• Anonym (M)

Blev tillsagd att dra för det här är inte mitt hem

Jag blev just tillsagd att jag kunde dra för det här är fan inte mitt hem... Nähäpp... Jag bad bonus som är 19 år sänka volymen för klockan var kvart över tio... När hon inte gjorde det blev jag förbannad och så att hon kan tänka efter hon också att yngre barn vill sova och sänker hon inte så kommer jag slänga ut dom satans högtalarna der första jag gör... Då öppnade hon dörren och skrek att jag kunde dra för det här är inte mitt hem.. Och att vi minsann aldrig visat henne hänsyn... Mina ungar *som vanligt får dom skulden* är uppe klockan åtta varje helg och skriker..... Uh... Dom har inte ens kompisar som sover över varje månad... Än mindre varje helg..

Så fort jag säger nånting så slås det tillbaka att jag är orättvis och bara är på dom.. Att dom inte känner sig hemma längre... Och sambon blir sur på mig.. Men jag ställer sällan kravbrev när jag gör det är det att man ska städa undan efter sig. Värre saker har jaga aldrig sagt till om...

• Svar på tråden Blev tillsagd att dra för det här är inte mitt hem
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2016-01-28 23:08:04 följande:

Du verkar ha skrivit lite fel här....

Jag rättar dig:

"Så fort jag hotar att förstöra deras ägodelar slås det tillbaka att jag är orättvis och bara är på dom.. "

Min kommentar til det är: Duh......

Enda gången jag hotat med det för att droppen rann över... Man får säga till om musiken hela tiden... Borde räcka med att säga till en gång att spela inte efter tio för de yngre ska sova...

Nu kom hon hem runt nio och börjar på en gång skälla på de yngre att dom tagit hennes hörlurar... Hon hade dom på rummet men bad aldrig om ursäkt när hon upptäckte det...
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2016-01-28 23:33:43 följande:

Hon är 17. 17 är såna. Du var också så. 17-åriga tjejers hjärnor funkar så.

Säg inte åt henne att sänka. Be henne ta på sig hörlurarna. Skäller hon på småsyskonen så be henne bevisa att hon har rätt att skälla. Ge henne ansvar. 

Hade hon varit 17 hade jag varit mindre irriterad men hon är 19 fyller snart 20

Hon har fått trådlösa hörlurar men vägrar använda dom..

Hon hamstar även disk så vi har nästan inga glas eller skålar i köket... Pappan har sagt till flera gånger att hon ska ta upp det men hon gör det inte (gått nästan 6 veckor nu) ... Även badhanddukar hamnar i hennes garderob så vi andra går runt på ett fåtal ofta de sämsta såklart... Sen kommer högen ut och en annan förväntas tvätta upp 20 handdukar... För det gör hon såklart inte.. Byter hon i sängen slänger hon de använda sängkläderna på golvet i tvättstugan, inte i tvättmaskinen, inte i tvättkorgen utan på golvet... Också saker jag tycker det ska räcka att säga till en gång om.. Pappan så till sist att hon fick plocka iordning i tvättstugan och då blir hon skitsur
  • Anonym (M)

Ingen hade tagit hennes hörlurar hon hade själv lagt dom nere på sitt rum och inte lämnat dom i hallen som hon först trodde och därför anklagade de yngre för att ha tagit dom när hon inte hittade dom direkt...

Hon har en mamma men har dålig kontakt med henne och bor därför här jämnt... Mamman är lite speciell och skilsmässan är jobbig för henne... men hon har även egen skuld i det hela då hon bla lånat pengar av sin mammas man och sedan aldrig betalade igen och spärrade mamman på telefonen när hon försöktr kontakta henne om att få igen pengarna....

Normalt låter jag pappan ta alla diskussioner men nu är han bortrest och barnen behövde sova och jag ville se på tv vilket hon också överröstade med sig musik.. Därför fick jag nog och så ifrån idag, jag biter annars ihop... Och sa bla inget om att hon tagit mina specialanpassade (ortopedisk sula) och därför svindyra tennisskor ute i snömodden... Utan jag plockade helt enkelt bara undan dom..

