skriver OM än personen som skriver.

Är ni synska?

Känner ni alla människor som skriver?

Om inte skulle jag fundera på lite gällande den egna "friskheten" och föreställningen att man vet bäst...
    Ja, jag håller med..

I vårt fall så har socialen gjort en utredning om min sambos lämplighet som boendeförälder (efter anmälningar från exet) och har inte haft något att anmärka på (och ja, vi har bemött alla påståenden sakligt och inte förnekat saker om det funnits ett korn av sanning).

De ställde dock in sista momentet ("hembesök") för att de ansåg att det var mer akut att hålla ett samarbetssamtal med föräldrarna för att försöka förmå mamman att låta barnet träffa pappan, än att slösa den tiden på att komma hem till oss när de redan ansåg att barnet inte for illa av att vara här..

De har nog själva börjat inse efter nivån på mammans anmälningar (som t.ex. detta, som handlar om vår familj: www.familjeliv.se/forum/thread/76193764-far-en-pappa-titta-i-dotterns-underliv ) att det inte är oss det är fel på..

Tänker inte kommentera mer om vår situation i denna tråd nu.
Svar på tråden Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?