väntetid m.m
Vad tråkigt att det strular :( Men skönt att ni äntligen ska få hjälp, jag hoppas att allt kommer gå strålande.
Jag tillhör Västra Götaland, så tyvärr har jag ingen aning om hur väntetiderna ser ut i Stockholm.
Vi gjorde IVF på Sahlgrenska. Där fick vi först komma på ett möte med vår huvudläkare. Hon berättade om vilken metod de valt ut för oss och hur allting skulle gå till. Vi hade möjlighet att ställa alla eventuella frågor vi hade. Efter samtalet fick vi prata med BM som bokade in datum för behandlingens olika delar och kontroller. När vi gick därifrån hade vi en lunta papper i händerna med en tydlig plan samt utskrivna recept att hämta ut på apoteket.
När man ska göra IVF blir man först nedreglerad. Det innebär att man tar bort kroppens egna hormoner som har med ägglossning att göra, det gör man med en nässpray. Man hamnar i ett medicinskt klimakterium. Hur länge man ska spraya beror på behandlingsmetoden och brukar kallas för långa- eller korta protokollet. När man kontrollerat att hormonnivån är tillräckligt låg börjar man med sprutor som stimulerar tillväxten av äggblåsor. När tillräckligt många är tillräckligt stora tar man en ägglossningsspruta, och inom ett visst antal timmar plockas äggen ut och befruktas. 2-5 dygn senare kan man få tillbaka sitt första embryo om allt gått bra.
Gå du in med öppet sinne i det här :) De är generellt sett duktiga på detta idag och vet vad de sysslar med. En del låter otrevligt när man pratar om det, men känns inte alls så farligt när man gör det. Många, inklusive jag själv, är rädda för sprutorna, men använder man t.ex. Gonal-f är nålen supertunn och känns knappt alls att sticka sig med. Det är rätt spännande dessutom, så är man lite nyfiken blir det förmodligen också en lättare process :)
Ett tips är att redan nu börja skriva ner dina frågor till läkaren, för du kommer garanterat glömma bort dem under samtalet. Ha med dig frågorna och se till att ställa dem, oavsett hur "dumma" de är. Det är ER behandling, det är NI som ska känna er nöjda när ni går därifrån.
Hoppas att det var svar på dina frågor :) Du är mer än välkommen att ställa fler frågor om det är något jag missat, som du vill att jag förtydligar eller bara kommer på att du undrar över :)
Stort lycka till!