Ja alltså det hon sa var inte det värsta även om det såklart inte speciellt roligt utan attityden hon har, direkt när jag knackar på fräser hon Vad! skitsurt, vilket gör mig mer irriterad... Hon säger även du är inte min mamma... (klassiskt vilket jag skiter fullständigt i om hon säger) När jag svarar nej det är jag inte och det spelar ingen roll om jag är din morsa eller inte, det finns ändå regler här hemma att följa och andra att ta hänsyn till. Blev hon först tyst ett slag och klämde sedan i med en lögn om hur lite hänsyn mina ungar visar henne när dom har kompisar som sover över och skriker klockan åtta varje helg... Min barn har inte ens kompisar hemma varje helg, dom har inte ens kompisar som sover över varje månad så det där var nåt hon hittade på bara för att säg nåt elakt...

När jag sa det och påpekade att de enda som har kompisar ofta är hennes helsyskon så har hon hört ngr barn på morglnen så är det dom så smällde hon igen dörren igen

• Anonym (M)
    Anonym (morsa) skrev 2016-01-29 11:53:45 följande:

Det är ju just det denna 19 åring har bett om. Hänsyn på morgonen. It goes both ways. Man får acceptera att det är tufft för många ungdomar och de lever i sin bubbla. De flesta vaknar upp mellan de är 20-25 år och börjar uppföra sig riktigt bra och bryr sig om sina nära och kära.

Hon får hänsyn på morgonen.. Det där var bara något hon hittade på för hon hade inget att komma med... Det är ingen som lever om klockan åtta för det är inte ens nåt barn som klivit upp den tiden... Tidigast nio kliver dom upp och brukar då se på datorn en stund... tv spel får dom inte spela före tio halv elva just för att inte störa andra som vill sova längre... Sedan om hon är vaken till fyra och tycker det är tidigt om vi lever om halv elva är inte vårt bekymmer...

Hon har krav på sig att tvätta själv så det gör jag inte... Hon har egen tvättkorg men försöker smyga i sin tvätt i vår men jag plockar ur den bara.. Hon är tillsagd flera gånger om handdukar och att hon ska köra igång sängkläderna direkt om maskinen är ledig annars lägga dom i tvätten men hon ids bara inte
  • Anonym (M)
    Anonym (morsa) skrev 2016-01-29 12:28:38 följande:

Att de inte har kompisar över är inget som tjejen alls drog upp enligt Ts men Ts verkar tro att det bara är då som hennes ungar kan störa.

" Då öppnade hon dörren och skrek att jag kunde dra för det här är inte mitt hem.. Och att vi minsann aldrig visat henne hänsyn... Mina ungar *som vanligt får dom skulden* är uppe klockan åtta varje helg och skriker..... "

Man har val i livet. Att välja att bli ovän med partnerns barn just innan de flyttar hemifrån eller att välja att svälja och inse att många ungdomar är väldigt dramatiska kan vara svårt. Själv är jag inte för att bråka med sambons barn utan inser att vi har ett gott liv och ev aggressioner är inte personliga mot mig även om de kan kännas så. Men du och Ts väljer naturligtvis att strida om ni vill det. Men jag tror inte att varken ni eller era förhållanden blir lyckligare av det.

Nu skrev jag inte det men hon sa att mina ungar har kompisar och lever om varje helg vilket inte är sant!

Det här är första gången på tre år jag bråkat med henne så det är inte direkt något som händer ofta utan jag sväljer och sväljer men nu rann det över.... För det tär att gå på tå.. Att inte kunna be hans barn om något utan att få höra att jag är på dom jämt och anklagar dom jämt... Har jag nån gång sagt till att dom ska plocka upp efter sig.. Samma sak som jag säger till mina barn får jag höra att jag jämt är på dom... Vilket jag inte gör just för att slippa dessa konflikter utan jag låter det antingen ligga så pappan får ta det eller så plockar jag helt enkelt undan själv direkt... Ber aldrig om hjälp med tex dukning utan gör det själv mina barn ber jag däremot. Bad om hjälp en gång och fick till svar man får fan alltid hjälpa till.. Pang smäll i dörren... därför väljer jag att inte ta dom diskussionerna
  • Anonym (M)
    Anonym (hård mot hård) skrev 2016-01-29 13:19:15 följande:

1. Köp henne egna handdukar att ha i sitt klädskåp i sitt rum = hon rör ingen annans.

2. Lika dant med säng kläder.

3. Skaffa en tvätt korg eller två ställ i hennes rum... Ta inte ut dem/tvätta inget..säg åt hennes far att säga att dottern själv får tvätta detta när det är fullt..

