frestelsen skrev 2016-01-30 15:02:46 följande:
Okej, får du andra spermier då? Min make har inte sagt så mycket. Men han verkar rätt lugn med det.
Jag är så orolig att få mf igen även om vi gör ivf. Vi blir ju gravida men får mf. Men viss tar de fram bra ägg o bra spermier?
Nejdå, han har få och inte så simkunniga, men det löser de ;) Vi har gjort ICSI, alltså mikroinjektion, där man letar rätt på de finaste spermierna och injicerar dem rakt in i ägget. Skönt att din kille verkar lugn med det :) Hur känner du då?
Jag förstår verkligen det. Det finns ju inga garantier för att man inte får MF vid IVF. Fördelen är att de har koll på hur äggen delar sig. Många MF beror ju på att äggen inte delar sig normalt. De kanske fäster men sen utvecklas de för snabbt eller för långsamt. Det ser man vid IVF. Skulle det bli problem kan man odla äggen längre, alltså i fem dygn, och då ser man väldigt väl om det är någon idé att sätta tillbaka dem eller inte. Man vet inte till 100% hur ett fint ägg eller fina spermier ser ut för det är så mycket som spelar in, men man får definitivt mer information när man odlar befruktade ägg utanför kroppen och studerar dem.
De flesta kliniker har någon typ av bedömningsskala av embryon. Jag vet inte exakt vad de tittar efter, men bland annat är det hur fort de delar sig och hur cellerna ser ut, så man får ofta en prognos när befruktningen är klar. Det är ingen garanti heller, mina finaste embryon blev ingenting medan ett av de "sämre" uppenbarligen var livskraftigt :)
Jag tycker i alla fall att du ska försöka att inte oroa dig för mycket i förskott. Ge det en riktig chans och se vart det leder. För många av oss löser det problemen, förhoppningsvis gör det det för er också :)