Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!
Jag tänker att flickan är så stor att ni kan prata med henne och så får hon ta ett eget beslut om hur hon vill göra. Antingen får hon vakna tidigt och åka med pappa eller får hon sova längre och åka med dig och din son. Men om hon ska åka med er är det under förutsättningen att hon inte ska krångla. Ni bestämmer att ni prövar detta under ex 4 morgnar och om hon trilskas påminner du henne (vänligt men bestämt) om vad ni gemensamt bestämde tidigare. Om det inte fungerar på dessa 4 morgnar får hon stiga upp med pappan och så kan ni göra ett nytt försök om någon månad.
Jag tycker det är viktigt att en 9åring förstår att hennes beteende ger konsekvenser för andra människor. Utifrån detta får hon själv välja om hon vill vakna tidigare och då får större utrymme för krångel eller vakna senare och visa hänsyn vill övriga familjemedlemmar. Om du lägger upp förslaget till pappan att det här är ett sätt att få henne att åka med dig kanske han går med på det? Det vi hoppas på är ju givetvis att hon gör valet att åka med dig och din son utan krångel... De flesta vill nog sova så länge som möjligt men om hon hellre vill vakna tidigt och åka med pappan kanske det är ett tecken på att hon behöver mer egentid med honom...?
Jag tycker inte du är egoistisk utan det gäller även vilken trivsel din son ska ha morgonen. Dessutom är det tråkigt om detta potentiellt kan påverka din relation till bonusen negativt.