4. Skaffa lås på dörren, låt henne låsa dörren när hon går hemifrån så kan hon inte beskylla små syskon för saker, då de inte kan gå in.

5. Koppla bort högtalarna..ungen kan lyssna via datorn med hörlurar..som vilken normal funtad människa.

6. gå inte in i hennes rum, besvara henne inte..ignorera henne så får hon se hur det är.

Det där med handdukar har jag tagit upp med sambon att hon får ett visst antal som hon själv får ansvara för och även att han måste prata med henne IGEN! Om att man kan använda en handduk mer än en gång, framförallt kan man använda den man har runt håret som en turban flera gånger.

Hon har en egen tvättkorg som hon ska sköta, ofta lägger hon i maskinen alt tumlaren och struntar sedan i att ta reda på det, då lägger jag det bara i en annan korg.. Eller så står det otvättat i tvättstugan ett par veckor.. Men tvätta eller vika ihop hennes det gör varken jag eller sambon...

Hon har lås och det roliga är att hon låser dörren när hon är hemma fast att ingen någonsin springer och stör henne, men hon lämnar olåst mer hon åker hemifrån... Jag och mina barn har aldrig varit in på hennes rum.... Är dörren öppen alltså på vid gavel har jag någon gång lagt in hennes post på sängen så hon ska se den annars hänger jag den på dörren (annars kollar hon inte posten och får både inkasso och kronofogden på sig)

Hon har jättefina trådlösa hörlurar men vägrar använda dom och jag kan tycks att dom ska fungera minst lika bra.. Då det är riktiga som ger väldigt bra ljud.. Dom andra barnen har ofta hörlurar på sig för att inte störa varandra....
  • Anonym (M)
    Anonym (xx) skrev 2016-01-29 13:51:51 följande:

Hur länge har du haft denna styvdotter? Kan ni prata om det mesta? Tex om hon behöver stöd i något? Lyssnar du och framförallt kan ni visa att ni tycker om varandra?

Jag jämför nämligen lite med en annan tråd där många var på fel person (TS) och inte verkade bry sig att vare sig mamman eller styvpappan var schyssta mot flickan. För sånt är så jäkla viktigt. Att man som vuxen visar respekt och kärlek. Då kommer många gånger det naturligt för barnen med att visa tillit. Ingen anklagelse nu TS. En tanke mer :)

Alltså hon pratar knappt med någon faktiskt... Bara när hon är arg då skriker och fräser hon. Det är sällan VI gjort något för att reta upp henne (som jag gjorde igår när jag blev arg ) utan hon kommer hem sur och vi får allt ovett...

Jag har funnits i hennes liv i 3 år och har verkligen försökt, hon är tystlåten så jag har visat intresse och småpratat vid middag och sånt, uppmuntrat henne skaffat sommarjobb två gånger men hon blir surare och surare och säger inte hej när hon kommer hem, inte hej eller godmorgon när hon kommer upp... Enda gången hon verkligen säger nåt är när hon skäller... Svarar på tilltal men ibland inte ens det...

Jag förstår att det är jobbigt att ligga i konflikt med sin mamma och att det är tufft när den kontakten inte fungerar... Att det kan kännas konstigt och jobbigt när jag gör saker med hennes syskon som man kanske kan tycka att mamman borde gjort men aldrig gjort... Så jag har varit förstående, vänt andra kinden till just för att hon haft det tufft... Men det finns en gräns på hur mkt jag och mina barn ska behöva ta, jag ska inte behöva bli trampad på och behandlas som en hushållerska... Jag ska inte behöva ta skit över att jag gör roliga saker och ställer upp för de yngre baren för att HON tycker det känns konstigt att det är jag och inte mamman som gör det
  • Anonym (M)

Nu tycker jag väl inte riktigt att man måste ut ur huset bara för att man nåt en viss ålder... Men att man visar hänsyn mor andra om man ska bo under samma tak det får ju lära sig även som liten..

