Inlägg från: Anonym445 |Visa alla inlägg
  • Anonym445

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

• Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".
  • Anonym445

Oj, vad ni hoppar på varandra... Tragiskt! Håll god ton!

Men tack för era svar!

• Anonym445

Min mamma ammade mig och min lillsyster till 4 år. Hur kan man skämma bort ett barn bara för barnet ammas länge?! Vissa av era svar är helt onödiga att skriva, håll er det för er själva när det gäller att bry er hur andra väljer att göra osv. Jag vill endast ha råd om hur jag kan på bästa och skonsammast sätt sluta amma för både min och dotters skull.

• Anonym445

Det ÄR svårt att sluta amma och det är svårt att inte vara blödig när man är ensam om ALLT och ingen mer än jag kan ta hand om min dotter och det är det extra jobbigt att se henne ledsen. Jag är en så kallad nära förälder som ser vad mitt barn behöver först o sånt innan jag trackar på massa metoder osv... Vi bär mycket osv. Så därför är att sluta amma extra känsligt när jag vet att hon gillar det. Men för min skull hade det varit skönt oxå.

• Anonym445

Hon ska börja i mars månad och kommer endast gå 5 timmar per dag i 3 dagar. Hon har börjat en inskolning på ett annat dagis och då gick allt super bra med maten.

• Anonym445

Vart jag tog vägen? Jag läser era svar men orkar inte diskutera med vissa av er som hittar på en massa om att de o de är dåligt o att jag gör si o så trots att ni egentligen inte vet ett skit om mig och min dotter. Vad behöver jag svara på? Ingenting. Bara läsa om ni har några råd och det enda jag tar till mig är hur jag kan trappa ner den och verkligen bestämma mig för att nu är det finito. Alla andra råd har jag inte bett om . Jag är en person som har lärt mig att inte ta åt mig skit! Därav att jag inte är med på era dumheter.

• Anonym445

Vadå att jag har själv gjort så att bara jag som kan ta hand om dottern? Asså, hur vet du det? Känner du mig? Vilka jävla idioter som bara tror sig veta allt om alla människot och dömer dom innan man hinner säga bu.

• Anonym445

Alla barn är olika. Trots att vi har erbjudit fast föda från 6 månader så har min dotter aldrig varit intresserad, inte ens när andra barn äter tillsammans med henne. Vissa dagar äter hon bra med vanlig mat och vissa dagar ammar hon mycket. Varför ingen annan kan ta henne beror nog på att vi har aldrig behövt barnvakt och träffar tex inte hennes farmor/mormor osv så ofta, och då blir det att hon är inte van vid att lämnas bort. Sen var hon en skrik bebis och ville aldrig vara hos nån ändå. Ang hennes pappa så är det mycket pga att han kanske inte är så delaktig som han borde vara, han jobbar mycket, sen när hon var bebis blev det bara krångligt med amningen, men nån gång har han haft henne i 3 timmar helt själv när jag var hos frissan.

Jag ville bara ha lite råd om hur man kan sluta/minska amningen på ett bra sätt. Just nu är vi mitt uppe i en flytt så jag har bestämt mig för att sluta amma/börja dra ner på amningen så fort vi har kommit på plats. Tänker börja med att minska på dagen först och sen slussa ut det helt när förskolan börjar den 15 mars.

Tack alla för era råd! Nu tar jag bort denna tråd på mina favoriter. Ha det bra!

• Anonym445

Även om vissa av er har missuppfattat saker och ting och börjat tro en massa som inte stämmer och gett mig skit. Så måste jag ändå säga att jag tog till mig att jag måste vara mer hård/sträng och visa att det är jag som bestämmer osv... Har varit lite feg och tänkt att mitt barn ska få allt hon vill ha osv, för jag tror det gör henne gott men det har jag lärt mig nu att det är nog helt fel. Man måste ju ha lite regler och gränser ändå! Jag vill inte ha en bortskämd unge.

• Anonym445

Nu har vi redan börjat flytta så att fasa ut innan flytt blev försent. Dock tänker jag aldrig bara sluta rakt av, utan jag tänkte först fasa ut dag amningen och tillsist på natten/kvällen, så som du gjorde :)

Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".