Irma01 skrev 2016-01-30 08:36:39 följande:
Hej Ts.
För att svara på din fråga: Att hon inte äter alls riktig mat tror jag (svårt att analysera bara från ett inlägg) beror på att hon har lärt sig att hon får ju det hon vill till slut, dvs bröstet (du skriver ju själv att du inte kan motstå hennes valpögon), och för att lösa detta tror jag att det krävs nog att du åker bort en helg, om du känner att du orkar med det. En vännina till mig hade samma typ av problemet, och till slut blev hon tvungen att göra så och det löste sig nästan direkt. Det är nog inte själva maten som är problemet.
Dock låter det som om ni först behöver få dottern att bygga upp relationen till sin pappa innan du kan låta de vara ensamma en helg. Har de två fått göra saker helt själva? Eller har du känt att det blir för krångligt pga av amningen? Jag tänker att eftersom hon är två år så borde ni kunna räkna ut att "nu har vi två timmar innan hon vill äta igen" och så låter du dottern och pappa hitta på något tillsammans, så de kan bygga upp en trygg känsla sinsemellan. Alla barn är olika, men jag kan bara till exempel berätta att vi gjorde så väldigt tidigt med vår son, att t.e pappan åkte iväg med honom till farfar själv och var borta tre timmar, trots att jag ammade (från att sonen var tre månader). Det gjorde att sonen var tidigt väldigt trygg med sin pappa (som också tog badet, och den delen av nattningen som ej innehöll amningen). Bara några tips för att försöka få in pappa mer. Det är ju också nyckeln för att du inte ska känna dig lika låst och må dåligt.
Hoppas detta hjälper.
Sedan, utan att på något sätt döma dig, så ta det inte på det sättet, men jag tror att det är väldigt viktigt att du inte ger upp för din dotters "valpögon", då det blir bara svårare att säga nej om ni inte är konsekventa från början (jag tycker också att det är så svårt att vara det). Hon vänjer sig ju till att få som hon vill trots att du först sa nej (om jag förstår rätt). När det gäller amningen är det en sak, men de gör ju inte skillnad så ni lär ju få problem framöver om detta fortsätter. Ett tips är att bara ta de "konflikter" som du känner att du orkar med och avleda i de andra fall. Välj dina fighter helt enkelt.
Lycka till!
Eller så lämna ungen på dagis och stick till jobbet! Ibland så är förskolans personal så mkt bättre på att ta hand om våra ungar än vi själva.......! Småungar som hemma (T EX) aldrig i livet skulle äta fisk och använda gaffel sitter där på förskolan och stuvar in fisk och potatis med gaffeln och ser jättenöjd ut.............................