Nu är hon hemma för dagen... Skitsur.. Och spelar sjukt högt... Nu ska ingen sova så på det sättet spelar det ingen roll men ändå störande för övriga i familjen att behöva höra hela tiden. Att man hör musik är en sak men att det ska dåna på övervåningen..... .. Vinflaska i högsta hugg när hon kom hem så förhoppningsvis sticker hon ut ikväll för sambon är fortfarande inte hemma.... Har jag tur är hon borta hela helgen vilket hon ofta är så det där med att mina ungar med kompisar stör henne varje helg yeah right... Sista gångerna dom nu hade kompisar var hon inte ens hemma... Så en gång i somras blev hon kanske störd när dom hoppade studsmatta

• Anonym (M)

Sambon har inte riktigt tagit hennes beteende på allvar men nu gjorde han faktiskt det. Och tvingade henne att prata ut om det hela med oss... Hon ville inte för hon skulle iväg men han var för ovanlighet skull stenhård och då fick hon missa det hon skulle göra för det ska redas ut nu

Så vi har pratat hon har bett om ursäkt för vissa saker hon sa och jag har bett om ursäkt för hur jag sa det.. Jag har klargjort att jag inte sa något jag inte mena, hon måste skärpa till sig men jag erkänner att jag kunnat säga det på ett annat sätt... Och att jag måste sluta irritera mig på saker och svälja och svälja tills det rinner över utan istället säga till direkt... Likadant med henne.. Upplever hon att det känns orättvist här hemma ska hon säga till på en gång istället för att blir sur och bara fräsa...

Vi får se hur det går framöver

• Anonym (M)

Jag har aldrig krävt att hon ska flytta även om det kommer bli skönt den dag hon gör det och både hon och sambon är införstådd med att flyttar hon så är det inte bara att flytta hem igen och få tillbaka rummet som sist..... Hon går fortfarande gymnasiet och kommer flytta så fort hon får möjlighet...

Jag själv bodde hemma till jag var 20 för det fanns helt enkelt inte pengar till att flytta tidigare men jag hjälpte till hemma... Frågade faktiskt min mamma hur jag var som, för det är ju lätt att själv tänka och minnas hur jäkla bra man var men jag hjälpte till jättemycket utan att mina föräldrar behövde tjata om det... Även mina bröder har hjälp till och jag minns hur min ena bror började laga mat så det skulle vara klart när mamma och pappa kom hem....

Jag kräver inte att hon ska göra jättemycket hemma för det kan vara tufft med alla läxor man ska hinna med också men att plocka undan efter sig själv, bära tillbaka porslinet, handdukar och visa hänsyn och respekt är inte stora saker att begära av någon varken henne eller dom yngre barnen

• Anonym (M)
    jagärjagvemärdu skrev 2016-01-30 15:22:11 följande:

Låter som vilken tonåring som helst. Att du som vuxen hotar med att förstöra hennes saker är ju inte så speciellt moget av dig.

Sen till alla som tycker hon ska flytta, har ni någon aning on hur bostadsmarknaden ser ut? Alla bor inte i hålor som ni verkar göra, i storstäder är det 5 års väntetid på en lägenhet.

Jag har pratat med många på jobbet som har tonåringar eller haft tonåringar och ingen har haft det så här... Och dom som känner igen lite av attityden har varit med om det med sina 15 år inför inte med nån som är så här pass gammal... Så nej jag köper inte att det här är normalt eller ok beteende för en som snart fyller 20...
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2016-01-30 12:44:10 följande:

Ja, man får börja där eftersom det är på den nivån hon verkar befinna sig. Allteftersom hon lär sig hur man uppträder för sin ålder kan man luckra upp reglerna så de är anpassade efter hennes ålder i passet. Frihet under ansvar. Inget ansvar - ingen frihet.

Till flickans försvar kanske man kan lägga att OM hon aldrig haft någon struktur att förhålla sig till i hemmet är det inte så konstigt att hon inte har någon sådan struktur i sig nu. Det här är ju inte saker man föds med utan sådant man lär sig - eller inte i det här fallet.

Ja så är det ju att största felet har ju eg sambon som inte haft så mkt regler.... Men hon har varit väldigt lugn genom åren fram tills dom sista åren så hon har inte behövt så mkt regler heller, hennes pojkvän var bra för henne när det tog slut blev hon en helt annan människa... Sedan har han hamnat i den klassiska jag har dåligt samvete över skilsmässan och att kontakten med mamman är dålig så han överkompenserar och ser genom fingrarna.... Han och exet har även haft ett mkt dåligt förhållande innan dom skilde sig mkt bråk där dom kallat varandra både det ena och det andra..

Hans yngre barn kan be honom hålla käften och dra åt helvete utan att han blinkar och mina skulle aldrig ens komma på tanken att säga nåt likande till mig...

Och jag har tagit upp det med honom att det är helt sjukt att tycka det är ok.. Först skyllde han på åldern och att äldsta var likadan i samma ålder med när jag påpekade att nej det har inte med åldern att göra och att mina aldrig gör nåt liknande sa han att nej men du och XX uttryckte er väl inte så mot varandra heller... Nej det gjorde vi inte... För så talar man inte till varandra... Jag har tänkt det men inte sagt det och framförallt inte inför barnen...

Nåja han vet att jag inte accepterar nåt liknande och skulle han kalla mig dum i huvet eller be mig dra åt helvete så får han leva ensam...
  • Anonym (M)
    jagärjagvemärdu skrev 2016-02-01 03:10:59 följande:

Ditt beteende är mer omoget än hennes. Att spela musik om kvällarna är inte konstigt. Att hota en annan vuxen med att förstöra dennes saker är inte normalt.

Det handlar inte om bara musiken... Eller att man spelar om kvällarna men jag kan faktiskt inte tycka det är normalt att trots en diskussion fler gånger om det här med att inte spela så det dunkar i övriga huset efter klockan tio för att andra ska sova ändå måsta säga till varje kväll om att det ska sänkas... Hon kan klockan.. Hon skiter vara i att visa hänsyn.. Samma med att komma hem klockan två på natten och smälla igen dörren så alla vaknar istället för att stänga igen den normalt dvs lungt och stilla...

När du ser på serier till klockan tre har du då sådan volym att ingen annan kan sova eller anpassar du volymen efter tiden på dygnet... Det är ju samma som att du i lägenhet måste ta hänsyn till övriga boende efter en viss tid annars blir du anmäld och kan tom bli vräkt...
  • Anonym (M)
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 10:57:11 följande:

Ja, det är en bättre formulering. Men fortfarande så kan det vara så att övrig familj (eller någon av de övriga sammanboende) är överkänsliga och då är det inte rimligt att allt ska anpassas efter det. 

Ts skriver att det upplevs som om hon alltid är "på" mannens barn, det är högst osannolikt att det inte skulle ligga något alls i en sådan uppfattning. 

Nej jag och de andra är inte ljudkänsliga det handlar om väldigt hög musik som dunkar.

Jag har sagt till sambons barn nån enstaka gång att dom då upplever att jag är på dom hela tiden är inte rimligt utan en reaktion på att dom inte vill göra något överhuvudtaget och då är det lätt att skylla på mig...
  • Anonym (M)
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 13:04:49 följande:

Du var ju inte nöjd i fredags heller, på eftermiddagen. Då tvingades du höra på musik från övervåningen fast du helst inte ville. Och vinflaska hade hon också i högsta hugg, nittonåringen. 

Hur störd blir din man av musiken?

Vad bra. Så då är din mans barns (det är tydligen fler än bara nittonåringen som du har problem med?) upplevelse av dig felaktig. Det kan ju vara så att även din upplevelse av hur hon är också är felaktig. Kanske är hon inte sur och fräsande hela tiden, kanske har du svårt att se när hon är på ett annat sätt. Ni missar kanske båda öppningar hos varandra eftersom ni kanske i själva verket tycker ungefär lika lite om varandra.

När min sambo är hemma säger han till om

Musiken när den tom är lägre än vad den var vid det här tillfället.

Hon är sur och fräsande mot sina syskon och pappa 90% av tiden också.. Och de yngre säger själv att dom blir less för hon är så sur hela tiden... Så nej det är inte bara min uppfattning.... Att hon inte mår bra är ju uppenbart när hon fräser hela tiden men det är ingen ursäkt att hela tiden ta ut det på andra... Och hon vägrar prata med sin pappa om det även farmor och hennes stora syster har försökt och stora syster har även rent ut sagt till henne att skärpa sig...
  • Anonym (M)
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 15:23:28 följande:

Jaha, så han har regler i alla fall då? Det var ju annars ett av de stora bekymren i ditt liv. 

Skärpa sig när man mår dåligt brukar inte anses vara ett alternativ när det handlar om vuxna styvföräldrar så det är väl kanske inte att anse vara ett alternativ när det handlar om nittonåringar heller, eller? Det behövs kanske någon mer avancerad hjälp än ett besked om uppryckning om det är så att hon faktiskt mår psykiskt dåligt. 

Att han överkompenserat och sett genom fimgrarna betyder inte att han är helt utan regler.. Men ja han borde haft fler.... Vi var särbo i 2 år innan vi flyttade tillsammans och vi satt ner hela familjen.. Jag berättade om regler jag vill ha, dom berättade hur dom vill ha och vi kom tillsammans fram till gemensamma förhållningsregler.... Dom finns även nedskrivet... Så det här med spela inte musik så det stör, plocka upp efter er, bär tillbaka disk etc är inget som kom som en blixt från blå himmel... Vi har pratat om det.... Och dom blir ibland syra och känner sig påhoppad när man påminne om dessa egler och att de ska städa undan... För de vill helst slippa ibland och då är det enkelt att svära, smälla i dörren och anse att jag är orättvis som säger till.. För jag behöver inte säga till mina barn om samma saker då det intelämnar saker överallt, lämnar disk på rummet, skor hela hallen... Jag får istället påminna dom om andra saker och dom hjälper till mer. Med. Det vardagliga som dukning etc men det väljer sambons barn göra att blunda för...
  • Anonym (M)
    jagärjagvemärdu skrev 2016-02-01 23:02:05 följande:

Har ni testat prata med henne då och hur hon mår? Hon tycker ju uppenbarligen inte om dig och finns kanske en anledning? Eller något kanske har hänt i hennes liv?

Hon började uppföra sig illa innan jag flyttade hit så jag tror inte att jag och mina barn är största orsaken. Faktiskt... Det är i alla fall vad hennes storasyster fått fram.. Att hon faktiskt är glad över att pappa träffat någon och att hennes syskon gillar mig...

. Lite är det som att hon fått en försenad tonårsrevolt och tycker att hon är vuxen och ska få sköta sig själv och komma och gå som hon vill.. Och vill inte acceptera att man inte kan göra som man vill när man bor tillsammans med andra...
  • Anonym (M)
    jagärjagvemärdu skrev 2016-02-01 23:53:54 följande:

Men då kan det ju helt enkelt vara något i hennes liv? Brukar hon prata med någon av er? Sin pappa eller dig eller sin mamma? Om lite känsligare saker i livet då alltså?

Hon är inte den pratsamma typen övh men har ändå ett bra förhållande med pappan även om det vacklar lite nu när han också börjar tappa tålamodet med henne beteende... Hon har även en bra kontakt med farmor och har tagit upp vissa saker med båda tidigare men inget nu...

Vet att hon känner sig misslyckad då hon inte klarar körkortet och yngre kompisar har gjort det.... Hon har aldrig sagt något om att det tog slut med killen även om det såklart måste vara tufft efter 2 år tillsammans...
Svar på tråden Blev tillsagd att dra för det här är inte mitt hem